"הפגנות בני העדה הדרוזית ישטפו את המדינה"

אלפים קראו לפתרון מצוקתם של הדרוזים בסוריה, והבטיחו כי ימשיכו למחות כל עוד אחיהם בסכנה: "לא ניתן שיפגעו בהם"

דרוזים / צלם: רפי קוץ'
דרוזים / צלם: רפי קוץ'

מחאת העדה הדרוזית בישראל נמשכת: אלפים הפגינו הבוקר (שבת) בכפר בית ג'אן בגליל לאות הזדהות עם אחיהם הדרוזים בסוריה. המארגנים טענו כי מדובר באחת ההפגנות הגדולות שנרשמו במהלך המחאה הנוכחית, והדגישו כי הפגנות בני העדה יימשכו עד שיימצא פתרון לדרוזים באזור "הר הדרוזים" (ג'בל דרוז).

"ההפגנות ישטפו את ישראל בימים הקרובים", הוסיפו המארגנים, שמחו על מעשי האלימות והרצח שסופגים הדרוזים בסוריה מג'בהת א-נוסרה. זהר א דין קבלן, תושב בית ג'אן: "זאת הפגנת תמיכה באחינו הדרוזים בסוריה, ואנחנו אומרים להם - לא ניתן שיפגעו בכם".

לאחרונה מגיעים גם יהודים ובני עדות אחרות ליישובים הדרוזים בגליל ותורמים כספים בכדי להעבירם לדרוזים בסוריה: יהודייה שהגיעה מהמרכז להפגנה אמרה כי תתמוך "באחיהם של אחינו הדרוזים בכל מקום - בסוריה, בלבנון ובירדן ".

המפגינים הניפו את דגלי העדה וצעקו: "בדם ואש נפדה אותך סוידאא" (הר הדרוזים).

בשעות הצהריים מתוכננת הפגנה גדולה נוספת, שתצא מראמה לכיוון רמת הגולן. המפגינים מתכוונים להקים ברמה אוהל מחאה, שיישאר שם עד מציאת פתרון לאחיהם. המתיחות באזור הגבול נמשכה השבוע והגיעה לשיא ביום רביעי, כאשר נשמעה אזעקה מחשש לזליגת ירי מסוריה. שעות ספורות קודם לכן צה"ל ומשטרת ישראל הכריזו על שטח צבאי סגור בצפון-מזרח רמת הגולן כדי להגביל תנועת אזרחים - אך נסוגו לאחר מספר שעות והסירו את הצו.

צה"ל הכין שורת תוכניות בהתאם לתרחישים שונים של ההתפתחויות בסוריה: מי שיגיע משטח סוריה אל קרבת הגבול ייענה באופן מיידי בהגנה וגם בסיוע הומניטרי. זה מכוון לתושבים הסורים בכלל, אבל בעיקר לתושבי הכפרים הדרוזים הקרובים לישראל.

דובר צה"ל: "המצב בשליטה"

במהלך השבוע התקבצו באזורים הסמוכים לגבול עשרות דרוזים ישראלים, תושבי רמת הגולן, הצופים באמצעות משקפות על הלחימה המתמשכת בצד הסורי. המשקיפים סיפרו כי הם חוששים לגורלם של בני משפחותיהם. דובר צה"ל תא"ל מוטי אלמוז כתב השבוע בפייסבוק כי "הבוקר קיימנו הערכת מצב מיוחדת בראשות הרמטכ״ל, רב-אלוף גדי איזנקוט בנושא האירועים בצפון רמת הגולן. עסקנו בהשפעתם של האירועים על הדרוזים בכפרים הסמוכים לגבול ברמת הגולן מתוך שותפות וברית דמים בינינו לבין אחינו הדרוזים במדינת ישראל.

"שוחחתי לפני מספר דקות עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אביב כוכבי שעדכן כי המצב בשטח רגוע, ללא אירועים חריגים ונמצא בשליטה מלאה", הוסיף. "הרמטכ"ל הנחה לשמר את המציאות הנוכחית ברמת הגולן ולהבטיח את רמת הביטחון הנדרשת".