באיזה חלק בעולם יש הכי הרבה מנהלות?

22% מכל העמדות הבכירות בחברות בעולם מיוצגים בידי נשים

מנהלות / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק
מנהלות / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

אולגה גריגיר-סידונס, היו"רית החדשה של החטיבה המרכז והמזרח אירופית בחברת שירותי העסקים והחשבונאות PwC, השתתפה ביולי 2014 בישיבה הראשונה של מועצת האסטרטגיה העולמית של החברה הזו, בעיתוי מושלם. PwC עמדה לדון בסקר עדכני למדידת רמת הגיוון של הנהלתה הבכירה. "הייתה תחושת הקלה קולקטיבית כשהם ראו אותי סביב השולחן", אומרת סידונס, האשה הראשונה שמכהנת אי פעם במועצה הזו ב-PwC.

העובדה שמזרח אירופה סיפקה ל- PwCאת פריצת הדרך הזו של גיוון מגדרי אינה מפתיעה רבים באזור זה, שעומד בצמרת הדירוגים העולמיים של נשים בתפקידי ניהול בכירים בחברות. 7 מ-10 המדינות המובילות בייצוג נשי בהנהלות חברות בעולם הן במזרח אירופה: הראשונה היא רוסיה, השיאנית העולמית, שבה 4 מכל 10 ראשי עסקים הן נשים, לפי סקר של גרנט תורנטון, חברת שירותי עסקים.

הממוצע העולמי, לפי הסקר האחרון של חברה זו, הוא 22% מכל העמדות הבכירות בחברות. במזרח אירופה הממוצע הוא 35%, אם כי הנשים שם מיוצגות יותר בהנהלות של חברות לא בורסאיות.

פולין היא שיאנית הייצוג הנשי באיחוד האירופי, עם 37% מכל המשרות הבכירות, ואחריה ניצבות המדינות הבלטיות לטביה, ליטא ואסטוניה. הממוצע של האיחוד האירופי הוא 26%, בבריטניה הייצוג הנשי הוא 22% וגרמניה מפגרת בהרבה מאחור עם 14%.

"זה היה מסר ענק לאנשים ב-PwC", אומרת גריגיר-סידונס, שנבחרה לתפקידה בהצבעה חשאית של כל השותפים של החברה במזרח אירופה, רובם גברים. "הנשים בחברה הזו בהחלט הלכו בגו זקוף יותר ביום הראשון שלי כיו"רית אזורית", מוסיפה המנהלת ממוצא פולני שרכשה את השכלתה בבריטניה. "ישנה ההרגשה הטובה הזו כשכולם מחייכים במעלית, וקיבלתי איחולים וברכות מהנשים במשרד וגם מחוצה לו".

היא אינה היחידה במעמדה. בהונגריה, אולריקה פירן מנהלת את חטיבת השירותים המשותפים ומיקור החוץ העולמית של דיאג'יו, יצרנית המשקאות החריפים הגדולה בעולם. מריאנה גורגה היא מנכ"לית OMV Petrom, החברה הגדולה ביותר ברומניה ומפיקת הנפט והגז הגדולה ביותר בדרום-מזרח אירופה.

מוניקה ראז'קה וולינסקה, מנהלת קוליירס אינטרנשיונל בפולין, נבחרה החודש למנהלת הבכירה ביותר בתעשיית הנדל"ן במזרח אירופה על ידי CEEQA, חברת דירוג נחשבת בתעשייה הזו.

"באזור שלנו יש מקומות כמו לטביה, שבה יש ל- PwCשתי שותפות מתוך שני שותפים בתקן", אומרת גריגיר-סידונס. "כשאני נוסעת לישיבה שם, 80% מהמשתתפים הם נשים".

אנליסטים מסכימים שההיסטוריה הייחודית של מזרח אירופה מסבירה חלק גדול מהייצוג המוגבר של נשים בעמדות הבכירות. המספר האדיר של הגברים שנהרגו במלחמת העולם השנייה במזרח אירופה וברוסיה יצר ביקוש לנשים בעלות כישורים שיכלו לתפוס משרות שהיו בעבר בשליטה גברית.

בנוסף, למשטר הקומוניסטי ששלט באזור מתום המלחמה עד 1989 הייתה מדיניות של עידוד נשים לעבוד. הוא הציע, בין היתר, לימודים מקצועיים לבני שני המינים.

"ללא ספק יש נשים מצליחות רבות בהנהלות בכירות במרכז ומזרח אירופה", אומרת מלגוז'טה קולקובסקה, מנכ"לית בנק ING בפולין. "נשים כאן היו תמיד פעילות מבחינה מקצועית, ולכן הייצוג שלהן בצמרת החברות לא צריך להפתיע. יזמות ונכונות לגרום לדברים לקרות הן בגנים שלנו".

אבל הנתונים הכוללים מסתירים תחומים שבהם האזור מפגר אחרי המערב. תעשיות ראשוניות כמו כרייה, ייצור ובנייה, שהן חיוניות למזרח אירופה, נשלטות עדיין בידי גברים.

גם במונחי ייצוג נשי בהנהלות של חברות בורסאיות גדולות, מזרח אירופה עדיין מפגרת אחרי מערב היבשת. לפי דוח של הנציבות האירופית מ-2013, רק לטביה, סלובקיה וצ'כיה גברו על הממוצע האירופי בשיעור הנשים במועצות המנהלים של חברות בורסאיות גדולות.

המגמה הזו מוסברת בחלקה על ידי הדומיננטיות של חברות ממשלתיות בשוקי המניות באזור. נשים מתקשות לטפס בהיררכיות של חברות בעלות מבנה ביורוקרטי מסורתי, שמוכתב על ידי אליטה פוליטית גברית מאוד.

בקונגרס הכלכלי האירופי, פורום חשוב לעסקים במזרח אירופה, שנערך החודש בקטוביץ', פולין, רק 12 מ-91 הנואמים ביום הדיונים הראשון היו נשים, מפני שהאירוע נשלט על ידי החברות הממשלתיות באזור.

"שוק העבודה אינו מותאם לצורכי הנשים מפני שהמסגרות שלנו נוצרו כאשר הרוב המכריע של העובדים היו גברים", אמרה דורוטה וורקומסקה, נשיאת קונגרס קובייט, ארגון פולני שמנהל שדולה לשוויון מגדרי בעסקים.

גם המסורת הפוליטית השמרנית במזרח אירופה, שמושפעת לעתים קרובות מהשקפות דתיות חזקות בקרב הבוחרים, יכולה להוביל למדיניות פחות ליברלית כלפי תעסוקת נשים, כמו בנושאים של חופשות לידה ושוויון במקום העבודה.

סטריאוטיפים, כמו "נשים עובדות פחות, נעדרות יותר מעבודה והן פחות יעילות", עדיין נפוצים בקרב מנהלים מבוגרים רבים במזרח אירופה, אומרת וורקומסקה.

זה יכול להשתנות באיטיות כאשר פולין, הונגריה, אסטוניה ומדינות נוספות מתמקדות בעידוד פעילותן של חברות סטארט-אפ פרטיות ובתמיכה ביזמים כדי להניע את הכלכלות שלהן קרוב יותר לממוצע האירופי, במקום להישען על תעשיות עתירות כוח עבודה בתחום הייצור, שנשלטות מסורתית על ידי חברות בבעלות המדינה.

גריגיר-סידונס, שהפכה לאשה הראשונה בראש שלוחת PwC בפולין ב-2009, אומרת שהמשימה הבאה שלה היא להגדיל את מספר הנשים שיהיו כפופות ישירות אליה, ולעודד אגב כך יותר עסקים שאיתם היא עובדת להגדיל את ייצוג הנשים בהנהלותיהן.

היא אומרת שקצב השינוי יכול להיות איטי במידה מרגיזה, אבל "זו נסיעה שכבר התחלנו בה, ואנחנו לגמרי במסלול הנכון".

מנהלות מסביב לעולם
 מנהלות מסביב לעולם