רוסיה על סף משבר פיננסי: הכלכלה התכווצה 4.6% ברבעון השני

מדובר בירידה הגדולה ביותר זה 6 שנים, שהכניסה את המדינה למיתון הראשון שלה מאז המשבר ב-2009 ■ המכה שהנחיתו מחירי הנפט שירדו הוחמרה על ידי העיצומים של מדינות המערב על רוסיה בגלל מעורבותה בעימות הפנימי באוקראינה

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

כלכלת רוסיה התכווצה ב-4.6% ברבעון השני של השנה בהשוואה שנתית, הירידה הגדולה ביותר זה 6 שנים, שהכניסה את המדינה למיתון הראשון שלה מאז המשבר הפיננסי ב-2009.

לשכת הסטטיסטיקה הפדרלית הרוסית לא סיפקה כל פרט על האומדן הראשון שלה, אך אנליסטים העריכו שהנתון הראשוני צפוי להתעדכן כלפי מטה בהמשך, מפני שנתונים מגזריים - כולל מכירות לצרכן, ייצור תעשייתי והכנסות משקי הבית - מצביעים על נסיגה גדולה עוד יותר במונחים ריאליים.

ההתכווצות בשיעור 4.6% בתמ"ג הייתה גרועה במקצת מתחזית הקונצנזוס של אנליסטים. כלכלנים הזהירו שהירידה המחודשת במחירי הנפט, שמורידה גם את ערך הרובל, תקשה עוד יותר על השגת הבראה מהירה.

ברבעון הראשון השנה, הכלכלה הרוסית נסוגה בקצב מתון יחסית של 2.2%. עד יוני, הממשלה טענה שהחלק הקשה של המשבר הנוכחי הסתיים, כאשר הרובל התייצב מקריסה קשה בסוף השנה שעברה.

אך הירידה הראשונה בהכנסה הריאלית של משקי הבית ב-15 שנות שלטונו של הנשיא ולדימיר פוטין, שנרשמה בדצמבר 2014, התבררה כמחסום עמוק שקשה לחצות.

לפי נתונים שפורסמו בחודש שעבר, הירידה בהוצאה הצרכנית העמיקה ברבעון השני, עם ירידה של 9.4% ביוני. הצמיחה במגזר התעשייתי, שהייתה אפסית ברבעון הראשון השנה, הפכה לנסיגה של 5% ברבעון השני.

"עם מחירי הנפט שממשיכים לרדת בחודשים האחרונים, מוקדם מדי לדבר על הבראה", אמרה ליזה ארמולנקו, אנליסטים בקפיטל אקונומיקס במוסקבה.

הצמיחה הואטה כבר לקצב של זחילה בשנה שעברה, על רקע העדר ממושך של השקעות. המכה שהנחיתו מחירי הנפט שירדו הוחמרה על ידי העיצומים של מדינות המערב על רוסיה בגלל מעורבותה בעימות הפנימי באוקראינה. העיצומים הללו מנעו מחברות ובנקים רוסיים רבים גישה למימון בחו"ל.

החששות שההתכווצות הכלכלית תיצור משבר פיננסי וכלכלי רחב יותר שככו כאשר הרובל התייצב סביב שער של כ-50 לדולר באביב האחרון, לאחר שבתחילת השנה צנח השער ל-70 לדולר ויותר, אך מאז פוחת שוב הרובל לכ-64 לדולר - והחששות התעוררו מחדש.

"זהו המשבר החריף ביותר ובהרבה שרוסיה עברה, אפילו אם משווים אותו ל-1998 ול-2008, ועוד לא ראינו את הגרוע ביותר", אמרה איירין שווקמן, דירקטורית במקינזי במוסקבה. "יתכן שהמגזר הבנקאי הוא החוליה החלשה ביותר".

בשנה האחרונה ניסתה ממשלת רוסיה לקדם תעשיות שיחליפו את היבוא, בתקווה שהרובל החלש יסייע לתעשיות מקומיות לייצר דברים שיובאו בדרך כלל מחו"ל מאז קריסת המשטר הסובייטי. אנליסטים אומרים שההתכווצות במגזר התעשייתי מוכיחה שאם היה אפקט חיובי למאמץ הזה, הוא היה קצר ימים.

הקוויאר רוסי, הייצור באיטליה

ולדימיר פוטין נחוש בדעתו כי היצואנים האירופים צריכים לשלם ביוקר על התנגדות המערב למדיניותו באוקראינה - עד גבול מסוים.

כשרוסיה הטילה חרם מסחרי על מוצרי מזון מיובאים באוגוסט שעבר, הקוויאר לא נכלל ברשימה, והדבר איפשר לחוות חקלאות ימית איטלקית שמגדלת דגי חידקן להסתנן למולדתו של פוטין. ב-2012 ניצבה אגריטוריקה לומברדה, היצרנית האירופית הגדולה ביותר של "מזון הצארים", בנקודת פתיחה לא מבטיחה במיוחד בכל הנוגע לשוק הרוסי, אך מאז הפכה רוסיה ליעד היצוא החשוב ביותר של מוצר היוקרה האיטלקי.

אבל כדי להצליח היה צורך בתכסיס ערמומי. "נאלצנו להדביק שם מותג רוסי על הפחית, ואנחנו נמנעים מלכתוב 'תוצרת איטליה'" אמר לליו מונדלה, מנכ"ל אגריטוריקה.

"הרוסים רוצים לאכול קוויאר רוסי. אני מבין את זה. מי היה קונה גבינת מוצרלה תוצרת רוסיה?" הוסיף מונדלה בעודו טועם ארבעה סוגי קוויאר במותג קלוויסיוס, שמחיר פחית בת 10 גרם ממנו נע מ-20 אירו (21.90 דולר) ל-80 אירו ליחידה.

ברבעון השני רשמה כלכלתה בת 1.1 טריליון הדולר של רוסיה את ההתכווצות החדה ביותר מאז 2009, על רקע צניחת מחירי הנפט וקריסת הרובל שהוחרפה עוד יותר עקב הסנקציות שנקטה ממשלת רוסיה כפעולת תגמול נגד האיחוד האירופי וארה"ב. רשימת מוצרי המזון המיובאים שעליהם חלות הסנקציות כוללים גבינה צרפתית וכרוב פולני. הקוויאר הוחרג מהרשימה מכיוון שרוסיה נאלצה לרכוש את המעדן הזה בחו"ל עוד קודם להטלת הסנקציות, לאחר שהידלדלות אוכלוסיית דגי החידקן חייבה איסור דיג בים הכספי.

"רוסים עשירים ובעלי השפעה לא יכולים בלי זה, אז הם החריגו את זה", אמר מונדלה.

זה מאות בשנים שהקוויאר נחשב למעדן גם באיטליה, ולא רק ברוסיה או באיראן. האגדה מספרת כי אמן הרנסאנס לאונרדו דה וינצ'י העניק לדוכסית ביאטריצ'ה ד'אסטה ממילנו ביצת חידקן בקופסה משובצת באבנים יקרות.

לא קיימים נתונים מהימנים על ייצור הקוויאר העולמי, אך לדברי התאחדות יצרני החקלאות הימית האירופית (FEAP), ייצרה איטליה 42 טון קוויאר ב-2014 - כמות קטנה בהרבה מ-54 הטון של מובילת השוק, סין. רוסיה ניצבת במקום השלישי עם 40 טון.

"המשבר הפיננסי של 2008 פגע במגזר הקוויאר, אבל השוק כבר התאושש", אמר לוראן סאבו, העומד בראש ועדת דג החידקן ב-FEAP. "המגזר יצמח בגלל שכמה מהמדינות הופכות לצרכניות. אם הבורגנים העשירים בסין יתחילו לאכול קוויאר, השוק יהיה ענקי".