פיתוח ישראלי: מערכת שתאתר רחפנים ותיירט אותם בקרן לייזר

חברת מגנ"א בי.אס.פי חושפת את הפיתוח שעשוי להביא את הסוף לכאבי הראש של טייסים ושל ארגוני ביטחון רבים

חיים סיבוני / צילום: איל יצהר
חיים סיבוני / צילום: איל יצהר

חברת מגנ"א בי.אס.פי חושפת את הפיתוח שעשוי להביא את הסוף לכאבי הראש של טייסים ושל ארגוני ביטחון רבים - שמתמודדים עם איום הרחפנים שנמכרים בצורה בלתי מבוקרת לכל דורש. החברה מציגה מערכת מכ"ם מתקדמת שתגלה את הצעצועים המעופפים והטורדניים בזמן אמת, תשתלט על תדר ההפעלה שלהם ואם צריך - גם תשרוף אותם באוויר באמצעות קרן לייזר.

מנכ"ל מגנ"א בי.אס.פי, חיים סיבוני, אמר ל"גלובס" כי הפיתוח החדש הושלם באחרונה, לאחר שהחברה זיהתה את האיום הביטחוני שעולה מהפעלת הרחפנים - שמחירם נמוך יחסית, הם נמכרים בלי פיקוח ומופעלים כמעט בכל מקום בלי הגבלה: "מדובר באיום ממשי שעד כה לא היה לו מענה אפקטיבי. אנחנו מאמינים במוצר שלנו, שכבר עבר סדרה של ניסויים והוצג לגורמים שונים בארץ ובעולם והם מגלים בו עניין רב", אמר.

 

תקרית בנתב"ג

השבוע אירעה בנמל התעופה בן גוריון תקרית חריגה שבמהלכה רחפן המונע באמצעות 4 רוטורים כמעט פגע במטוס איירבוס A-320 של חברת התעופה הבלגית בריסל איירליינס: בזמן שהמטוס ועל סיפונו כ-170 נוסעים היה לקראת נחיתה, הבחין הצוות שלו ברחפן שחולף על פניו במרחק של כ-100 מטר בלבד מצד ימין לצד שמאל.

התקרית החריגה, שהיתה יכולה להוביל לאסון במקרה של התנגשות מטוס הנוסעים עם הרחפן - הדליקה ברשות התעופה האזרחית (רת"א) ובמשטרה נורה אדומה. "מערכת המכ"ם החדשה שלנו מיועדת למניעת מצבים כאלה והכי הגיוני שהיא תוצב בשדות תעופה כדי להבטיח את בטיחות תנועת המטוסים. מה שאירע בנתב"ג יכול היה להסתיים בתוך שניות באסון. הגורמים האמונים על האבטחה בנתב"ג מתעניינים במערכת שלנו וסביר להניח שהם יהיו הראשונים לקלוט אותה. הם בהחלט לא יהיו האחרונים", אמר סיבוני.

לדברי סיבוני מדובר במכ"ם אלקטרו אופטי תלת ממדי שמסוגל לזהות רחפנים בוודאות מוחלטת, ולהבדיל בינם לבין ציפורים: "זה לא דבר מובן מאליו, שכן בניסיון לזהות עצמים קטנים בגודל של רחפן, הסיכוי להתרעות שווא הוא גבוה מאוד בגלל שגם ציפור יכולה להיקלט במערכת. במקרה שלנו, הצלחנו לייצר ודאות של 100% בזיהוי של רחפנים או טיסנים - באופן שאין בו התרעות שווא", אמר. לדבריו, מערכת שנלווית למכ"ם מאפשרת השתלטות על התדרים שמפעילים את הרחפן - ולהביא להנחתתו על הקרקע בצורה מבוקרת.

אלא שהמערכת של מגנ"א בי.אס.פי מציעה גם גרסה קטלנית יותר לטיפול בבעיית הרחפנים: קרן לייזר שתיירט את המעופפים הטורדניים בעודם באוויר ולמעשה תשרוף אותם בתוך שניות: "מדובר במערכת לייזר שפותחה בידי חברה אחרת ועשינו לה אינטגרציה עם המערכת שלנו. לקוח שירצה בה - יוכל להזמין אותה ביחד עם מערכות הגילוי והשליטה שאנחנו מציעים", אמר.

הפיתוח שמציגה מגנ"א בי.אס.פי, חברת סטארט-אפ ביטחונית שעוסקת בעיקר בתחום המכ"ם ומוצריה כבר משמשים להגנה על הגבול שבין ישראל למצריים מפני חדירות ולהגנה על מתקני תשתית רגישים בעולם - מיועד גם לצרכים צבאיים: "המערכת מסוגלת לטפל במספר רב של רחפנים בו זמנית ולנטרל אותם בתוך שניות: היא מאפשרת להגן על סמלי שלטון, על אתרים רגישים ועוד - ולמנוע ניסיונות לפיגועי טרור באמצעות כלים מעופפים קטנים", אמר סיבוני.