אובמה: "הקהילה הבינלאומית מאבדת אמון בישראל"

בריאיון לאילנה דיין בתוכנית "עובדה" הזהיר נשיא ארה"ב מפני השלכות הקיפאון המדיני, מתח ביקורת על ביקורו של נתניהו בקונגרס, אך שב והדגיש את מחויבותו לישראל ולעצירת הגרעין האיראני ■ "היחסים בינינו עמוקים, זה לא ישתנה"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארצות-הברית ברק אובמה העניק ריאיון מיוחד לתוכנית "עובדה" ולאילנה דיין, שבו מתח ביקורת מרומזת על הפסימיות של ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוגייה הפלסטינית והדגיש כי הסירוב הישראלי למשא-ומתן מקשה על ארצות-הברית לבלום הצעות לטובת הפלסטינים באו"ם.

על האמירות הסותרות של נתניהו סביב האפשרות להקמת מדינה פלסטינית אמר: "לא מציאותי לחשוב שניתן יהיה לקיים את התנאים של ישראל מתישהו בעתיד הקרוב. לכן הסכנה כאן היא שישראל ככלל מאבדת אמינות. כבר כיום הקהילה הבינלאומית לא מאמינה שישראל רצינית בכוונתה להשיג פתרון שתי מדינות. ההצהרה של ראש הממשלה הגבירה את הסברה שאין שם מחויבות של ממש". אובמה טען כי במצב הקיים "מדברים על שלום כמושג מופשט - תמיד זה 'מחר' או 'אחר-כך".

"אני חושב שנתניהו מטיל ספק ביכולת של הפלסטינים והישראלים לשתף פעולה בשם השלום. אני חושב שנתניהו הוא גם פוליטיקאי שדואג לשמר את הקואליציה שלו ולשמור על הכסא שלו", הוסיף. "יש פחדים שמניעים את תגובת הממשלה, ואני מבין את זה, אבל הטענה שלי כלפי נתניהו היא שמה שנדמה נבון וזהיר בטווח הקצר, עשוי להתגלות כלא נבון בטווח הארוך".

"כשאמרתי אחרי הבחירות שיהיה עלינו להעריך מחדש את המדיניות שלנו התייחסתי למשהו מסוים מאוד - איך נתמודד עם הניסיון להגן על ישראל בזירה הבינלאומית בכל הנוגע לסוגיה הפלסטינית?" שאל אובמה שהבטיח כי הסיוע הביטחוני והמודיעיני לא ייעלם כל עוד הוא נשיא. עם זאת, אמר אובמה, ארה"ב תתקשה לבלום מהלך דיפלומטי נוסף באו"ם: "אם בפועל אין כל סיכוי לתהליך שלום ממשי, אם איש לא מאמין בקיומו של תהליך שלום, אז קשה יותר להתווכח עם מי שמוטרד מהבנייה בהתנחלויות, עם מי שמוטרד מהמצב הנוכחי".

בריאיון חשף אובמה את עמדתו בנוגע למשבר בין השניים סביב הסוגייה האיראנית והנאום בקונגרס: "אם הייתי מגיע לכנסת בלי לתאם עם נתניהו, או מנהל מו"מ עם הרצוג, היתה תחושה שהכללים הופרו".

לדבריו, יחסי העבודה בין השניים נמשכים בטונים תקיפים: "כשאני נמצא עם נתניהו יש לנו שיחות טובות. הן קשות, אבל אני נהנה מהדו קרב מולו".

"היחסים בין ארה"ב לישראל עמוקים יותר מכל מנהיג בודד או ממשל מסוים, וזה לא ישתנה. אני פחות מודאג מאי הסכמה כזו או אחרת שיש לי עם ראש הממשלה נתניהו אלא יותר מפוליטיקה ישראלית שמונעת אך ורק על-ידי פחד. אתם עלולים לאבד דברים שאינם קשורים רק ברקטות", הוסיף.

על ההסכם המתגבש עם איראן אמר אובמה: "לפני שנבחרתי לנשיאות, איראן התקדמה מכמה מאות צנטריפוגות לאלפים. ידוע לנו שזמן הפריצה לפצצה שאיראן יכולה להגיע אליו, הוא עניין של כמה חודשים כיום במקום כמה שנים. הפעלנו סנקציות מהסוג היעיל ביותר על איראן שגרמו להם לאבד עשור של צמיחה כלכלית". אובמה התייחס לספקנים ואמר כי הוכח לבסוף מעבר לכל ספק כי האיראנים "קיימו את כל תנאי העסקה".

"אני חושב שאני יכול להוכיח, לא על בסיס תקווה בלבד אלא על בסיס עובדות וראיות, שהדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן נשק גרעיני היא הסכם נוקשה ובר-אכיפה", אמר. "פתרון צבאי לא יסדיר זאת, אפילו אם ארצות-הברית תשתתף. הוא רק יאט זמנית את תוכנית הגרעין".

אובמה סירב לענות על השאלה האם לדעתו יש סיכוי שראש הממשלה נתניהו יורה על תקיפת מתקני הגרעין של איראן מבלי להודיע לו על כך קודם. "לא אעסוק בספקולציות בנושא הזה", אמר. "מה שאני יכול לומר לעם בישראל הוא שאני מבין את דאגותיהם ואת פחדיכם".