ארץ נוי אביונה

הכפרים ביוון ההררית, הנפרסת ממזרח למערב - בין חצי האי פיליון לכפרי חבל זגוריה, שומרים על צביונם המסורתי, עם מקומות אירוח אינטימיים ומסעדות משפחתיות f בתי הכפרים בנויים מאבן מקומית אפורה עם גגות ציפחה, וביניהם עוברים שבילים להולכי רגל ופלגים מפכים f שוחרי האתגרים יכולים לצאת לטרקים רגליים בקניון ויקוס שעומקו 900 מטר, ונחשב לעמוק ביותר באירופה f איים של תקווה

יוון, הבת הענייה של האיחוד האירופי, היא ארץ רחבת ידיים ועשירה בנופים ובפינות חמד. בעוד שמרבית הישראלים מכירים בעיקר את האיים היוונים, במרכז הארץ שוכנת רצועה הררית, החוצה את יוון ממזרח למערב - בין חצי האי פיליון לכפרי חבל זגוריה, ויורדת אל החוף מול האי קורפו.

זגוריה הוא חבל ארץ הררי וגבוה, בצפון מערב יוון, על הגבול האלבני. בין כפרי זגוריה, על הרי פינדוס, יש שניים יפים וציוריים במיוחד, "פפיגו" ו"מיקרו פפיגו". ביניהם מקשרת דרך צרה ובאמצעה שמורת נחל יפהפייה, pools of Rogovo, שבה תמצאו מעיינות, ומפל נסתר.

למרות שהפכו כבר מזמן ליעד אהוב על מטיילים, שומרים הכפרים על צביונם המסורתי, עם מקומות אירוח אינטימיים ומסעדות משפחתיות. בתי הכפרים בנויים באבן מקומית אפורה עם גגות ציפחה, וביניהם עוברים שבילים להולכי רגל ופלגים מפכים.

בעלת המלון הקטן שבו שהינו (בן 6 חדרים בלבד) גידלה בעצמה את העגבניות לסלט ואת הפירות לריבות שהיא רוקחת ומגישה בארוחת הבוקר. הקושי העיקרי בתקשורת ישירה איתה היה בשפה, מכיוון שבמחוזות אלה עדיין מטיילים בעיקר יוונים ופחות תיירים זרים.

למרות זאת הצלחנו לקבל מידע והמלצות, ואפילו הזמנה למסיבה על שפת הנחל, עם מוזיקה יוונית חיה. בזכות גובהו המקום קריר גם בערבי הקיץ, ובסתיו יש להצטייד בלבוש חם. באזור ניתן לצאת לטיולי יום ברכב או לטרקים רגליים בקניון ויקוס שעומקו 900 מטרים והוא נחשב לעמוק ביותר באירופה; לרפטינג על נהר וידומאטיס, או לשיט על האגם ביואנינה, העיר הקרובה.

זמיר סיוון, מומחה ליוון שמאוהב בה בכל ליבו, הקים את אתר איי יוון הישראלי, ואחריו אתרים יעודיים למקומות המעניינים ביוון. הוא ממליץ על אחת מנקודות התצפית היפות ביותר על קניון ויקוס: מהכפר ויקוס, שממנו ניתן לצאת לטיול רגלי (כ-50 דקות) עד בסיס הקניון בחלקו המערבי ומשם להגיע למעיינות שמהם נובע הנהר. טיול רגלי קליל אפשרי גם לאורך הנחל מגשר האבן בדרך לפפיגו, לכיוון דרום מזרח עד לעיקול הנחל.

סיוון מסגיר כמה מסעדות שלא כדאי לפספס בכפרי זגוריה: הוא ממליץ על סלט החצילים הנהדר של enaristi בכפר אריסטי, בכיכר מתחת לעצי הדולב. מסעדת cinamon and ciporon בכפר ויצה (vitsa) היא "מסעדת פטריות מעולה של השף וסאיליס קצופאס", לדבריו. מידע רב בעברית על האזור ניתן למצוא באתר האינטרנט www.epirus.co.il, כולל סיור יומי בעברית בין כפרי האזור ופסגותיו.

בנסיעותיכם בהרי זגוריה מומלץ להצטייד במפה ולא לסמוך על GPS. ביום שאנחנו הגענו, הרכסים בלבלו את הלוויין ומצאנו את עצמנו בין המיצרים, לאחר שניווטנו הישר אל הלול של אחת החוות. כל אנשי הכפר יצאו לכוון אותנו במבט חומל ובשאגות צחוק, בעודנו גולשים במכונית האדומה במורד מדרגות צר, בחזרה לרחוב הראשי.

סוד בקצה המזרחי

המרחק מאתונה וסלוניקי (כ-4-5 שעות נסיעה) הוא הסוד השומר גם על קסמם של כפרי חצי האי פיליון. מעיר המחוז וולוס מתפתלות הדרכים לכפרי ההר והחוף בשני עברי חצי האי - אלה הפונים למזרח נחשבים יפים יותר, ולא מעט מהם טוענים שדווקא בהם צולם הסרט "מאמא מיה". אולם הם דומים כל-כך זה לזה שזה לא באמת משנה איפה בדיוק התרחשה סצינת הפתיחה או הנשיקה.

אגיוס ניקולאוס הוא כפר דייגים שהמיר את פרנסתו בקיץ לחוף תיירותי. הוא שוכן על צלע הר, ובקצהו טיילת מוגבהת מעל החוף החולי הלבנבן. כביש יחיד עובר לאורך החוף, וממנו עולים שבילים ויורדים פלגי מים מתוקים. זהו יעד מועדף על היוונים, אשר בשנים האחרונות, בעקבות המצב הכלכלי, הותירו אותו כמעט ריק. את מקומם תופסים תיירים כמונו, שמגיעים בטפטוף עיקש, ועדיין נהנים מאווירה של שקט ושלווה בלתי מקולקלת.

פיליון מופיע בסיפורי המיתולוגיה היוונית כערש הולדתם של הקנטאורים (חצי סוס וחצי אדם), ונחשב לגן השעשועים של האלים. גם לבני תמותה הוא מציע חופים נסתרים, דרכים מתפתלות בין יערות, מטעי פרי ואוכל טרי וטוב. על הנוף ההררי (בחורף מתרוקנים בתי המלון על החופים ומתמלאים אתרי הסקי ברום ההר), ניתן להשקיף ממרומי העיירה מקריניצה, שגם היא לא יותר מכפר גדול, וזכתה לכינוי "המרפסת של פיליון".

עוד מידע על פיליון באתר האינטרנט www.pelion.co.il. סיוון ממליץ לעיין במיוחד במדור המסעדות של האתר, כדי למצוא את האוכל הכי טוב באזור.

בין פיליון לזגוריה, בלב היבשתי של יוון, מתנוססת תופעת טבע יוצאת דופן, צוקי מטאורה ומנזריהם המוזרים הם שריד חי מימי הביניים. זהו מקבץ של צוקים קרחים ואדירי ממדים, בלב אזור שומם, שבראש כל אחד מהם נבנה מנזר. הנזירים הראשונים יצאו להתבודד בחגווי הסלע במאה ה-11. מאוחר יותר גברו עליהם קשיי השטח והם התקבצו יחד ובנו את המנזר הראשון במאה ה-14. כיום יש באזור לא פחות מ-24 מנזרים פעילים, שניים מהם של נזירות. הגישה לחלקם בטיפוס רגלי בלבד, אבל החוויה שווה את ההשקעה.

גם כאן זכו היוונים לתוספת תשומת לב הוליוודית, כשג'יימס בונד השתלשל במורדות הצוק של מנזר השילוש הקדוש (איאס טריאדוס) בסרט "לעיניך בלבד".

פרקטי

הגעה: ברכב שכור משדה התעופה באתונה או בסלוניקי

לינה: מקומות הלינה באזור נמצאים בבתי הכפר קאסטראקי או בעיירה קאלאמבקה, השוכנים למרגלות הצוקים ומספקים נוף מדהים

לינה וארוחת בוקר לזוג באזורים הכפריים: 200-500 שקל ללילה