התעשיינים: תחנות כוח קטנות יחסכו למשק 1.2 מיליארד ש' בשנה

כך עולה ממחקר של התאחדות התעשיינים, פורום יצרני החשמל הקטנים וניסן כספי מחברת גלובל פאואר ■ התעשיינים לשטייניץ: "התחנות יגבירו את כושר התחרות של התעשייה הישראלית"

תחנת הכוח  בזוקו / צילום: ZOKO Enterprises Group
תחנת הכוח בזוקו / צילום: ZOKO Enterprises Group

תחנות כוח קטנות יחסכו למשק 1.23 מיליארד שקל בשנה - כך עולה מעבודת מחקר שביצעו התאחדות התעשיינים, פורום יצרני החשמל הקטנים וניסן כספי מחברת גלובל פאואר. מדובר בעבודה ראשונה מסוגה המכמתת את החיסכון למשק אם יוקמו תחנות כוח בהיקף של עד 16 מגוואט בחצרות המפעלים. אלה יספקו את האנרגיה הדרושה להם במקום שיצטרכו לקנות אותה ממקור חלופי כמו חברת החשמל.

החוקרים כימתו את החיסכון שייווצר למשק אם יספקו התחנות 1,000 מגוואט של חשמל בשנה - חיסכון בעלויות הולכת החשמל, בצריכת הגז הטבעי, בעלויות הגיבוי, בהפחתת פליטות, בעלויות התחזוקה, בהקמה של רשת החשמל ועוד. למשל, תחנות הכוח שנבנות במפעלים מונעות את אובדן החשמל לאורך הרשת, ולפי המחקר הן יכולות למנוע כ-6% מאובדן החשמל, מסך הספק החשמל המיוצר בישראל. במונחים כספיים, מדובר בחיסכון המגיע לכ-118 מיליון שקל בשנה. כמו כן, התחנות במפעלים יוכלו לחסוך כ-236 מיליון שקל בשנה בעלויות הולכת החשמל שכיום הן משלמות לחברת החשמל.

117 מיליון שקל חיסכון בפליטות

המחקר בדק גם את החיסכון בצריכת הגז הטבעי. "התחנות שיכולות לספק כ-30% מסך צריכת הקיטור הנדרש לתעשייה יביאו לחיסכון של כ-260 מיליון שקל בשנה בצריכת הגז הטבעי ויאריכו את משך הקיימות של מאגרי הגז הטבעי של ישראל", נכתב במחקר.

באשר לפליטות, לפי המחקר מערך ייצור מבוזר של תחנות כוח קטנות בהספק של כ-1,000 מגוואט ימנעו פליטה של כ-1.5% מכלל פליטות הפחמן הדו-חמצני של ענפי התעשייה. בהתאם לאומדן עלויות פליטות המזהמים על פי דלקים של ועדת קנדל לאנרגיות מתחדשות, מניעת הפליטה כאמור תחסוך למשק הישראלי כ-117 מיליון שקל בשנה.

המחקר מציין חיסכון נוסף מעניין - בעלויות התחזוקה וההקמה של רשת החשמל בישראל. תוכנית חח"י לפיתוח מקטע ההולכה וההשנאה לשנים 2015-2019 נאמדת בכ-620 מיליון שקל. התוכנית כוללת הקמה של מאות קילומטרים של קווי מתח עליון, שדרוג והחלפה שלהם והטמנת קווים לאורך עשרות קילומטרים. בתוכנית לעשר שנים שגיבשה חח"י לחידוש רשת החלוקה נאמדת ההשקעה בכ-7 מיליארד שקל. תחנות כוח קטנות המספקות חשמל לצרכן בנקודת הייצור לצרכנים סמוכים יכולות להפחית את העומס על קווי ההולכה והחלוקה ועל תחנות המשנה שבתחומן ממוקמות תחנות הכוח הקטנות. "לכן יש להן תרומה משמעותית להפחתת ההשקעה בחידוש ובהרחבה של תשתיות החשמל בישראל", נכתב במחקר. לדברי מחברי המחקר, הערכה שמרנית לחיסכון למשק מסתכמת בכ-114 מיליון שקל לשנת 2015 בלבד.

במכתב ששלחו בשבוע שעבר התאחדות התעשיינים לשר האנרגיה יובל שטייניץ, הם דורשים ממנו לפעול לקידום הנושא בטענה כי התחנות "יתרמו להורדת יוקר המחיה ולהגברת כושר התחרות של מפעלי התעשייה הישראלית, בתוך שמירה על איכות הסביבה".