קנסות של 450 אלף ש' לרוכשי דירה בתוכנית מחיר למשתכן שיתחזו לזכאים

רשמית: 1,028 יחידות דיור יוצעו במחיר מקסימלי של 11 אלף שקל למ"ר

עוד שלב בדרך למימוש תוכנית הדיור של שר האוצר משה כחלון: לאחר מספר שבועות של אי בהירות, פורסמה הבוקר (א') חוברת המכרז הראשונה של פרויקט מחיר למשתכן החדש. מדובר במכרז ל-1028 יחידות דיור חדשות בקרית מוצקין.

כפי שנחשף ביום ה' האחרון ב"גלובס", מחיר המקסימום שנקבע במכרז, הנוגע להצעות הקבלנים שיוגשו, עומד על בין 9,218 שקל למ"ר ל-9,780 שקל, לא כולל מע"מ, כלומר כ-11 אלף שקל כולל מע"מ. מחיר זה תואם על הנייר את היעד אליו שואפים במשרד האוצר, כאשר מחיר ממוצע למ"ר לדירה חדשה שנמכרת היום בעיר עומד על כ-14 אלף שקל למ"ר. עוד כפי שנחשף ב"גלובס", זכאי לדירה מוזלת יהיה מי שאין ולא הייתה בבעלותו דירה או חלק ממנה בשש השנים האחרונות.

במסגרת המכרז מוצעים 20 מגרשים שונים המאפשרים בניית החל מ-22 יחידות דיור במגרשים הקטנים, ועד 94 יחידות דיור במגרשים הגדולים יותר. דמי הפיתוח במכרז עומדים על בין כ-2.4 מיליון שקל למגרשים הקטנים ועד כ-7.6 מיליון שקל למגרשים הגדולים יותר. כל הדירות, כולל דירות הפנטהאוז או דירות הגן באם ייבנו, נכללות גם הן במסגרת הדירות המוזלות לזכאים ואין אף דירה שיוכל הקבלן או היזם הזוכה למכור בשוק החופשי.

עוד מדגישים ברמ"י כי המחיר למ"ר במכרז צריך לכלול מראש את כל המרכיבים של בניית הפרויקט והעלויות הנוספות שמוטלות על היזם או הקבלן. מדובר ברשימה ארוכה הכוללת בין היתר את עלות הקרקע, תכנון וביצוע עבודות הפיתוח, אגרות ממשלתיות, תשלומים לחברת חשמל, תכנון המגרש, חיבור הבניין לתשתיות, הוצאות פיקוח, דמי בדיקת חומרים במעבדות, הוצאות היתרים, הוצאות שיווק, הוצאות עו"ד, רווח יזמי, הוצאות מימון, ערבות חוק המכר, רזרבות לתיקון ליקויים ורישום המבנה כבית משותף.

כפי שכבר פורסם ב"גלובס" בעבר, רק קבלנים ויזמים יוכלו לגשת למכרז בעוד עמותות וקבוצות רכישה נותרו מחוץ למשחק. במקביל, גם קבלני תשתית או פיתוח שקשורים לתוכנית בה עוסק המכרז יהיו מנועים מלהציע הצעות לבניית יחידות הדיור.

זכאים: יחידים מעל גיל 35

בכל הנוגע למי שיהיה זכאי להשתתף בהגרלה לרכישת הדירות המוזלות, קובע המכרז כי רק מי שלא הייתה בבעלותו דירה בשש השנים האחרונות יוכל להגיש בקשה לזכאות. עוד נקבע כי מי שקיבל דיור ציבורי מהמדינה לא יהיה זכאי להטבה אולם מי שקיבל סיוע בשכר דירה כן יהי זכאי לרכוש דירה מוזלת.

עוד בנוגע לזכאות, יחיד (רווק/ה, גרוש/ה, אלמן/ה) מעל גיל 35 יהיה זכאי, ונכה שהוכר כנכה גפיים תחתונות לצמיתות בדרגה של 75% או יותר, והוא אזרח ישראל מגיל 21 ומעלה.

לגבי תוואי התא המשפחתי שזכאי להטבה, קובע המכרז כי מדובר בזוגות נשואים או ידועים בציבור עם ילדים או בלי ילדים ללא הגבלת גיל. עוד נקבע כי גם זוגות שטרם נישאו ונרשמו כבר לנישואין ועתידים להתחתן תוך כשלושה חודשים, יהיו זכאים להטבה וכך גם הורה עצמאי (חד-הורי) עם ילד אחד לפחות שטרם עבר את גיל 21. במקרה של הורה עצמאי, ההטבה תינתן גם למי שהייתה בבעלותו 50% מדירה שנמכרה בעקבות גירושים, ולא היו לו זכויות נוספות בנכס בחמש שנים הקודמות להגשת הבקשה.

קנס של 450 אלף ש' למתחזים

נציין כי מי שרואה עצמו זכאי יצטרך לחתום על הצהרה שהנוסח המלא שלה מופיע גם הוא במסגרת מסמכי המכרז במסגרתה הוא מתחייב שהוא זכאי, ובאם יתגלה שלא, הוא יעמוד בפני קנס בגובה 450 אלף שקל. הצהרה זו צריכה להיות מלווה בחתימת עורך דין. טופס ההצהרה כולל גם התחייבות לא למכור את הדירה במשך 5 שנים מיום קבלת טופס האיכלוס או לא לחתום על חוזה מותנה למכירת הזכויות בטרם עברה התקופה האמורה. במקביל, יוכל הזוכה בדירה המוטבת להשכיר את הדירה ללא מגבלות בשוק החופשי, למטרת מגורים בלבד.

עוד מובהר בחוברת המכרז כי הזוכה במכרז יחוייב למכור הדירות לזכאי מחיר למשתכן שייבחרו בהליך של הגרלה, וזאת בהתאם לכללים שתקבע הוועדה לתכנון ופיתוח, כלומר, מטה הדיור במשרד האוצר בראשו עומד אביגדור יצחקי. דירה במסגרת מכרזים אלו לא תימכר טרם קיבל היזם או הקבלן היתר בנייה או שהועדה המקומית ביישוב בה התפרסם המכרז אישרה את הבקשה להיתר.

במסגרת המכרז מחויבים הקבלנים או היזמים שיזכו למכור דירות שיעמדו במפרט מחייב שיפרסם משרד הבינוי ועל מוכר הדירה ייאסר לדרוש תוספת כספית על שינויים במפרט החל ממועד חתימת הסכם המכר ועד האיכלוס. עם זאת, הרוכשים יוכלו לוותר על פריטים מסויימים במפרט ולקבל עליהם זיכוי כספי. מדובר על הפריטים הבאים: ארון מטבח, ארון אמבטיה, ברזי מים (כיור, אמבטיה ומקלחת), נקודות תאורה, שקעים ונקודות תקשורת. מעבר לפריטים הללו לא יינתן זיכוי על פריטים נוספים במפרט.

עדיפות למקומיים

עוד חידוש במסגרת המכרז הוא קביעת עדיפות לבני המקום ביישוב בו מתפרסם המכרז. כך, הזוכה מתחייב למכור 10% מכלל דירות מחיר למשתכן לבני המקום בתנאי שהם מחזיקים תעודת זכאות תקפה. באם יגדיל הזוכה במכרז את מספר יחידות הדיור שיוכל לבנות באמצעות הקלת שבס, גם היקף המכירה לבני המקום יגדל בהתאם.

כאמור, חוברת המכרז מתייחסת גם למקרה בו יפר הזוכה במכרז תנאים שנקבעו בו ומפרט את הסנקציות שיופעלו עליו. כך, אם ימכור יזם או קבלן דירה מוטבת למי שאינו זכאי לה יצטרך לשלם למשרד הבינוי 450 אלף שקל. אם ימכור היזם או הקבלן דירה במחיר גבוה יותר מזה שהתחייב במסגרת הצעתו הזוכה במכרז הוא יעמוד בפני קנס בגובה ההפרש ועוד 15% ממחיר הדירה בפועל.

עוד במסגרת פרק זה במכרז, באם יבנה הקבלן דירה במפרט נמוך מזה שהתחייב, יעמוד בפני קנס בגובה 450 אלף שקל לדירה. אם לא ירשום את הדירה אצל רשם המקרקעין, ישלם קנס בגובה 20 אלף שקל, באם יוכח כי הייתה אפליה במכירת הדירות יעמוד המוכר בפני קנס בגובה 450 אלף שקל, ואם גבה הקבלן כספים טרם החתימה על חוזה המכר במסגרת מחיר למשתכן יעמוד בפני קנס של 450 אלף שקל לדירה. עוד ברשימת ה"איומים": באם ייגבה תשלום נוסף על שינויים בניגוד למכרז יעמוד הקבלן בפני קנס של 450 אלף שקל, וכך גם אם הדירה תימכר לקרוב משפחה או גורם בינו ולבין המוכר יש יחסים מיוחדים. במקביל מציינים ברמ"י כי אם הקבלן או היזם יפר את אחד מהסעיפים המצויינים לעיל תחולט הערבות שהפקיד בידי משרד הבינוי וזאת לאחר שקיבל את ההזדמנות להציג את טיעוניו בפני הגורמים הרלוונטיים.

עוד קובע המכרז גם לוחות זמנים לבנייה ולתשלומים השונים כך שהקבלן או היזם יצטרך לסיים את הפרויקט תוך פרק זמן של 46 חודש מיום הזכייה, כלומר שלוש שנים ועשרה חודשים לכל היותר.