סיכום מחצית במדד ה-S&P 500 - ומה צפוי בהמשך?

נישא על גל מיזוגים ורכישות גדול, סקטור הבריאות בלט בארה"ב; סקטור התשתיות משתרך מאחור ■ התחזית לחודשים הבאים: התחממות בסקטור הבנקים

ביומד / צילום: שאטרסטוק
ביומד / צילום: שאטרסטוק

חצי שנה עברה וה-S&P500 נמצא אמנם כמעט באותה נקודה שבה החל את 2015, אך ההבדלים העצומים בין הביצועים של הסקטורים המרכיבים את המדד, מספרים סיפור אחר לגמרי. בעוד שסקטורים הרגישים לאפשרות שהריבית תעלה הגיבו בשלילה, מגזרים אחרים שמפגינים צמיחה חזקה ותזזיתיות, המשיכו לטפס. וכשהפער בין הסקטור הטוב ביותר בוול סטריט למגזר הגרוע ביותר עומד על יותר מ-20% בתוך חצי שנה, כדאי להתעכב על הסיבות לכך ואולי לנסות לראות אם יש גורמים התומכים בהמשך המגמה הזו או בשינוי שלה.

המנצח הגדול של המחצית הראשונה המשיך להיות סקטור הבריאות. אחרי שהוביל את הביצועים בינואר-מרץ השנה, התוצאות הכספיות של החברות ברבעון הראשון הצדיקו את החשיפה העודפת אליו, שכן חברות הבריאות רשמו את העלייה החדה ביותר בהכנסות וברווחים מבין כל הסקטורים.

הסקטור בלט בביצועים חזקים במיוחד ברבעון השני, גם אחרי שרבים מהאנליסטים הורידו את המלצות הקנייה על רקע מה שנראה כתמחור יקר יחסית. המכפיל הנוכחי של מניות הבריאות הוא 24, לעומת מכפיל היסטורי של 21.5 ב-20 השנים האחרונות.

אך התמחור הזה לא הפריע לסקטור להמשיך לעלות בחודשים האחרונים. סיבה אפשרית אחת היא הצפי לתוצאות חזקות גם ברבעון השני - הבריאות שוב צפוי להיות המגזר עם הצמיחה הגבוהה ביותר. סיבה אחרת היא גל המיזוגים והרכישות בחברות הסקטור, כאשר נראה כי חברות מוכנות לשלם מחירים גבוהים אף מאלה שבשוק כדי לרכוש מתחרות, לזכות בטכנולוגיות חדשניות או להגדיל את פורטפוליו המוצרים שלהן. מתחילת 2015 היו בחברות התרופות ובתחום שירותי הבריאות בכלל מיזוגים ורכישות בהיקף של 325 מיליארד דולר, כרבע מהעסקאות בארה"ב בתקופה.

סקטור הבריאות גם ממשיך לבלוט בהנפקות ראשוניות - עובדה נוספת שתמכה בביצועים של המניות במגזר. ב-12 החודשים האחרונים הנפיקו מניות חברות תרופות, ביוטכנולוגיה, מוצרי ושירותי בריאות בהיקף כולל של כ-91 מיליארד דולר בעולם, כ-10% מסך גיוסי המניות בהנפקות ראשוניות בעולם בתקופה הזו.

למרות בולטות הסקטור, הוא לא בלט גם בתעשיית ה-ETF (קרנות סל), מה שמעיד ככל הנראה כי משקיעים מעדיפים חשיפה סלקטיבית למניות בסקטור זה. אחת הסיבות לכך עשויה להיות העדפה לחברות הצומחות מהר יותר, בתתי סקטורים כמו הביוטכנולוגיה או מוצרי הבריאות.

ואולם, בשבועיים האחרונים של יוני - דווקא בתקופה של העלייה בתנודתיות בשוק והחששות מההתפתחויות ביוון - נראה כי משקיעים נזכרו בתדמית הסולידית יותר של הסקטור כולו (בעיקר חברות התרופות הגדולות). בשבועיים האחרונים של יוני גייסו 10 קרנות הסל הגדולות ביותר על סקטור הבריאות מעל 2 מיליארד דולר.

הפיננסים בלט בסיום

מי שעוד בלט בביצועים במחצית הראשונה היה תחום הצריכה המחזורית, שנשען על התחזקות הצריכה הפרטית בארה"ב - מנוע הצמיחה בכלכלה. נתוני התעסוקה המשופרים בחודשים האחרונים, הבאים לידי ביטוי בירידה באבטלה ובעלייה במדדי אמון הצרכנים, הם מהנדבכים המרכזיים בהאצת הפעילות הכלכלית בשוק האמריקאי. ואולם, ההיסטוריה מלמדת כי הסקטור הזה רגיש לעליית ריבית וההערכות כי הריבית בארה"ב עשויה להתחיל לעלות כבר בספטמבר, עלולות לפגוע בביצועיו בתקופה הקרובה.

סקטור הפיננסים הוא אחת ההפתעות. במבט חצי שנתי הוא משתרך מאחור עם תשואה שלילית של מינוס 1.3%, אך ברבעון האחרון הוא "שם גז" והניב ביצועים חזקים מאוד בהשוואה למדד הרחב. העלייה במניות הסקטור החלו בסוף הרבעון הראשון, כאשר החלו להתפרסם הדו"חות הכספיים של החברות.

בממוצע, גדלו הכנסות הסקטור בכ-2% בעוד שהרווחים צמחו ביותר מ-7%, לפי נתוני בלומברג. אך הביצועים של הסקטור השתפרו במיוחד על רקע עליית התשואות באג"ח הממשלתי, לאור צפי להעלאת ריבית השנה. עליית התשואות הממשלתיות והעלייה בתלילות עקום התשואות משפרים את מצב הבנקים, כי הם מגדילים את המרווח הפיננסי.

במבט קדימה, נראה כי לסקטור הבנקים יש עדיין דלק לעליות. המרווחים, הדו"חות והעובדה שהסקטור היה חלש כל כך הרבה זמן (הוא לא חזר לרמתו מלפני המשבר של 2008), הן חלק מהסיבות שכמעט כל האנליסטים המובילים ממליצים כיום על סקטור הפיננסים. בין היתר, הם מפנים אצבע לעובדה שבסביבת מכפילי הרווח הגבוהים כמעט בכל המדדים כיום, סקטור הפיננסים בולט במכפיל נמוך יחסית.

הוא נסחר לפי מכפיל נוכחי של 15.2 ומכפיל עתידי של 13.9 ל-12 החודשים הקרובים. המכפיל ההיסטורי של הבנקים ב-5 השנים האחרונות היה בממוצע 19.5. לשם השוואה, המכפיל של S&P500 הוא 18.5 והמכפיל העתידי 16.7. המכפיל העתידי של הבריאות, למשל, הוא 17.6 והצריכה המחזורית 18.8.

סקטור נוסף שמתאפיין במכפיל עתידי נמוך בהשוואה היסטורית הוא הטכנולוגיה. עם מכפיל עתידי של 15.8 ומכפיל ממוצע בחמש השנים האחרונות של 24, מניות הטכנולוגיה לא נראות יקרות. מניתוח של הביצועים של מניות הסקטור עולה כי מניות טכנולוגיה גדולות רבות סובלות מתחילת השנה מביצועים חלשים יחסית ורק בתקופה האחרונה - בעיקר מאז העלייה בתנודתיות בשווקים - חלקן מתפקדות טוב יותר.

מנגד, חברות בינוניות וקטנות רבות הציגו מתחילת 2015 ביצועים חזקים מאוד ודווקא בחודש האחרון חלקן מתפקדות פחות טוב. כך לדוגמה מניות יצרנית משחקי הווידאו אלקטרוניק ארטס (עלייה של מעל 40% השנה), יצרנית השבבים אבאגו (32.9% מתחילת השנה, אחרי שכבר ירדה ביותר מ-9% ביוני מאז הודיעה על רכישת ברודקום), חברת התוכנה סיילספורס (17.4%) ואחרות.

הכותב הוא מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים. אין לראות בכתוב שיווק השקעות או תחליף לייעוץ מס עצמאי. הכותב, החברה, חברות קשורות ובעלי עניין בהן עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב

הצמיחה באס אנד פי 500
 הצמיחה באס אנד פי 500