חמאס: טוני בלייר מתווך בנושא השבויים ברצועה

גורם בכיר בחמאס אמר לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" כי בלייר כבר נועד עם נציגים מהנהגת הארגון על מנת לנסות למצוא פתרון לסוגיה ■ הגורם הכחיש את הדיווחים לפיהם גרמניה היא המתווכת בין הצדדים

טוני בלייר / צלם: רויטרס
טוני בלייר / צלם: רויטרס

טוני בלייר, לשעבר שליח הקוורטט למזרח התיכון, הוא המתווך בין ישראל לחמאס בעניין השבויים הישראלים המוחזקים ברצועת עזה - כך דיווח אמש (שבת) גורם בכיר בחמאס לסוכנות הידיעות הרוסית "ספונטיק". על פי הדיווח, בלייר נפגש כבר עם בכירי הארגון על מנת לדון בפתרון בנושא השבויים, אברהם מנגיסטו ונעדר נוסף ששמו לא הותר לפרסום. כמו כן, הגורם הכחיש את הדיווחים לפיהם גרמניה היא המתווכת בין הצדדים.

תוך כך, אתמול הגיש ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) בקשה לקיום דיון דחוף בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת על הכשל של גורמי הממשלה, לדבריו, בדיווח על החזקתם של האזרחים הישראלים בידי חמאס. "מהמקרה עולה רצף של כשלים ארגוניים, המגיעים עד לשר הביטחון ולראש הממשלה", כתב פרי בדברי ההסבר לבקשה, "לא ייתכן כי במדינה דמוקרטית נושא כה קריטי לא ידווח ולא יזכה לביקורת ופיקוח של הגורמים האמונים על כך".

יו"ר מרצ זהבה גלאון התייחסה גם היא אתמול לפרשה ולאי-עדכונם של הקבינט המדיני-ביטחוני וועדת החוץ והביטחון של הכנסת בנושא בעשרת החודשים האחרונים. באירוע "שבתרבות" בהיכל התרבות בראשון לציון טענה גלאון: "יש לנו ראש ממשלה מופקר, שמרשה לעצמו באופן סדרתי לנטרל את המערכת השלטונית מבקרה אפקטיבית על מערכת הביטחון".

לדברי גלאון, "ראש הממשלה נתניהו שכח שאנחנו לא במשטר נשיאותי, ושהייתה לו חובה לדווח לקבינט ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת בעניינם של שני הישראלים שנכנסו לעזה. הוא לא יכול להרשות לעצמו לשמור דברים בינו לבין שר הביטחון בלבד". היא הוסיפה כי "מדובר בהתנהלות של ראש ממשלה שעושה בדיחה מכל מערכות הבלמים והאיזונים שאמורה לפעול מולו. כך היה ב'צוק איתן' כשראש הממשלה התנהל בפועל רק מול שר הביטחון, תוך התעלמות מהקבינט, וכך היה כשנתניהו אפילו לא טרח להציג לשרים שלו את הסכם הפסקת האש מול חמאס".