הדולר היציג צנח; "ב"י צריך להיזהר מפני עידוד בועות"

הדולר צנח ב-1% ל-3.935 שקלים והאירו נקבע ללא שינוי על 4.219 שקלים ■ מדד המחירים לצרכן לחודש מארס עלה ב-0.3%, מעט מתחת לציפיות בשוק

דולר / צלם: רויטרס
דולר / צלם: רויטרס

המסחר בשוק המט"ח מתנהל היום (ה') בהתחזקות של השקל מול הדולר, כאשר שערו היציג של המטבע האמריקאי צנח ב-1% ל-3.935 שקלים והאירו מנגד נקבע ללא שינוי על 4.219 שקלים. בעולם, האירו/דולר נסחר סביב 1.073 דולרים לאירו.

אתמול פורסם מדד המחירים לצרכן, שעלה במארס ב-0.3%, מעט מתחת לצפי בשוק שעמד על עלייה של 0.4%. ב-12 החודשים האחרונים רשם המדד ירידה מצטברת של 1% ומתחילת השנה ירידה של 1.3%.

כזכור, בחודש ינואר רשם מדד המחירים לצרכן ירידה חדה של 0.9% ובחודש פברואר רשם ירידה נוספת בשיעור של 0.7%. הירידות בשני החודשים היו מיוחסות להוזלות החדות בתעריפי המים והחשמל (בשיעור של כ-10% כל אחד) ולא נבעו מהיחלשות בביקושים במשק ומגלישה למיתון - כך לפחות טענו כלכלני בנק ישראל.

בעקבות המדד החיובי וההערכה כי גם בחודשים הקרובים המחירים ימשיכו לעלות, קונצנזוס האנליסטים בשוק מצביע על כך שבנק ישראל לא יפחית את הריבית בהחלטה הקרובה.

"המדד הצפוי יאפשר הפוגה לבנק ישראל לבחון בנחת את הצעדים הבאים הנדרשים. גם מדד אפריל צפוי להיות חיובי, מה שככל הנראה יוביל לשיפור ועליה בסביבת האינפלציה לרמה חיובית של 0.5%-1.0%", אמר אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי.

הנפט זינק אתמול בכ-6% וחצה את רף ה-56 דולר (חוזים מסוג WTI) שיא של יותר מ-4 חודשים. זאת בצל תחזית אופטימית של סוכנות האנרגיה הבינלאומית, שצופה עלייה בביקושים לזהב השחור. בנוסף, אתמול הממשל בארה"ב פרסם כי בשבוע החולף מלאי הנפט עלה פחות מהצפי בשוק. (1.5 מיליון חביות לעומת צפי לעלייה של 3 מיליון). הזינוק בנפט, משפיע כאמור על החלשות הדולר מול המטבעות המרכזיים בעולם, בכללם הין היפני והאירו.

"בסביבת ריבית 'אפסית' ולאורך זמן כאשר חלקים נרחבים מהציבור בישראל כמו גם בארה"ב ובאירופה טרם פנו באופן משמעותי לשוק המניות כאלטרנטיבת תשואות יידרש בנק ישראל למשנה זהירות מפני עידוד יצירת בועות פיננסיות", מציין יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים. "לביקוש להשקעה במניות בזירה הגלובלית כמו גם להמשך המגמה החיובית בשוקי ההון בעולם השפעה ישירה על הביקוש למט"ח בזירה המקומית דבר התורם רבות להתייצבות הדולר ברמות הנוכחיות".