פוליטי על חשבון הבית מי שילם על סרטון "היהודי הנצחי"?

לא צריך להכביר במילים על סרטון "היהודי הנצחי" של "ועד מתיישבי השומרון": אירופאי עשיר בשם "הר שטרימר" זורק מטבעות ליהודי סטריאוטיפי, שבתמורה מספק עלילות דם נגד ישראל, ולאחר מכן נשלח "לטפל בעצמו" ומתאבד בתלייה. זה נראה רע מאוד מכל זווית של המתרס הפוליטי, ובאמת, חוץ מראש העמותה עצמו, כולם מיהרו לגנות; אלא שבדרך עקיפה, הציבור תרם מכספו להפקת הסרטון.

ככה זה עובד: כמו רשויות מקומיות רבות, גם המועצה האזורית שומרון מקבלת "מענקי איזון" ממשרד הפנים; והמועצה הזו, על-פי דיווחי העמותה לאתר העמותות גיידסטאר ישראל, נתנה ל"ועד מתיישבי השומרון" כ-1.2 מיליון שקלים ב-2013 (זאת, כפי שעולה מדיווח העמותה, לעומת סעיף ההכנסות מתרומות, שעומד על אפס שקלים). אין קשר ישיר כמובן בין כספי המסים לסרטון עצמו, אבל בשורה התחתונה, המועצה האזורית שומרון ניזונה מכספי ציבור ומתקצבת את העמותה שהפיקה אותו.

מהמועצה האזורית שומרון נמסר: "אלפי ארגונים ועמותות נהנים מתמיכות מגופים בישראל. ועד מתיישבי השומרון מבצע פעולות רבות למען תושבי השומרון ולחיזוק ההתיישבות, ובפעולות אלו המועצה תומכת על-פי חוק וקריטריונים ברורים. הסרטון המדובר לא היה על דעתנו והמועצה אינה מסכימה לתוכנו. הניסיון לקשור בין המועצה לבינו תמוה ומעלה תהיות לגבי המניעים העומדים מאחוריו".

התעלמנו מהרמיזה הקונספירטיבית האופיינית והמשכנו לשאול: אם המועצה אינה מסכימה עם תוכן הסרט, האם תשקול סנקציה כלשהי - למשל צמצום התמיכה? לא קיבלנו תשובה. > מיקי לוי