"מי שיביא מלאי של נתבים לישראל יעשה סיבוב גדול"

כך לדברי בכיר בשוק האינטרנט המקומי ■ שוק הנתבים הפרטי לא התפתח בישראל בגלל שבזק השתלטה על השוק ■ התוצאה: בקושי ניתן למצוא נתבים עבור ספקיות האינטרנט שרוצות להתחרות בשוק

שוק הנתבים בישראל סובל ממחסור חמור, וספק אינטרנט שירצה לספק ללקוחות שלו נתב חדש, יצטרך להמתין שבועות כדי להשיג משלוח בכמות גדולה - כך אומרים בכירים בקרב ספקיות האינטרנט ל"גלובס".

הסיבה לכך שהשוק נמצא בשפל נובעת מהעובדה שהספקיות הגדולות בישראל לא מוכרות נתבים והסתמכו על חברות התשתית בזק והוט, אבל בעיקר בזק, כמי שממילא מספקות נתבים כחלק מהאסטרטגיה שלהן להגביר את אחיזתן בקרב הלקוחות באמצעות סבסוד של נתב בבית.

כתוצאה מכך, ספקיות האינטרנט יצאו משוק הנתבים, הלקוחות בישראל התרגלו לקבל את הנתב שלהם מחברת התשתית, ולא התפתח שוק חלופי פרטי ברשתות השיווק הפרטיות. "אמנם ניתן להשיג סחורה", אומר אותו סוחר, "אבל לא בכמויות גדולות".

בנוסף, אם הספק צריך להטמיע תוכנה משלו בנתב, העסק עשוי להיות יותר מסובך וארוך.

סוגיית הנתבים הפכה להיות משמעותית לקידום הרפורמה בשוק האינטרנט (השוק הסיטונאי) בישראל, בשל העובדה שספקיות האינטרנט דורשות שבזק תאפשר להן או ללקוחות שרוצים לעבור לספקיות מתחרות לרכוש את הנתבים שבזק ספקה ללקוחות.

בזק מצידה מסרבת לפדות את הנתב, משום שהיא משאילה אותו ללקוח במסגרת הסכם שכירות. התוצאה היא ויכוח בין הצדדים, שלא הוכרע ושבינתיים גורם לקושי של לקוחות לעבור.

בסוף השבוע שעבר הודיעו 018 אקספון ורשת באג על שיתוף-פעולה, במסגרתו יופנו כל לקוחות 018 אקספון לרכישת מודם ראוטר בחנויות באג במחיר מיוחד. מודם ראוטר מתקדם של חברת D-Link, המתאים לגלישה במהירויות עד 100 מגה, יעלה ללקוחות 018 אקספון 279 שקל - במקום 399 שקל.