יועץ השקעות אנושי או רובוט - מי יותר טוב?

יועצים ומתכננים פיננסיים מסורתיים, המציעים מפגש בארבע עיניים עם הלקוח, מול שירותי השקעה אוטומטיים, המבטיחים להפוך את התכנון והביצוע הפיננסיים לקלים, זולים ואפילו כיפיים יותר ■ המרוויח האמיתי מהקרב הזה הוא בכלל הצרכן

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

כל תהליכי ההשקעה יכולים להיות אוטומטיים בימינו, כך שהמשקיע יוכל לקבל כמעט כל דבר, מתוכנית השקעה עד קנייה של ניירות ערך ואיזון מחדש של תיק, מתוצרת עצמית שלו. אבל אי אפשר לבצע אוטומטיזציה של הרגש האנושי.

עלייתם של "יועצי הרובוט", שמאתגרים את המודלים של המתכננים הפיננסיים, הברוקרים ומנהלי הכסף המסורתיים, גורמת לכך שרובנו נתייחס לתופעה הזו כאל קרב לחיים ולמוות בין אוטומטים ובני אדם, שבו הרובוטריקים או המין האנושי ינצחו בסופו של דבר.

אבל אם נשאיר את הדרמה לסרטי הקולנוע, מה שנראה הוא ששני הצדדים יכולים לחיות זה בצד זה בשלווה, בעיקר מפני שהם מספקים שירותים משלימים בדרכים שונות מאוד.

כן, יהיו הרבה קורבנות בשני המחנות - גם יועצים פיננסיים וגם פלטפורמות של ייעוץ רובוטי - בשנים הבאות, אבל המנצח האמיתי של התחרות הזו כבר ברור - זה הצרכן, שיקבל גישה משופרת לייעוץ פיננסי עדיף בעלות נמוכה יותר, וצפוי כתוצאה מכך להתחיל לתכנן ולנהל את הכספים שלו בשלב מוקדם יותר בחיים.

כדי להבין למה הצרכן מנצח, צריך קודם כל לבחון את הקרב ולהפשיט ממנו את הרמאות. יועצים רובוטים הם שירותי השקעה אוטומטיים, שמבטיחים להפוך את התכנון והביצוע הפיננסיים לקלים, זולים ואפילו כיפיים יותר. מבחינה טכנית הם מתבססים על אלגוריתמים ונוסחאות שחוסכים את המאמץ ואי-הוודאות על-ידי בניית תיק (בדרך כלל של תעודות סל בעלות נמוכה), איזון מחודש שלו במרוצת הזמן, השקעה מחדש של דיבידנדים ועוד.

בין אם מדובר על השירותים המוכרים יותר כמו Betterment, WealthFront, FutureAdviser, Motif Investing או על אפשרויות חדשות כמו SmartPlanner, Blooom, או היועץ הרובוטי החדש של צ'רלס שוואב - הרעיון הוא להציע עזרה ברמה מקצועית במאמץ ועלות מינימליים.

כל מה שהמשקיע היחיד צריך לעשות הוא לענות על כמה שאלות, לספק מידע מסוים, אולי לבחור הקצאה של מניות ואג"ח מתוך רשימת אופציות (או אולי לא, אם היועץ בוחר הקצאה לפי גילו של הלקוח), והמערכת עושה את כל היתר.

הצרכן צריך גם להחליט באיזו פלטפורמת ייעוץ רובוטי להשתמש. ברוב האתרים הללו שבדקתי, העלויות נעות בין חינם (בדרך כלל לזמן שימוש מוגבל לחשבון קטן) עד 0.5% מהנכסים שבניהול. יכולים להיות דמי שימוש קבועים חודשיים או שנתיים. כמה שירותים מגבילים את המשקיעים לתעודות סל, ואילו אחרים מציעים יותר גמישות. רובם לא מאפשרים להשקיע במניות בודדות. אם צבירת הפסדים לצורכי מס חשובה לכם, תוכלו לבדוק עד שתמצאו את התכונה הזו. יש שירותים שמנהלים את כל התיק שלך וכספך מצוי במשמורת שלהם, ואילו אחרים מספקים ייעוץ ומניחים לך ליישם אותו. זו גישה היי-טקית לתכנון פיננסי.

אלגוריתם ממוחשב או יועץ בשר ודם

הבעיה היא שמה שרוב הלקוחות רוצים, כשהם מחפשים ייעוץ, הוא ה"היי-טאץ'", המגע האנושי שמספק את המשמעת הרגשית להיצמד לתוכנית ההשקעה, כשלא הכול נראה ורוד, והידיעה הבטוחה שהתוכנית הזו באמת מתאימה למצב האישי שלהם.

ההבדל הוא לא בין לקבל עצה מקוונת לעומת ייעוץ בארבע עיניים. יועצים ומתכננים מסורתיים רבים משתמשים כיום בכלים מקוונים, כולל שירותי וידיאו כמו סקייפ, כדי להציע את שירותיהם דרך האינטרנט. ההבדל הוא בין לקבל עצה מאלגוריתם ממוחשב, לעומת יועץ בשר ודם.

חיסכון של כסף וביטול הגורם האנושי היקר - מקור הגאווה של היועצים הרובוטיים - הם דבר נהדר עד שמכירים בעובדה הפשוטה: השקעה זה לא עניין של דולרים וסנטים, אלא של ליידיס וג'נטלמן. ייעוץ פיננסי הוא עניין של רגשות אנושיים - מה הלקוח מרגיש, מהן התשוקות שלו, מהם הפחדים שלו, מהי הסיטואציה הנוכחית בחייו, שהיא ייחודית לו. אי אפשר, למשל, לתכנן פרישה בכלים רובוטיים. כלומר, לא בעולם שבו חלק מאתנו יקבלו הצעות לפרישה מוקדמת ממעסיקים, שלהוטים לצמצם את כוח העבודה שלהם, וחלק מאתנו פשוט יפוטר.

אלגוריתמים עובדים רק עם תשומות מדויקות ולא מגיבים היטב לבעיות שלא כלולות במרחב המחיה הרגיל שלהם. השכן שלי, למשל, סבל משבץ מוחי בגיל 55 ונאלץ לפרוש מהעבודה לפחות עשר שנים מוקדם מכפי שתכנן. דוגמה אחרת היא חבר אחר שלי עם ילד עם צרכים מיוחדים, שיזדקק לטיפול ולתמיכה פיננסית כל ימי חייהם של ההורים וגם אחר כך. בקיצור, ממשק מקוון ידידותי למשתמש מוגבל במה שהוא יכול לספק.

לא צריך גם מצבים מיוחדים כאלו. יכול להיות שאתה רוצה לבחור מה לעשות בשלב הבא בחייך. "מתכנני סגנון חיים" עוזרים ללקוחותיהם לא רק למלא את צורכיהם, אלא גם להחליט איך לקדם את החלומות שלהם - בין אם מדובר על פרישה למסלול גולף, רכישת פונדק בניו אינגלנד או סתם כך לשחק בינגו כל לילה בדיור מוגן נעים לגיל השלישי. יועץ רובוטי לא יכול לדסקס את כל הדברים הללו אתכם.

הרבה אנשים רוצים לשוחח עם מישהו על החלטות מסובכות ובחירות של חיים. הם רוצים לשמוע איך אחרים טיפלו במצבים כאלו, ולקבל אופציות פעולה במקום "פתרונות" ממוחשבים. בסופו של דבר, אפילו כמה מהתומכים המושבעים ביותר של הייעוץ הרובוטי מכירים בכך שהשירותים הללו הם נקודת התחלה נהדרת - שמאפשרת ללקוחות להתחיל בקטן, זול וקל - אבל יכול להיות שלב שבו הלקוח רוצה להשתדרג מסיבורג לסייען אנושי.

לא בחירה של "זה או זה"

זה יהיה בסדר גמור. וזו לא חייבת להיות בחירה של "זה או זה". יועצים רובוטיים הם תופעה חדשה, ושירותים היברידיים עם אופציות של ייעוץ אנושי הולכים ומתפתחים, כך שצרכנים שמתחילים היום לקבל ייעוץ מקוון יוכלו לעבור בעתיד בצורה חלקה ליועצים אנושיים, שהתפקיד שלהם הוא לספק את המשמעת הרגשית שקשה להשיג בהסתכלות על צג מחשב.

"אלגוריתמים הם דבר נהדר בפתרון של דברים שאלגוריתמים יודעים לפתור. רגשות והתנהגות ממלאים תפקיד מרכזי, כמו הכישורים שלהם. השקעה זה לא רק עניין של גיליונות ביצועים וחישובים", אומר קארל ריצ'רדס, מתכנן פיננסי, שלמד את התנהגות המשקיעים, וכתב באחרונה את המאמר "התוכנית הפיננסית על דף אחד".

"כמובן, אנחנו צריכים להיות טובים עם מחשבונים וגיליונות ביצוע", אמר ריצ'רדס בריאיון לתוכנית הרדיו שלי, MoneyLife, "אבל אתה יכול לבצע את אותם חישובים עם יועץ רובוטי ובאותה מהירות. אז בואו נבהיר שמלבד הרכיב הרגשי, כולנו יכולים להשתמש בכלים המדהימים הללו שנגישים לנו, ולעשות שינוי גדול בחיים שלנו".

* כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2015