חשש: דאע"ש ישגר טילי נ"מ לעבר מטוסי נוסעים בעולם

חיל האוויר הבריטי הקים צוות מיוחד שמטרתו למנוע מאנשי הארגון לשגר טילי נ"מ מתקדמים לעבר מטוסים אזרחיים ברחבי העולם ■ החשש מגיע בעקבות היעלמותם המסתורית של 10,000 טילים לאחר נפילת קדאפי בלוב בשנת 2011

דאע"ש / צילום: רויטרס
דאע"ש / צילום: רויטרס

חיל האוויר הבריטי הקים צוות מיוחד שמטרתו לאמן צוותים ברחבי העולם במטרה למנוע מפעילי דאע"ש לשגר טילים לעבר מטוסי נוסעים בנמלי תעופה - כך מדווח עיתון ה"סאנדיי טיימס". על פי הדיווח, ישנו חשש כי בידי ארגון הטרור הרצחני ארסנל של 10,000 טלי נ"מ מתקדמים, שנעלמו לאחר נפילת שלטונו של מועמר קדאפי בלוב בשנת 2011.

אלפי הטילים ש"נעלמו" הם טילי כתף שנועדו להפלת מטוסים בגובה נמוך, לכן בחיל האוויר המלכותי חוששים כי פעילי המדינה האסלאמית ינסו לפוצץ מטוסים של חברות תעופה אזרחיות סמוך לנמלי תעופה - בעת נחיתות והמראות. הצוות המיוחד שהוקם נערך להגנה גם על נמלי תעופה זרים, מחוץ לחצי האי הבריטי.

האנשים המרכיבים את הצוות המיוחד הם לוחמים מחיל האוויר הבריטי, שעורכים סיורים סביב נמלי תעופה מחשש למתקפות קרקעיות של אנשי דאע"ש נגד מטוסים ואף מאמנים צוותים ממדינות זרות. על פי הדיווח, האימון הראשון התמקד בשנה שעברה בעיקר בנמלי תעופה באפריקה.

עוד דווח כי הפרויקט המיוחד זוכה לתמיכה של משרד התחבורה הבריטי וכן לתמיכתה של המשטרה וחברת התעופה "בריטיש איירווייז".

בחודש אוקטובר האחרון הזהירו רשויות הביון בגרמניה כי חמושים בסוריה השתלטו על משגרי טילים נגד מטוסים מצבא אסד, כך דווח בעיתון הגרמני "בילד". לפי הדיווח בגרמניה, הטילים הסוריים מסוגלים ליירט מטוסים בגובה של שישה ק"מ מעל פני הקרקע.

בשנת 2013 חברת התעופה ההולנדית KLM ביטלה טיסות לשארם א-שייח' בסיני בעקבות התרעות על חוליית טרור שמתכננת להפיל מטוסים באמצעות טילי נ"מ. ההתרעה התקבלה על רקע המאבק של הצבא המצרי בארגוני הטרור בחצי האי, בהם גם ארגונים המזוהים עם דאע"ש.

רק בשבוע שעבר פרסמו אנשי דאע"ש סרטון תעמולה, בו נראים חמושי הארגון משגרים טילים לעבר כלי שיט מצרי.