"ישראל תידרש להשקיע עשרות מ' ד' להתמודד עם ה-S-300"

ראש מכון פישר למחקר אסטרטגי מזהיר כי צה"ל ייאלץ להיערך מחדש מול טילי הנ"מ החדשים שתספק מוסקבה לאיראן

טילי 300–S במצעד צבאי /  צילום: רויטרס
טילי 300–S במצעד צבאי / צילום: רויטרס

"צה"ל וחיל האוויר יצטרכו לפתח תורת לחימה עדכנית ולהשקיע המון כסף, אימונים והצטיידות במערכות ייעודיות כדי להתגבר על מערכת הטילים S-300 במקרה שהיא תועבר מרוסיה לאיראן" - כך העריך היום (ג') בשיחה עם "גלובס" ראש מכון פישר למחקר אסטרטגי, אוויר וחלל תא"ל (במיל') אסף אגמון. זאת, בעקבות הודעת הקרמלין אתמול על הכוונה לספק לאיראן את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת, שעשויה להקשות משמעותית על תקיפה של מתקני הגרעין באיראן.

לדברי אגמון, שעוקב אחר יכולות הטילים שבידי איראן ומנתח את מאזן הנשק האזורי, הימצאות של מערכת הטילים הרוסית בידי משטר האייתולות "עלולה לפגוע קשה בחופש הפעילות של חיל האוויר הישראלי ולהגביל דרמטית את חופש התמרון האווירי של כל כלי טיס במזרח התיכון, שכן מדובר בנשק אסטרטגי שובר שוויון".

איראן רכשה את מערכת טילי ה-S-300 כבר ב-2007, אך רוסיה לא סיפקה לה אותה בעקבות לחץ כבד מצד ישראל ומדינות המערב. המערכת מיוצרת בחברת אלמאז הרוסית והטווח המרבי שלה הוא 400 ק"מ. לדברי אגמון, המערכת מתבססת על מכ"ם פסיבי שאינו משדר, כך שאין בנמצא מערכות לוחמה אלקטרונית שבכוחן לשבש אותה. "זאת, אלא אם המערכות הקיימות יעברו שדרוגים והתאמות מיוחדות, או לחלופין יפותחו מערכות חדשות שידעו לענות על האיום", כדבריו.

להערכת אגמון, הימצאות של מערכת הטילים המתקדמת באיראן מזמנת לישראל אתגרים טכנולוגיים משמעותיים, ולצדם גם אתגרי התעצמות שתעלה כסף רב. "אי אפשר יהיה לחכות שהמערכת תגיע לאיראן וההיערכות להימצאותה צריכה להיעשות לפני כן. היא תדרוש השקעה מאסיבית על פיתוח של פתרונות טכנולוגיים או רכישתם, ובנוסף הגדלה של מספר מטוסי התקיפה של חיל האוויר. היערכות כזאת לא מסתכמת במיליונים בודדים של דולרים וגם לא בעשרות מיליונים. אני מדבר על סכומים משמעותיים, וכולנו מכירים את הקריאות ברקע לגבי קיצוצים בתקציב הביטחון". בשנים הקרובות חיל האוויר עתיד להצטייד במטוסי התקיפה חמקן - F-35, שאחד היתרונות המרכזיים שלהם הוא ביכולתם לא להתגלות במערכות מכ"ם. אגמון: "קיים ויכוח בנוגע ליכולת של מערכת הטילים הזו לגלות חמקנים ואני מעריך שהרוסים עושים כל מאמץ לפתח את היכולות של המערכת גם לתחום זה".

אלא שמערכת טילי ה-S-300 לא מאיימת רק על מטוסי תקיפה. כמערכת הגנה ורסטילית, היא עשויה לספק לאיראן הגנה גם מפני טילי קרקע-קרקע ארוכי טווח וטילי שיוט, שמצויים בידי צבאות המערב. אגמון הזהיר היום כי העברת טילי ההגנה לאיראן עשויה להוביל ל"זליגתם" בעתיד לארגון חיזבאללה בלבנון, שמנסה להתבסס גם לאורך הגבול בין ישראל לסוריה. "הוכח שעד היום איראן לא היתה 'צמחונית' בנוגע לאספקת אמצעים לחיזבאללה והעבירה לו כל מערכת שיכולה לשמש אותו נגדנו. אני לא רואה שום מניעה מבחינתם שהם יעשו זאת גם הפעם, שכן חיזבאללה הוא הזרוע הקדמית של איראן. כלי טיס בלתי מאוישים שפותחו באיראן הועברו בעבר לשימוש חיזבאללה". החשש להימצאות טילי ההגנה המתקדמים באיראן, כמו גם בידי צבאות אויב אחרים במזרח התיכון, מעסיק את ישראל מזה כעשור. על פי פרסומים זרים בעבר, חיל האוויר כבר התאמן על דרכי התמודדות עם גרסאות שונות של מערכת ה-S-300 המוצבות במדינות ידידותיות באירופה. אגמון סירב להתייחס לשאלה אם החברות הביטחוניות הישראליות הצליחו לפתח במהלך העשור האחרון גם מערכות לוחמה אלקטרונית שבכוחן לענות לאיום זה.