זינוק של 100% ביצוא הישראלי להודו

היצוא הישראלי לתת היבשת הסתכם ברבעון הראשון של 2015 בכ-370 מיליון דולר ■ עלייה של 13% גם ביצוא לארה"ב

מפעלי ים המלח / צילום: איל יצהר
מפעלי ים המלח / צילום: איל יצהר

ברבעון הראשון של 2015 זינק היצוא הישראלי להודו בשיעור של 100% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, והסתכם בכ-370 מיליון דולר - כך עולה מנתונים שפרסם היום (א') מכון היצוא.

כלכלני המכון, שניתחו את הנתונים, ציינו כי היצוא הישראלי להודו גדל בכל הענפים, בהם ציוד תקשורת (טלקומוניקציה), מכשור מדידה ובקרה, ציוד תעשייתי ועוד. במכון היצוא ציינו עוד כי יש בעלייה זו כדי להעיד על שיפור במצב הכלכלי בהודו, שמדורגת כעת כיעד היצוא השישי של ישראל, לעומת דירוגה במקום ה-15 ברבעון הראשון של שנת 2014:

"הואיל והעלייה אינה מתמקדת בתחום או בענף אחד, אלא מתבטאת בכלל הענפים, ניתן להתרשם שהודו מתאוששת בהתאם לתחזיות הצמיחה ולפיהן ב-2015, וב-2016, היא תגדל בקצב גבוה יותר מזה של סין", אמר ל"גלובס" סמנכ"ל הכלכלה של מכון היצוא, שאולי כצנלסון.

עלייה נרשמה ברבעון הראשון של השנה גם ביצוא הסחורות מישראל לארצות-הברית, והוא הסתכם בכ-2.9 מיליארד דולר, לאחר שרשם עליה של 13% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. את עיקר העלייה ביצוא לארה"ב מוביל ענף התרופות, שרשם גידול של 47% ביחס לרבעון הראשון של השנה שעברה. עם זאת, עליה ביצוא הסחורות לארצות-הברית, נרשמה גם בשאר הענפים.

כלל היצוא הישראלי ברבעון הראשון של השנה, הסתכם בכ-12.5 מיליארד דולר וזאת ביחס לכ-12.6 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. לדברי כצנלסון, הירידה הקלה ביצוא ברבעון הראשון נובעת מהיחלשות האירו אל מול הדולר, וירידת מחירים עולמית בתחום הכימיקלים והאנרגיה.

מהנתונים שנמסרו היום, עולה עוד כי ברבעון הראשון של השנה חלה ירידה של 27% ביצוא הישראלי לרוסיה והוא הסתכם בכ-200 מיליון דולר ביחס לרבעון הראשון של 2014. התכווצות היצוא לרוסיה נבעה בעיקר מירידה בשיעור של 16% ביצוא החקלאי מישראל אליה, והושפעה בין השאר מהירידה החדה בשער הרובל אל מול הדולר והמשבר הכלכלי במדינה.

ירידה של 30% נרשמה גם ביצוא לטורקיה, והוא הסתכם ברבעון הראשון בכ-510 מיליון דולר. היצוא לאיטליה ירד באותו רבעון ב 34% והסתכם בכ-250 מיליון דולר.