התחתית כבר נכרתה? מניות הכרייה המומלצות

האם הזינוקים האחרונים במניות החברות הכורות ובמחירי עפרות הברזל מבשרים על התאוששות מתמשכת במגזר הכרייה, אחרי שנים של תשואת חסר? ■ מיהן חברות הכרייה שייהנו ממהלך כזה, אם יתרחש

עפרות ברזל של BHP Billiton / צילום: רויטרס
עפרות ברזל של BHP Billiton / צילום: רויטרס

הזינוקים במחירי מניות הכרייה הפתיעו בשבועות האחרונים משקיעים רבים. רבות דובר על עודף כושר הייצור, שהביא את מחירי עפרות הברזל להתרסק מרמה של 153 דולר לטון בתחילת 2013 לרמה של 47 דולר לטון בתחילת אפריל השנה. מאז, בתוך שבועות בודדים, זינק מחיר הברזל לרמה של 60 דולר לטון, ושלח רבים לחפש לכך הסברים ולנסות להעריך האם מגזר הכרייה, שהשיא תשואות חסר בשנים האחרונות, הגיע לתחתית.

ברקע לעליות התפרסמו נתונים לא מעודדים מכיוון סין, יבואנית המתכות הגדולה בעולם; לפיהם, ברבעון הראשון, בפעם הראשונה זה 20 שנים, ירד הייצור הכולל של ברזל, ב-1.7%, לרמה של כ-200 מיליון טון. סך ייצור הברזל בעולם ירד ב-2.7% בשנה האחרונה, בהובלת ירידה של 9.8% בצפון אמריקה, 1.3% באסיה ו-2.5% באירופה. בלטה בעלייה הודו, שם גדל הייצור ב-10% בתקופה הזו. גם ניצולת המפעלים ירדה במארס, לרמה של 71.6% - ירידה חודשית של 1.8%.

לזינוק במחירי מניות הכרייה מספר סיבות. מלבד היחלשות הדולר וסגירת שורטים על ידי סוחרים פיננסיים במניות הללו, נציין את החלטת חברת BHP Billiton, להאט את קצב הרחבת אחד ממפעליה - מה שיתורגם לירידה בהיצע המתוכנן ב-20 מיליון טון. בסוף השבוע האחרון הודיעה גם Vale, יצרנית הברזל הגדולה בעולם מברזיל, כי תצמצם את הייצור ב-30 מיליון טון בשנתיים הבאות. גם ריו טינטו וחברות אחרות הורידו את תחזית הייצור, ובכך שלוש היצרניות הגדולות סימנו את צמצום ההיצע שכה חשוב למחירים.

עוד השפיעו על תנועת המחירים, כלפי מעלה, הקלות מוניטריות מצד ממשלת סין, שאמורות להאיץ את הכלכלה; אלו מתווספות לתוכנית השקעה בכ-300 פרויקטים של תשתיות בשווי כטריליון דולר. בכדי להגן על יצרני הברזל המקומיים הופחת משמעותית המס שהם משלמים, מ-80% ל-40%, החל מהחודש. הרבעון הראשון אמנן הסתיים בירידה בייצור בסין, מדד מנהלי הרכש מתקשה להתאושש וההשקעה בנדל"ן צנחה בשליש לעומת ההשקעה לפני שנה; אולם נתונים ראשונים מחודש אפריל מצביעים על התאוששות ביבוא הנפט, הנחושת, הפלטיניום ואף הברזל. מאחר שהתאוששות זו, בחלקה לפחות, מיוחסת לירידה בפעילות בעקבות ראש השנה, כדאי להמשיך לעקוב אחר הנתונים.

אם בתחום הפארמה והטכנולוגיה הודעות תכופות על מיזוגים ורכישות מסמנות בחלק מהמקרים מחירי מניות יקרים, הרי בתחומי האנרגיה והכרייה - המצב הוא הפוך. חברות, המנסות להתייעל לאור רמת המחירים, מתמזגות. לחברות הגדולות והנזילות יש יתרון לעומת החברות הקטנות והממונפות המנסות למכור נכסים ומכרות. ידיעות שנפוצו באוקטובר האחרון, לגבי מיזוג אפשרי בין ריו טינטו וחברת גלנקור, הביאו את שווי המיזוגים האפשריים לשיא.

למרות הזינוק האחרון אנו ממשיכים להיות זהירים, ומעריכים ירידת מחירים בתחומי עפרות הברזל בחצי השני של השנה. עודף כושר ייצור, עודף מלאים והאטה בביקושים בחלק מהשווקים, מותירים אותנו בהעדפה למתכות אחרות כמו אבץ, נחושת ואף אלומיניום - שם משוואת ההיצע והביקוש תומכת ברמות המחירים הנוכחיות ומעלה, למרות העלייה החדה במחירי חלקן באפריל.

עוד כדאי לשים לב, כי למרות הורדת תחזיות, הרחבת ההיצע מכיוון חברות כמו BHP Billiton עדיין שמרה על תחזית הייצור השנתית. המלצתנו למגזר הכרייה נותרת "משקל חסר"; זאת תוך בחינה מדוקדקת של משוואת הביקוש וההיצע, והעדפת החברות הגדולות והנזילות, שיכולות להתייעל וליהנות מהצטמצמות החברות הפועלות בענף.

בין הגדולות רק אחת מומלצת "קנייה"

מבין שלוש החברות הגדולות בתחום, Vale מומלצת עדיין "מכירה"; ריו טינטו מומלצת "החזק"; ורק Billiton BHP מומלצת "קנייה". מחיריהן של חברות מומלצות רבות, למשל Freeport ((FCX, זינקו בעשרות אחוזים, וכדאי לחכות להזדמנות קנייה, אם יירשמו במניותיהן מימושים.

חברת BHP Billiton (BLT:LN) היא מפיקת משאבי טבע הגדולה בעולם, דוגמת ברזל (32% מההכנסות), נפט (22%), נחושת (21%), פחם (13%), ועוד. בבעלות החברה מכרות, שהיא מתפעלת שנים רבות, בעיקר במדינות מפותחות. החברה יציבה ובדירוג אשראי גבוה, מה שיאפשר לה למנף את ההזדמנויות העסקיות בענף, וכן להמשיך לחלק דיבידנד גבוה.

גלנקור (GLEN:LN) היא היצרן והמשווק הגדול בעולם של סחורות. לאחר המיזוג עם Xstrata, 40% מפעילותה הם בתחום הנחושת, 25% בתחום הפחם, 16% בתחום האבץ ו-5% בתחום הניקל. שליש מהכנסותיה נובע משווקים מתעוררים, כמו קולומביה וקונגו. בניגוד למקובל בחברות רבות אחרות, הנהלת החברה מחזיקה שיעור של שליש ממניותיה. המנוף התפעולי הגבוה של החברה צפוי להביא לשיפור ברווחיה אם המחירים יישמרו או ימשיכו לעלות.

גם מניות חברת First Quantum (FM:CN) הקנדית זינקו באחרונה, אולם היא אחת החברות החשופות ביותר למתכות, והתחזית עבורה משופרת יחסית. כ-73% מהכנסותיה נובעים מתחום הנחושת, 11% מתחום הניקל ו-3% מתחום האבץ. גם חברה זו פועלת בשווקים מתעוררים כזמביה ומאוריטניה, וכן באוסטרליה טורקיה, פינלנד, ספרד ועוד. בהנחת המחירים הנוכחית, רווחי החברה צפויים להיות מוכפלים פי שלושה בשלוש השנים הקרובות.

למרות המלצת "החזק", ריו טינטו (RIO:AU) היא עדיין אחת הדרכים הנפוצות להיחשף לתחום הכרייה, לאור יציבותה הפיננסית והדיבידנד הגבוה. 57% מפעילותה בתחום עפרות הברזל ו-27% בתחום האלומיניום, שלהערכתנו קרוב להתאושש. החברה חשופה ב-38% ממכירותיה לסין, והדבר מהווה מנוף להמשך הקלות והתאוששות אפשרית בצריכת המתכות בסין. כחברות רבות, רווחי החברה צפויים לרדת השנה ולהתחיל להתאושש אם יישמרו מחירי הברזל ברמתם הנוכחית.

לסיכום, תחום הכרייה הפתיע רבים באפריל, ומחירי חברות רבות הגיבו לעליית מחירי המתכות בעליות חדות. אנו ממשיכים להמליץ "משקל חסר" למגזר, תוך המשך מעקב אחרי הודעת חברות על צמצום היצע, הקלות מוניטריות ותוכניות השקעה בתשתיות בסין, וכן תוך התמקדות בחברות הפועלות במתכות אשר משוואת הביקוש וההיצע תומכת בהן.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

חברות הכרייה
 חברות הכרייה