שכר גבוה, בדרך לפשיטת-רגל: לטיפול מנכ"ל חברת החשמל

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל הנכנס, ייאלץ להתמודד עם מצב פיננסי קשה וכישלון מתמשך ברפורמה

עופר בלוך ימונה לתפקיד מנכ"ל חברת החשמל ויחליף את המנכ"ל הנוכחי של החברה, אלי גליקמן - כך על פי המלצת דירקטוריון חברת החשמל שהתכנס אתמול (א'). בשבוע שעבר ריאיינה ועדת האיתור 6 מועמדים, והמלצת הדירקטוריון באה לאחר מתן ניקוד לכל אחד מהם. בלוך גבר על המועמד אבי הוכמן, שכיהן כמנכ"ל חברת הדואר במשך 5 שנים.

עופר בלוך שימש מנכ"ל נייר חדרה במשך ארבע שנים עד שהתפטר בחודש יולי האחרון, לאחר שכיהן במשך חודשים ספורים כמנכ"ל חברת תשתיות התקשורת לידקום, שקרסה. לפני כן כיהן כמנכ"ל ונשיא חברת ההשקיה נטפים, כמנכ"ל חברת הלווין yes וכמנכ"ל "תשלובת החלב" של תנובה.

בלוך הגיע לנייר חדרה בתקופת משבר בשנת 2010, ובתקופה שבה כיהן כמנכ"ל התמקד בתוכנית התייעלות והתמודד עם מחסור בגז טבעי, עם שביתת עובדים ועם שינוי ההסכם הקיבוצי מולם וכן עם שינוי מבנה ההחזקות של הקבוצה כחלק מהצעדים לצמצום עלויות.

במשך כל שנות כהונתו בתפקיד צבר בלוך שכר בעלות של כ-9 מיליון שקל. למרות כל תהליכי ההתייעלות שעברו על החברה, הצטברו הפסדיה בשנים 2010-2013 לכ-200 מיליון שקל.

לפני שניהל את yes, עבד בלוך במשך 17 שנה בתנובה. הוא החל את דרכו במחלקת המחקר, התקדם משם לתפקיד ראש אגף שיווק, ומשם הגיע לתפקיד מנכ"ל תשלובת החלב של החברה. את תפקידו סיים לאחר שהשלים את הקמתה של המחלבה הגדולה ביותר במזרח התיכון, באלון תבור, בהשקעה של כ-200 מיליון דולר.

המנכ"ל היוצא אלי גליקמן, שמכהן כמנכ"ל חברת החשמל מאפריל 2011, הודיע על פרישתו בחודש ספטמבר האחרון, על רקע כישלון הרפורמה בחברת החשמל. בהודעתו מספטמבר טען כי ללא רפורמה חברת החשמל לא יכולה להתקיים. יש לציין כי מאז הגיש את התפטרותו גם סמנכ"ל הכספים של החברה תמיר פוליקר, וכך גם נאלץ להתפטר המשנה למנכ"ל יעקב חאין, בעקבות חשד לקבלת שוחד בפרשת השחיתות של סימנס.

שכר גבוה, חברה בדרך לפשיטת-רגל

נכון ל-2013 שכר הברוטו הממוצע של המנכ"ל היוצא גליקמן עמד על כ-72 אלף שקל בחודש, עם עלות של מעל 100 אלף שקל בחודש.

לבלוך מחכים לא מעט אתגרים. לאור כישלון הרפורמה בחברת החשמל, ייאלץ המנכ"ל לנהל חברה שנמצאת בדרך הבטוחה לפשיטת-רגל.

חברת החשמל צברה עד כה חובות של כ-64.5 מיליארד שקל. לפי דוחות החברה לרבעון השלישי של 2014, הפסידה החברה 1.9 מיליארד שקל מתחילת השנה.

עוד ייאלץ בלוך להתמודד עם העובדה כי אין לו שום יכולת להשפיע על הכנסות החברה. ההכנסות נקבעות על ידי רשות החשמל שאף החליטה בחודש שעבר להוזיל את התעריף ב-10%.

הכנסות החברה גם פוחתות עקב מעבר לקוחותיה הגדולים של החברה לקניית חשמל מתחנות פרטיות. עד כה עזבו את חברת החשמל מעל 150 לקוחות גדולים - מה שמיתרגם לאובדן של כ-8 מיליארד קוט"ש. חברת החשמל צופה כי מעבר הלקוחות יימשך גם בשנת 2015.

מנכ"ל החברה ייאלץ גם להתמודד עם ועד העובדים החזק במדינה שיכול לשבות כמעט על כל דבר. ואולם, ייתכן כי דווקא בהקשר זה יזכה המנכ"ל למעט שקט. רק בחודש שעבר הגיעה הנהלת החברה להסכמה עם העובדים שלפיה יפרשו בפרישה מוקדמת 400-440 מעובדי החברה הקבועים. 200 תקנים מתוכם יאוישו על ידי עובדים זמניים שיקבלו קביעויות, ו-200 תקנים יישארו לא מאוישים.

אתגרים אלה "הבריחו" לא מעט מועמדים. אם בשנת 2005 ניגשו 68 מועמדים, ב-2007 המספר ירד ל-47, ואילו ב-2011, שבה נבחר גליקמן, ניגשו 26 מועמדים "בלבד". למכרז האחרון ניגשו 18 מתמודדים בלבד.