אנליסט: "ברמה האסטרטגית עדיף לטבע ללא מיילן"

האנליסט ד"ר רוני גל מ-Bernstein Research: "עסקת מיילן היא דרך אחת לטפס על ההר, אבל אנחנו אוהבים יותר את הטיפוס מהצד השני", לאור העלויות והזמן שתידרש טבע להקדיש לרכישה

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

בטווח הארוך, לטבע עדיף בלי מיילן, כך סבור האנליסט ד"ר רוני גל מ-Bernstein Research. בשיחה שערך עם משקיעים בשבוע שעבר, ובסקירה שפרסם אחריה, כתב גל, "אנשים שואלים האם לקנות את מניית טבע על רקע עסקת מיילן. התשובה שלנו היא 'עסקת מיילן היא דרך אחת לטפס על ההר, אבל אנחנו אוהבים יותר את הטיפוס מהצד השני'".

טבע מנסה להשתלט על ענקית התרופות מיילן בעסקה של למעלה מ-40 מיליארד דולר. מיילן מתנגדת לכך, ומקדמת ניסיון השתלטות משל עצמה, על פריגו בעסקה של כ-34 מיליארד דולר - שפריגו מתנגדת לה.

לדברי גל, בטווח הקצר, מניית טבע תציג ביצועים טובים יותר עם עסקת מיילן, אך עם זאת, להערכתו ברמה האסטרטגית עדיף לטבע ללא מיילן - לאור העלויות והזמן שההנהלה תידרש להקדיש לכך. גל מתייחס גם לעובדה שרכישת מיילן תחזק את מעמדה הגנרי של טבע, ואם הלחצים בשוק הגנרי יתגברו, היא תיפגע מכך. "בהחלט צפוי אפסייד אם העסקה תתבצע; עם זאת, הסיפור של הטווח הארוך מאתגר יותר", מציין גל. הוא מחזיק בהמלצה חיובית על טבע, וסבור שגם בתרחיש שלילי, מניית טבע לא תרד הרבה מעבר לרמות בהן היא נסחרת כיום.

הגלולה המרה של המיזוג?

כחלק מהניסיונות לשכנע בעמדותיהן, גם טבע וגם מיילן נפגשות עם משקיעים, ובשבוע שעבר שתי החברות פרסמו מצגות הכוללות פרטים על העסקה. אחד מהנושאים שבמחלוקת בין החברות, הוא היכולת של טבע להשלים את רכישת מיילן.

במיילן סבורים שלטבע אין דרך ברורה להשלים את העסקה, ובטבע מעריכים שדווקא יש כזו. במצגת של מיילן נכתב שטבע לא תוכל להכיר בסינרגיות ובתזרים מרכישת מיילן ללא רכישה מלאה של החברה, דבר שדורש שינוי בהרכב הדירקטוריון של מיילן.

לדברי מיילן, הדחת דירקטור מתפקידו דורשת רוב של 2/3 "ואפילו אם כל הדירקטורים יודחו, היו"ר יכול למנות דירקטורים חדשים" (מדובר על סעיף בתקנון מיילן שמאפשר זאת). מנגד, במצגת של טבע נכתב שבשל הסעיפים "חסרי התקדים" בתקנון של מיילן בנוגע לשליטה על הדירקטוריון, טבע מאמינה שתוכל להגיע לשליטה בדירקטוריון מיילן באמצעים משפטיים, אם יהיה בכך צורך.

בטבע מעריכים גם שלא תהיה בעיה להשיג את אישור רשויות ההגבלים העסקיים לעסקה. לעומת זאת, במיילן סבורים שטבע לא תקבל אישור מהרשויות ללא ויתור על הקופקסון - תרופת הדגל שלה, שמיילן פיתחה גרסה גנרית שלו. לעיתים במסגרת מיזוג נדרשות החברות לוותר על קווי מוצר (כלומר למכור לחברות אחרות) כדי לקבל אישור לעסקה. במצגת של מיילן מציינים שטבע תיאלץ לוותר על הקופקסון משום שכל ויתור צריך להגיע מכיוונה של טבע, מכיוון שאינה יכולה לכפות על מיילן לוותר על מוצרים.