קריאה לממשל אובמה להפסיק פטור ממס למממני התנחלויות

בכיר בארגון Human Rights Watch במאמר ב-Foreign Policy Magazine: צמיחת ההתנחלויות ממומנת בחלקה ממיליוני דולרים מארגוני צדקה אמריקאיים, שתרומות להם פטורות ממס

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

כחודש לפני ביקורו המתוכנן של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוושינגטון, מפרסם בכיר בארגון לזכויות האדם Human Rights Watch קריאה לממשל אובמה להורות לשלטונות מס הכנסה לוודא שארגוני צדקה אמריקאים מסוימים, שתרומות להם פטורות ממס, לא יעבירו תרומות להתנחלויות מעבר לקו הירוק.

במאמר באתר של Foreign Policy Magazine, טוען אריק גולדסטין, סגן מנהל לענייני המזה"ת וצפון אפריקה בארגון, כי התקנות בסוגיה זו ברורות וצריך רק לאוכפן. תקנות מס ההכנסה בארה"ב אוסרות על ארגוני צדקה שנהנים מפטור ממס לעסוק, ליזום או לתכנן פעולות בלתי חוקיות, או פעולות שמנוגדות למדיניות הציבורית האמריקאית, כגון אפליה. מימון הרחבת התנחלויות עשוי להיכלל בקטגוריה זו, גורס בעל המאמר. ארה"ב מגדירה זה מכבר את ההתנחלויות כ"בלתי לגיטימיות" ואין שום ספק, לדעתו, שההתנחלויות מפרות את אמנת ז'נווה הרביעית, שאוסרת על העברת אזרחים לשטח כבוש. (ארגון צדקה פטור ממס מוגדר כישות שתורמים יכולים לנכות את התרומות לה מתשלומיהם למס הכנסה). בכל זאת, הממשל והקונגרס אינם עושים דבר כדי לשים קץ למצב זה, טוען הכותב.

הממשל צריך אפוא להורות למס הכנסה להבהיר ולאכוף תקנות אלה ולערוך חקירות מס נגד ארגונים שמסייעים להתנחלויות, אומר המחבר. נוסף לכך צריכים המחוקקים בקונגרס להורות למשרד החשב הכללי (GAO), גוף עצמאי שמשמש כזרוע החקירות הפיננסיות של הקונגרס, לקיים אף הוא חקירות נגד ארגונים כאלה.

הטענות שכמה ארגונים פטורים ממס בארה"ב מנצלים את מעמדם לסיוע להתנחלויות אינן חדשות והן מופיעות מדי פעם בעיתונות האמריקאית והישראלית. ביולי 2010 פרסם "ניו יורק טיימס" תחקיר, שלפיו לפחות 40 ארגוני צדקה תרמו להתנחלויות כ-200 מיליון דולר בין 2000 ל-2010 וכל תרומה אינדיווידואלית בסכום המצרפי הזה הקנתה לבעליה פטור ממס. דן קרצר, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, אמר פעם: "זה נושא שלא מדברים עליו בחברה מנומסת".

מה הניע בכיר ב-Human Rights Watch לפרסם את הקריאה לפעול נגד התרומות האלה בפורום מכובד כ"פורין פוליסי" דווקא עתה, כנראה בעקבות תיאום, אם לא יזמה של ארגונו? קרוב לוודאי שזה מאמץ לנצל את המהומה הפוליטית והתקשורתית שמשתוללת סביב נאומו המתוכנן של נתניהו בקונגרס, בעוד כחודש, כדי להעלות לאג'נדה הציבורית בארה"ב נושא שקרוב לליבם של מתנגדי ההתנחלויות ואולי לספק למחוקקים דמוקרטים, שחלקם מתנגדים לביקור נתניהו, תחמושת להעכרת הביקור.

גולדסטין כותב, כי עמותת אלעד, שקונה קרקעות בשטחים פלסטיניים ומעבירה אותן למתנחלים יהודים, היא אחד מיעדי התרומות האמריקאיות. בשנים 2011 ו-2012 קיבלה אלעד כשני שלישים מהתרומות לה מארגון "ידידי עיר דוד", שמרכזו בניו-יורק: 5.6 מיליון דולר ב-2012, ו-6.9 מיליון דולר ב-2011. סכומים אלה היו כמעט כל תזרים ההכנסות של ארגון הצדקה בשנים אלה, מציין הכותב. מייסד אלעד, דוד בארי, הוא חבר בדירקטוריון של "ידידי עיר דוד".

דוגמה אחרת, על פי המאמר: בסוף אוקטובר 2014 התיישבו תשע משפחות שראליות נוספות בסילוואן. הם הסתייעו "בעטרת כהנים", עוד עמותה שמזוהה עם תנועת המתנחלים, שמקבלת חלק גדול ממימונה באמצעות ארגון הצדקה האמריקאי שלה. ארגון זה מגייס בין מיליון דולר לשני מיליון דולר בשנה, בתרומות פטורות ממס.

לדברי הכותב, כמה ארגוני צדקה אמריקאים שתומכים בהתנחלויות, כ"קרן חברון" (Hebron Fund) ו"הידידים הנוצרים של קהילות ישראליות" (Christian Friends of Israeli Communities) מציינים במפורש, שהרחבת התנחלויות היא היא אחד מהמשימות שלהן הם מייעדים תרומות. לעומת זאת, ארגונים אחרים, ותיקים יותר, אינם מבהירים במפורש כמה סנטים מכל דולר שהם מקבלים כתרומה מועבר להתנחלויות. הסוכנות היהודית, למשל, מקבלת מיליוני דולר מארגוני צדקה בארה"ב כדי לסייע בקליטת עולים חדשים, לרבות קליטתם בהתנחלויות, אך לפלח הסיוע שמוזרם לעולים בהתנחלויות לא ניתן פומבי.

"במשך שנים, גינה כל ממשל אמריקאי את הבניה בהתנחלויות, אך כל הממשלים התירו להתנחלויות להמשיך להתרחב, ללא חשש מגמול, ע"י נקיטת מדיניות שמנעה מההתנחלויות לשלם מחיר", כותב בעל המאמר. "ארה"ב מטילה וטו באופן עקבי על כל הצעת החלטה במועצת הביטחון שבה נמתחת ביקורת על ההתנחלויות. היא לחצה על הפלסטינים לא לפנות לבית-הדין הבינלאומי בהאג כדי שיבחן האם בניית ההתנחלויות היא פשע מלחמה. וכאמור, היא מתירה לארגוני צדקה לשלוח תרומות פטורות ממס להתנחלויות. הגיע הזמן שהקונגרס והממשל ישימו קץ למוסר הכפול הזה ויפעלו להפסקתן של הפרות החוק הבינלאומי של ישראל".