"לבטל עמלת ההפצה ולהפריד חברות ניהול התיקים מהבנקים"

כך דורש איגוד בתי ההשקעות מוועדת שטרום ■ חברת כרטיסי האשראי לא יופיעו בפני הוועדה, על אף שחלק מרכזי בה עוסק בהפרדתן מהבנקים והפיכתן לשחקן מרכזי בשוק האשראי למשקי בית

חגי בדש / צילום: תמר מצפי
חגי בדש / צילום: תמר מצפי

שלב השימועים בוועדת שטרום להגברת התחרות במערכת הבנקאית נמשך. יו"ר איגוד בתי ההשקעות ומנכ"ל פסגות, חגי בדש, ומנכ"לית האיגוד, יוליה מרוז, הופיעו ביום ד' שעבר בוועדה, והציגו בפני חבריה את הנושאים שבהם יש לטפל בכדי שבתי ההשקעות יהפכו שחקן משמעותי בתחום השירותים הבנקאיים.

נראה שהדגש של השניים מצוי בתחומים הקשורים יותר לשוק ההון. באיגוד מבקשים לבחון את ביטול עמלת ההפצה שמשלמים בתי ההשקעות לבנקים בגין שיווק קרנות הנאמנות שלהם, או הפחתה משמעותית של העמלה בגין הפצה בערוצים דיגיטליים. כמו כן, הם טוענים כי יש לבחון אפשרויות הפצה עצמאית באמצעות ערוצים דיגיטליים שיבצעו גופים חוץ-בנקאיים.

האיגוד ממליץ לאמץ הליך פשוט של פתיחת חשבון ייעודי בבתי ההשקעות המקביל לחשבון הבנק תוך מתן פטור מהליכים מכבידים שממילא מבוצעים בעת פתיחת החשבון בבנק. "הליך זה ייצור תחרות בין בנקים לבתי השקעות בתחומים נטולי תחרות חוץ-בנקאית כיום, תוך הסרת חסמי מעבר והגברת יכולת המיקוח של הלקוחות", אומרים באיגוד. בתחום ניהול התיקים, מציינים באיגוד כי העובדה שלבנקים יש פעילות בתחום פוגעת ביכולת התחרותית של חברות לניהול תיקים שאינן קשורות לבנקים. באיגוד בתי ההשקעות מבקשים כי הוועדה תבחן לבצע הפרדה של חברות לניהול תיקים מבעלות הבנקים - בדומה למהלך ההפרדה שבוצע לגבי קופות הגמל וקרנות הנאמנות בוועדת בכר.

ומי לא יבוא?

השבוע אמורים להגיע השחקנים המרכזיים שבהם עוסקת הוועדה - הבנקים. משלחת מרוכזת של הבנקים אמורה להגיע לוועדה ביום ד'. את המשלחת יוביל משה פרל, מנכ"ל איגוד הבנקים, וכל בנק צפוי לשלוח כנציג את אחד מחברי ההנהלה שלו. לעומת זאת, מי שלא צפויים להשמיע את עמדתם בפני הוועדה - שאותה הקימו משרד האוצר ובנק ישראל - הן חברות כרטיסי האשראי.

ל"גלובס" נודע כי שלוש החברות (ישראכרט, לאומי קארד וכאל) לא צפויות לשלוח נציגים אל הוועדה, וזאת על אף שסוגיה מרכזית שהוועדה צפויה לדון בה היא בהפרדתן מהבנקים, והפיכתן לשחקן מרכזי בשוק האשראי למשקי בית. גורמים בענף כרטיסי האשראי מציינים כי אין הם רואים צורך בכך שהחברות יופיעו בפני הוועדה, שכן עיקר הדיון סביבן עוסק בשאלת הבעלות, והבעלים שלהם, שהם כמובן הבנקים, מופיעים בפני הוועדה ומציגים את עמדתם.

מנגד, מי שהופיע כבר היום (א') בפני הוועדה בענף זה הם ועדי העובדים של חברות כרטיסי האשראי, שהתאחדו לצורך כך, ואף שכרו את רובי גינל, לשעבר סמנכ"ל הרגולציה בהתאחדות התעשייניים. בוועדי העובדים רוצים להבטיח כי השינויים המתוכננים בענף לא יפגעו במעמד העובדים, ובזכויותיהם המעוגנות בהסכמים הקיבוציים. הוועדים נמצאים עם היד על הדופק לאחר שראו מה קרה בענף הסלולר בעקבות הרפורמות בו, שהביאו לקיצוץ של אלפי משרות. עם זאת, נציין כי מצב שני הענפים אינו דומה, במיוחד לאור העובדה שבחברות הסלולר לא היו הסכמים קיבוציים כאשר החלו הרפורמות.