המו"מ על הגז בישורת האחרונה: סגן נשיא נובל בישראל

השינויים הצפויים: נוסח אחר של "סעיף היציבות", הוספת אבני דרך לפיתוח לוויתן וחיוב החברות ברכש מקומי ■ ההפחתה במחיר הגז צפויה להיות מינורית בלבד, אם בכלל ■ הערכות: המתווה יובא לאישור הממשלה בשבוע הבא

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

סגן נשיא נובל אנרג'י, קית' אליוט, הגיע לישראל לסדרת פגישות עם נציגי הממשלה במטרה לסגור קצוות אחרונים במתווה הגז. אתמול (א') התקיים מרתון פגישות בין אנשי חברות הגז דלק ונובל לבין צוות הרגולטורים האמון על המתווה, בראשות שר האנרגיה יובל שטייניץ, והיום צפויות להתקיים פגישות נוספות. עדיין לא נקבע מועד לדיון במתווה הגז בממשלה, אך בניגוד להערכות המוקדמות שלפיהן ניתן יהיה לסיים את הדיונים ולהגיע להסכמות עוד השבוע, נראה כי הדיונים יגלשו אל עבר תחילת השבוע הבא. במוקד חילוקי הדעות בין הצוות המקצועי לנציגי חברות הגז עומדים מחיר הגז, סעיף היציבות ופיתוח מאגר לוויתן. הדיון בממשלה ייקבע לפי ההקדמות בדיונים.

אחד הסעיפים במתווה שגררו ביקורת ציבורית רבה וייתכן שינוי בנוסח הסופי שלו הוא סעיף היציבות שעל פיו מתחייבת המדינה שלא לשנות את הרגולציה בנושאי מסים, שיווק בנפרד או שינויים מהותיים אחרים במשק הגז עד שנת 2025. בטיוטת המתווה נכתב ש"הממשלה אף תתנגד להצעות חוק פרטיות בעניינים אלה ככל שאלה יבקשו לבצע שינויים בתחום" ובתנאים מסוימים, שר האנרגיה יוכל אף להאריך את מחויבות הממשלה עד 2030. הביקורת הייתה שהסעיף הזה למעשה כובל את ידיהן של הממשלות הבאות. לפי המסתמן, הוא אמנם יישאר במתווה, אבל בימים האחרונים עובדים במשרד המשפטים על "מקצה שיפורים" ושינוי הנוסח שלו.

שינויים נוספים שכנראה ייכנסו במתווה הסופי נחשפו ב"גלובס" כבר לפני כשבועיים: בתום השימוע הציבורי על מתווה הגז, ביקש הצוות הבין-משרדי האמון על כתיבת המתווה להפחית את מחיר הגז בחוזים חדשים שייחתמו ב-5 השנים הקרובות ב-20 סנט, לקבוע מנגנון הצמדה שיבטיח שמחיר הגז בארץ לא יעלה על מחיר הגז הממוצע במדינות OECD, לקבוע אבני דרך לפיתוח מאגר לוויתן ולחייב את החברות ברכש מקומי.

בעוד שחברות הגז מוכנות להתחייב לרכש מקומי ולמנגנון ההצמדה, הן אינן מוכנות להתפשר על הורדה במחיר. לטענת החברות, בעוד שמצרים העלתה את מחיר הגז ל-5.88 דולרים ליחידת אנרגיה, בישראל מדברים על הורדת מחירים מ-5.4 דולרים ליחידת אנרגיה ל-5.2 דולרים. בין אם תהיה הפחתה מינורית במחיר ובין אם לאו, במשרד האנרגיה טוענים היום כי לא השינוי במחיר הוא הדבר המשמעותי. עמדת המשרד היא שהדבר החשוב ביותר הוא שהמתווה יאושר - גם אם הוא אינו אידיאלי.

"הורדת המחיר ב-10 או 20 סנט זו רק זריקת עצם לציבור", אומר היום בכיר במשק האנרגיה, "הרי לא מדובר בפתיחת חוזים חדשים, וממילא ההוזלה - אם בכלל תהיה הוזלה כזאת - היא רק לתקופה של חמש השנים הקרובות. בתקופה זו, העסקאות היחידות שאולי ייחתמו הן עם תחנת כוח אחת או שתיים, ועם כמה תעשיינים". עוד מוסיף הבכיר כי "בשנת 2020-2021 צפויים להיפתח כמה חוזים ולהיחתם חוזים חדשים. לפי הערכות, מדובר בכמות של 4.5 מיליארד מטר מעוקב של גז. על כמות זאת יתחרו כבר כמה שחקנים, ובהם לוויתן, כריש ותנין. מחיר הגז ייקבע בתנאי השוק העתידיים".

מתווה הגז המוצע
 מתווה הגז המוצע