הכירו את שר האוצר שמשגע את אירופה

חברת פרלמנט מטעם המפלגה הסוציאליסטית של פורטוגל כבר כתבה בפייסבוק: "אוף! שר האוצר היווני הוא סקסי" ■ אז מיהו שר האוצר של יוון שמסחרר את נשות אירופה ואת מנהיגיה בניסיון להשיג הסדר חובות חדש למדינה?

יאניס ורופאקיס שר האוצר של יוון / צילום: רויטרס
יאניס ורופאקיס שר האוצר של יוון / צילום: רויטרס

שר האוצר היווני יאניס ורופאקיס - גבר נלהב ונמרץ לבוש חולצה פתוחת צווארון בצבע כחול עז שהייתה תלויה ברישול מתחת למעיל עור ארוך - ערך בשבוע שעבר סבב ביקורים בבירות אירופה בניסיון להשיג מחילת חובות ליוון ולגבש הסדר חדש עבור הכלכלה היוונית.

ביום ו' נראה היה שהוא רשם התקדמות זעומה בלבד בחזית הפוליטית, אך הצליח ללא ספק להפוך על פיה את תדמיתו של שר האוצר המודרני כאיש משעמם, לבוש בקפידה ושקוע ללא הרף בחישובים מתמטיים.כמה כתבי אופנה ציינו בזדון מסוים שהוא נראה כמו סלקטור במועדון לילה.

אם כך, הרי שראש ממשלת יוון אלקסיס ציפראס הוא הבעלים של המועדון. האמת היא שלשני הגברים הללו יש תווי פנים נאים של כוכבי קולנוע. מר ציפראס נראה כמו שון קונרי בסרט "'ד"ר נו", ומר ורופאקיס כמו המתאגרף המזדקן גלוח הראש בסרט "ספרות זולה" של קוונטין טרנטינו מ-1994. בדומה לדמות שאותה גילם ברוס וויליס, הגיע גם ורופאקיס לישיבת הממשלה הראשונה שלו על גבי אופנוע ימאהה 1300 סמ"ק, וגם לו יש מעריצות רבות. "אוף! שר האוצר היווני הוא סקסי", כתבה בפייסבוק איזבל מוריירה, חברת פרלמנט מטעם המפלגה הסוציאליסטית של פורטוגל.

בגדי הקז'ואל שנוהגים ללבוש ורופאקיס ושרי ממשלה יווניים אחרים אינם רק אמירה אופנתית, אלא גם הצהרה כי סיריזה - מפלגת השמאל הקיצונית החולשת על הקואליציה השלטת באתונה - היא תנועה אנטי ממסדית שנחושה בדעתה לקרוא תגר על הגישה הכלכלית השמרנית שאותה מובילה גרמניה.

אף תקרית בשבוע המסעות עתיר האירועים של ורופאקיס לא המחישה זאת יותר ממסיבת העיתונאים שהוא ערך ביום ה' בברלין עם שר האוצר הגרמני וולפגנג שוובלה. לאחר ששוובלה אמר ברוב טאקט כי השניים הסכימו שלא להסכים על האופן שבו יש להתמודד עם בעיותיה הכלכליות של יוון, פלט ורופאקיס בבוטות: "מבחינתי לא הסכמנו אפילו שלא להסכים".

ורופאקיס, שנולד באתונה ב-1961 למשפחה ממעמד הביניים והתחנך בבית ספר פרטי אקסלוסיבי, הוא כלכלן שתחביביו המגוונים כוללים בין השאר אוכל תאילנדי וספרות אנגלית. בעקבות ניצחון סיריזה בבחירות הוא העלה לבלוג שלו פרפרזה על שירו המפורסם של המשורר הוולשי דילן תומס: "היום בחרה הדמוקרטיה היוונית להתקומם נגד גוויעת האור".

אביו של ורופאקיס ריצה עונש מאסר באי מקרוניסוס, שבו הפעילה הממשלה בזמנו מתקן כליאה לחינוך מחדש של יוונים שנלחמו בצד הקומוניסטי במלחמת האזרחים של 1946-1949. למרות עברו הפוליטי הקיצוני, הפך האב לאחד מיצרני הפלדה הגדולים ביוון. אמו של ורופאקיס הייתה פמיניסטית נלהבת ופעילה באיגוד הנשים של יוון, שהוקם בידי חברות המפלגה הסוציאליסטית פאסוק כדי לקדם את השוויון בין המינים.

בצעירותו החליט ורופאקיס ללמוד כלכלה בהשראת פגישתו עם אנדריאס פפנדריאו, כלכלן ומייסד פאסוק, שהפך לראש ממשלתה הסוציאליסטי הראשון של יוון. ורופאקיס למד באוניברסיטת אסקס בבריטניה, שבשנות השמונים הייתה חממה לרעיונות קיצוניים. לפני הגירתו לאוסטרליה ב-1988, עבד כמרצה באוניברסיטאות אסקס וקיימברידג'.

הוא הפך למרצה פופולרי באוניברסיטת סינדי, ואף הגיש תוכנית טלוויזיה משלו באחד הערוצים המקומיים ששידרו לפזורה היוונית באוסטרליה. ורופאקיס, שקיבל אזרחות אוסטרלית, השתמש בתוכנית כדי למתוח ביקורת על האופן שבו ניהלה את הכלכלה ממשלתו השמרנית של ראש ממשלת אוסטרליה דאז, ג'ון הווארד.

בשנת 2000 הזמין פרופסור יאניס סטורנראס - המכהן כיום כנגיד הבנק המרכזי של יוון - את ורופאקיס לשוב ליוון ולשמש כמרצה לתיאוריה כלכלית באוניברסיטת אתונה. "ורופאקיס היה תוספת חדשה ומרגשת... הוא תרם תרומה חשובה, בין השאר למומחיותנו בתורת המשחקים", אומר סטורנראס.

מומחיות זו התגלתה כשימושית גם בארה"ב, שבה התמנה ורופאקיס ב-2012 לכלכלן הבית של חברת הגיימינג המקוונת ואלב (Valve). הוא הפך לפרשן המוביל של המשבר הפיננסי היווני לאחר שהשיק בלוג משלו בשם "מחשבות על העולם שלאחר 2008". ורופאקיס אינו נוהג ריסון עצמי בהתבטאויותיו. בעקבות אחד הראיונות הטלוויזיוניים לאחר הבחירות, הוא כתב: "כחובב של ה-BBC, אני חייב לומר שהתחלחלתי מחוסר הדיוק התהומי בדיווח שעליו התבסס ראיון זה (שלא לדבר על גסותו הרבה של המגיש). אבל בכל זאת... זה היה כיף!".

הוא נשוי לאשתו השנייה, דנאה סטראטו, אמנית מיצב במקצועה, שעמה הוא מבלה לעתים קרובות בבארים אופנתיים באזור קולונקי היוקרתי באתונה.

ורופאקיס תיאר את עצמו כ"כלכלן טוב סוג ב'" וכ"מרקסיסט ליברטריאני". הוא יושב עם נציגי סיריזה בפרלמנט, אך הוא עצמו אינו חבר מפלגת סיריזה. כל עוד הוא זוכה לאמונו של ציפראס זה לא כל כך משנה, אך אם הוא יעורר אי פעם את זעמו של הפלג האולטרה-שמאלני בסיריזה, עלולה עובדת אי-חברותו במפלגה להפוך לנקודת תורפה ולהוביל להדחתו מהממשלה.

נכון לעתה, ורופאקיס "נלחם כמו שצריך" - במילותיו הוא - ומנסה לשכנע את שרי האוצר המעונבים כי האינטרס שלהם הוא להקל את נטל חובה של יוון באמצעות "הינדוס-חוב חכם", ולא באמצעות ביטול לאלתר של חלק מחובותיה הזרים בסך 315 מיליארד אירו של יוון.

ורופאקיס מאמין שההיסטוריה לצדו. בראיון ל"פייננשל טיימס" בלונדון, הוא חייך את חיוכו המקסים ביותר וציטט את אחד הלקחים מתולדות יוון העתיקה: "היו מקרים שבהם הדמוקרטיות הגדולות ורבות העוצמה חתרו תחת המעמד של עצמן באמצעות מחיצת הדמוקרטיות הקטנות מהן".