משבר בין סמסונג ישראל למפעילות הסלולר

חברות הסלולר המקומיות טוענות: מחירי הסמארטפונים גבוהים מדי, סמסונג מפרה הבטחות וגם העלתה בצורה חדה מדי את יעד המכירות המקנה להן החזרים ■ ההשלכות: המפעילות רוכשות יותר ויותר מכשירי סמסונג ביבוא מקביל

מפעילות הסלולר הגדולות בישראל נמצאות זה מספר חודשים במשבר עמוק מול חברת סמסונג ישראל. המתח הוביל את מפעילות הסלולר לרכוש יותר ויותר סמארטפונים מיבוא מקביל במקום ביבוא רשמי מסמסונג ישראל.

סלקום, פרטנר ופלאפון, נציין, הן יבואניות רשמיות של מכשירי סמסונג, באמצעות סמסונג ישראל. חברת סאני, לעומתן, מוכרת את מכשירי סמסונג בשוק הפתוח, למשל, בבאג, בדינמיקה ובחברת הוט מובייל.

הסיבה למשבר נעוצה במספר גורמים, ולפי גורמים בענף - אחד המשמעותיים שבהם הוא חוסר אמון, הקשור כנראה להבטחות שקיבלו מפעילות הסלולר מסמסונג ישראל ולא מומשו. מפעילות הסלולר חשות שאין להן שותף עסקי שאפשר לסמוך עליו. כך נוצר מצב, שאף נציג ממפעילות הסלולר לא הגיע לאירוע ההכרזה למכשיר הדגל החדש של סמסונג - Note 5, לפני כשבועיים בניו-יורק. במקרים דומים, בדרך כלל מגיעים בכירי מפעילות הסלולר להתרשם מהמכשיר המוכרז.

גורם נוסף למשבר הוא מחירי המכשירים. סמסונג ישראל תמחרה את הסמארטפונים במחירים גבוהים מאלו שחברות הסלולר ציפו לקבל, והדבר הוביל לתמחור גבוה אצלן ברשתות. לכן, המפעילות החליטו לרכוש את הסמארטפונים מיבוא מקביל ולהטמיע בהם את השפה העברית באופן עצמאי. מפעילות הסלולר מנסות באופן קבוע להפוך את מחירי המכשירים אצלן לתחרותיים, על מנת שהצרכן יעדיף לקנות את הסמארטפון הבא שלו אצלן ולא במקום אחר.

בדומה לשיטת העבודה עם יצרניות סמארטפונים מתחרות, מפעילות הסלולר מקבלות באופן קבוע החזרים ותמריצים על מכירת מכשירי סמסונג, אך סמסונג החליטה להעלות את הסף לקבלת התמריצים - מרף מכירות של כ-12 מיליון דולר בשנים קודמות לכ-20 מיליון דולר, יעד מכירות שבו הן לא מצליחות לעמוד. המפעילות, שהבינו כי לא יקבלו את ההחזרים, החליטו שלא להתאמץ למכור דווקא סמארטפונים ביבוא מסמסונג ישראל, אלא באמצעות יבוא מקביל.

במפעילות הסלולר החליטו לרכוש את הדגם החדש Note 5 ישירות מסמסונג ישראל, אולם הן מחכות להורדת מחירים במקומות אחרים בעולם, כדי לקנות אותו ביבוא מקביל ולהוריד מחירים.

מסמסונג ישראל לא נמסרה תגובה לדברים.