פומה העולמית בדרך לסגור את הנציגות בישראל

תעביר את הזיכיון לדלתא ישראל ■ בשנים האחרונות צנחו המכירות של פומה בישראל מ-110 ל-20 מיליון שקל

מה קורה עם מותג הספורט פומה בישראל? ל"גלובס" נודע כי החברה העולמית מתכוונת לסגור את הנציגות בישראל, כ-3 שנים לאחר שפתחה אותה, וכי היא מנהלת מו"מ מתקדם להעברת הזיכיון לחברת דלתא ישראל.

עוד נודע כי החברה העולמית ניהלה מגעים עם מספר גורמים בשוק הישראלי, והיא נמצאת כעת בשלבים סופיים לקראת חתימה עם דלתא.

מנכ"ל פומה ישראל, גיא דנמן, הכחיש בשיחה עם "גלובס", כי בכוונת החברה העולמית לסגור את הנציגות בישראל ואמר, כי החברה העולמית "מחפשת זכיין מרכזי שיפתח חנויות קונספט של המותג בישראל, בדומה להפעלת חנויות של המותג נייקי על-ידי קבוצת פוקס. המטרה היא לפתוח חנות ראשונה בתל-אביב בגודל 150-200 מ"ר והשאיפה היא שבתוך חמש שנים יהיו 10-12 חנויות. השלוחה בישראל תתעסק במכירה סיטונאית וחנויות המותג יופעלו על-ידי זכיין מרכזי אחד".

המותג פומה בעולם הוא תוצר פירוק של שותפות עסקית של האחים רודולף ואדולף דסלר מגרמניה.

לאחר שהשניים פירקו את השותפות, הקים רודולף דסלר את פומה בשנת 1948 ושנה לאחר מכן הקים אחיו, אדולף דסלר, את אדידס.

עם השנים פתח המותג אדידס פער גדול על המותג פומה. בעולם, המותג פומה מוחזק על-ידי החברה הצרפתית kering שרכשה אותו בשנת 2008.

שחיקה מתמדת במכירות

הזיכיון למותג בישראל הוחזק במשך כעשור וחצי על-ידי חברת גרונדמן ושות' והפעילות נוהלה בפועל על-ידי בן המשפחה של בעלי החברה, אבי שפר.

לאחר שנייקי ואדידס פתחו בישראל רשת חנויות מותג, החליטה חברת גרונדמן ללכת בעקבותיהן ופתחה חנויות למותג פומה. אלה לא צלחו והיא נאלצה לסגור אותן.

בשלב מסוים פומה העולמית גילתה חוסר שביעות רצון מהפעילות בישראל והחליטה שלא לחדש לחברת גרונדמן את הזיכיון ולפתוח שלוחה עצמאית. על ניהול השלוחה הופקד דנמן שקודם לכן שימש במשך שש שנים כמנהל המכירות של נייקי בישראל. באופן רשמי, פעילות השלוחה החלה בינואר 2013.

בחמש השנים האחרונות סבל המותג פומה בישראל משחיקה מתמדת כשהמכירות צנחו וככל הידוע, הפעילות בישראל החלה להסב הפסדים לחברה העולמית.

לדברי דנמן, המותג משווק ב-150 נקודות מכירה בישראל אבל הוא כמעט ולא נמצא ברשתות הספורט. המותג אינו פעיל כלל בקבוצת MGS שהיא קמעונאית הספורט הגדולה בישראל ומחזיקה ברשתות מגה ספורט ואליטל, בנוסף לניהול פעילות המותג אדידס שגם לו רשת חנויות נפרדת. מגה ספורט מפעילה את החנות בדיוטי פרי ופומה אינו פעיל גם שם.

גם ברשת ספורט ורטהיימר שלה 62 סניפים, יש למותג פעילות מצומצמת ביותר המסתכמת במספר בודד של חנויות. לדברי רוני ורטהיימר, בעל הרשת, פומה נמכר ב-3 מחנויות הרשת בלבד והפעילות שלו בספורט ורטהיימר צנחה בשנים האחרונות בכ-80%.

פומה פעיל במודל קונסיגנציה ברשתות הכלבו המשביר לצרכן ו-H&O וכן, הוא משווק ברשת נעלי נמרוד, בחנות לאופנת ילדים בדיוטי פרי, ברשת חדרי הכושר גו אקטיב ובחנויות פרטיות.

לפי הערכות, בשנות השיא, הסתכמה פעילות המותג בישראל ב-110-120 מיליון שקל במחירים סיטונאים, אך מאז המכירות צנחו להיקף של כ-20 מיליון שקל בלבד במחירים סיטונאים.

לדברי דנמן, "ברגע שהיבואן הקודם ידע שזה סוף הפעילות, הפעילות צומצמה באופן טבעי. מאז שהנציגות בישראל נפתחה, אנחנו גדלנו בצורה משמעותית. נייקי ואדידס מאוד חזקים בעולם וזה משפיע באופן משמעותי על הפעילות בישראל וגם פעילות הריטייל שלהם כאן רחבה בצורה משמעותית. יש לנו את המוצר הנכון. שכירת יוסיין בולט שהוא האיש המהיר בעולם, כפרנזטור, נתנה דחיפה למותג בעולם וכך גם ריהאנה המשמשת כשגרירה של המותג בעולם. פתחנו חנויות שופ אין שופ בתוך חדרי כושר ואנחנו מתחילים לטפטף לצרכן הסופי של המותג ולחשוף אותו לצרכן".

מדלתא נמסר בתגובה: "דלתא בוחנת בכל עת שיתופי-פעולה ועסקאות עם מותגים שונים. איננו נוהגים להתייחס לתוכניות עתידיות של החברה".

מי מנהל את פעילות מותגי הספורט
 מי מנהל את פעילות מותגי הספורט