אוריאל לין לאיילת שקד: לעצור את החקיקה בתחום הפנסיה

נשיא איגוד לשכות המסחר פנה לשרת המשפטים וטען כי "הפרק העוסק ב'יעוץ פנסיוני ושיווק פנסיוני' בחוק ההסדרים כולל שינוי בדרכי העבודה של כל העוסקים בענף בדרך בלתי מידתית ובלתי מאוזנת"

אוריאל לין / צילום: תמר מצפי
אוריאל לין / צילום: תמר מצפי

הרפורמות בתחום החיסכון הפנסיוני שמובילה הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, דורית סלינגר, ממשיכות להסעיר את המעסיקים ואת סוכנויות ניהול ההסדרים הפנסיוניים. אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה אתמול לשרת המשפטים איילת שקד, בבקשה לעצור את החקיקה של פרק "יעוץ פנסיוני ושיווק פנסיוני", שנכלל בחוק ההסדרים הנוכחי.

"הפרק העוסק ב'יעוץ פנסיוני ושיווק פנסיוני' בחוק ההסדרים עוסק ביחסים שבין הגופים המוסדיים לסוכני הביטוח, ואין לו השפעה כלשהי על התקציב. פרק זה גם מהווה, הלכה למעשה, רפורמה עצומה בהיקפה, בכל השוק הפנסיוני בישראל, ובכלל זה שינוי בדרכי העבודה של כל העוסקים בענף...והכל בדרך בלתי מידתית ובלתי מאוזנת, בנימוק שאינו מבוסס כי הדבר יביא להוזלת דמי הניהול שמשלמים העובדים המבוטחים בתוכניות פנסיוניות", טוען לין במכתבו.

במה מדובר? בחוק ההסדרים קובעת סלינגר, בין היתר, כי התפעול והשיווק של החיסכון הפנסיוני אצל המעסיק יופרדו ולא יוכלו להינתן עוד על ידי אותו גורם (בעיקר על ידי סוכנויות ניהול ההסדרים הפנסיוניים); שלעובד תינתן זכות בחירה לגבי הסוכן שיטפל בחיסכון הפנסיוני, ולמעסיק לא תהיה אמירה בנושא; ושהסוכנים הפנסיוניים יורשו לקבל תגמול או ישירות מהלקוח או כעמלה מהיצרן, אבל לא יורשו לקבל במקביל את שתי צורות התגמול.

ההנחיה הראשונה, של הפרדת התפעול הפנסיוני מהשיווק אצל המעסיק, תוביל, אליבא סוכנויות ניהול ההסדרים שמאוימות מכך, להסטת עוצמה אדירה ללשכות השכר, ובעיקר לחברת חילן טק. על רקע זאת אומר לין במכתבו לשרה שקד כי "אין מקום וסיבה לחקיקה חפוזה באמצעות חוק ההסדרים בנושא זה, והיא תביא לכך שהעובדים יפסידו, ודמי הניהול לעובדים יעלו", כאשר "המעסיקים יפסידו: התפעול יתייקר ויהיה פחות טוב ויעיל", וגם תהיה "עלייה באבטלה", לטענת לין, משום "פיטורי אלפי מועסקים בענף הביטוח הפנסיוני".

לין מייצג את המעסיקים במשק, שסלינגר מעמיקה את הדרישות מהם ומרחיבה את החובות החלים עליהם בכל הקשור לחיסכון הפנסיוני של עובדיהם - והן את סוכנויות ניהול ההסדרים הפנסיוניים, שרובן בבעלות קבוצות הביטוח ושצפויות להיפגע מהרפורמות שמוביל האוצר.

לאחרונה הוא שלח מכתב ברוח דומה לשר האוצר משה כחלון, בו תקף את סלינגר ואמר כי הפעולות שמוביל האגף שבראשותה "הרחיקו לכת". "מתרחשת פגיעה ממשית בחופש העיסוק, וכמעט הוצאת ענף במשק מתחום פעילותו, וצעדים קיצוניים המוצעים, הנחזים לטובת העובד, יפעלו לרעתו", דברי לין.