רשות ני"ע הסינית חוקרת את 5 הברוקרים הגדולים במדינה

הייטונג סקיוריטיז, GF סקיוריטיז, הואטאי ופאונדר פרסמו הודעות שאישרו שהן מצויות תחת חקירה של רשות ניירות הערך הסינית בחשד ל"אי עמידה בחובת בדיקת לקוחות ואישור שלהם כמתחייב מהחוק"

סיטיק סקיוריטיז / צילום: בלומברג
סיטיק סקיוריטיז / צילום: בלומברג

הרשויות בסין השיקו קמפיין חדש נגד עבירות ניירות ערך והתנהגות לא ראויה בשוקי ההון, על רקע המפולת הקשה ביותר בשוק המניות המקומי בכמעט 20 שנה. חמש מחברות הברוקרים הגדולות במדינה מצויות כעת בחקירה.

הייטונג סקיוריטיז, GF סקיוריטיז, הואטאי ופאונדר פרסמו הודעות שאישרו שהן מצויות תחת חקירה של רשות ניירות הערך הסינית בחשד ל"אי עמידה בחובת בדיקת לקוחות ואישור שלהם כמתחייב מהחוק".

הייטונג מסרה בהודעה לבורסת הונג קונג שהיא תשתף פעולה באופן מלא עם החוקרים, ושעסקיה נמשכים כרגיל.

בחקירה נפרדת, שמונה אנשים שקשורים לסיטיק סקיוריטיז, חברת הברוקרים הגדולה בסין, נחקרים על ידי המשטרה בחשד ל"מסחר לא חוקי במניות", לפי סוכנות הידיעות שינהואה, וזאת ביחד עם אנשים שקשורים לרשות ניירות הערך עצמה. סיטיק סמרה שהיא לא קיבלה כל הודעה על חקירה נגדה.

מניות ארבע מחברות הברוקרים שנסחרות בבורסת הונג קונג עלו הבוקר בשיעור חד. מניית סיטיק עלתה ב-5.1% ומניית GF עלתה ב-4.7%. מניית פאונדר, שנסחרת בשנחאי, עלתה ב-0.3%.

חקירות רשות ניירות הערך והמשטרה באות אחרי שביוני הוכרז על צעדים לטיפול ב"מכירות זדוניות בחסר" ומניפולציה בשערי מניות שהיו קשורות לירידות במהירות במחירי המניות בסין.

אחד מצעדי התמיכה הדרסטיים ביותר בשוק הוא איסור על מכירת מניות על ידי בעלי עניין עיקריים ומנהלי החברות. בשבועות שחלפו מאז השקת החוק הזה, רשות ניירות הערך השיקה חקירות של עשרות חברות בחשד לעבירה עליו.

רשות ניירות הערך הסינית גם הזהירה את התקשורת מפני הפצת מידע כוזב, והפנתה את תשומת ליבה לעסקאות בתדירות גבוהה שנעשו בשבועות האחרונים, במסגרת מאמץ רחב להרגיע את חששות המשקיעים מפני מניפולציות במחירי המניות.

מוקדם יותר השנה אסרה הרשות על כמה חברות ברוקרים פתיחה של חשבונות הלוואות חדשים ללקוחותיהן (הלוואות מרג'ין) לתקופה של שלושה חודשים, בעקבות בדיקה של ההלוואות הללו שהן בסיכון גבוה. הלוואות כאלה, שמיועדות למסחר במניות, היו הכוח המניע העיקרי של הגאות בבורסות הסיניות בשנה האחרונה. אנליסטים רבים חושבים שהניסיון הממשלתי להגביל אותן היה אחד הסיבות הגדולות למפולת במחירי המניות.