אוגוסט במדדי אג'יו: סין הרעידה את השווקים ואת תיקי ההשקעות

השחקנית הבאה ליצור דרמה דומה בעולם העסקים תהיה כנראה ארה"ב, עם ההפתעה הצפויה ביותר

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

באוגוסט היתה זו סין שסיפקה את הטריגר לנפילות במדדי המניות ובעקבותיהם בתיקי ההשקעות, אולם שוקי המניות בעולם חוששים יותר לקראת העלאת הריבית בארה"ב.

חודש אוגוסט סיפק למשקיעים בארץ ובעולם תזכורת בנוגע לסיכוני ההשקעה, המחשה להתנהגות שוק של נכסי הסיכון. היה זה חודש של נפילות כה בולטות במניות, כך שגם תיק שהכיל שיעור מזערי בלבד במניות, סבל מתשואה שלילית בחודש זה. יש שיאמרו כי התנהגות השווקים באוגוסט היא רק תזכורת לדבר האמיתי, לנפילות שיכולות להיות בתנאים של זעזוע בשוק.

שוק המניות הסיני הוא דוגמה לבועה שהתפוצצה וגררה את מדדי המניות המובילים בעולם לירידות של כ-10%, כאשר לאחר התאוששות קלה הם סיימו את החודש בירידות של 6%-8%. מדדי המניות בישראל גרעו מהתיקים כ-6.4% על פי משקלם במדד. תמהיל מניות חו"ל בתיקים נהנה מפיחות השקל בשיעור העולה על 4%, כך שתמהיל ההשקעות במדדי המניות בחו"ל ירד במונחים שקליים בשיעור של כ-2.2% "בלבד". התוצאה היתה ירידה של 4.05% במדד התיק המנייתי.

מדד תיק ה-20:80 המפורסם ירד באוגוסט בשיעור של כ-0.61% ואילו מדד התיק היחיד שלא ירד הוא התיק ללא מניות, שעלה בשיעור של כ-0.27%. הסיבה לכך היא העליות בחלק ממדדי האג"ח יחד עם השפעת הדולר על מרכיבי האג"ח בחו"ל בהתאם למשקלם בתיקים אלו.

הפעם השקל לא ניצל מהריצה לדולר

נזכיר כי מדדי אג'יו, המציגים את ההתפתחויות בתיקים המנוהלים של ציבור המשקיעים, פרטיים, קיבוצים ומוסדות, מבוססים על נתונים מבתי ההשקעות, בהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב-דש, הראל, אלטשולר-שחם, תפנית-דיסקונט, הלמן אלדובי, אנליסט ותמיר פישמן, המנהלים קרוב ל-90% מהתיקים ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים עוקבים אחר "תיק הנכסים המצרפי" של הציבור והתשואות המחושבות משקפות את ביצועי התיקים בפרופילים אלו.

לאור התנודות החדות באוגוסט, ניתן לשים את האצבע באופן מובהק על הגורמים והמגמות שהובילו לביצועים הנ"ל. ראשית, הזכרנו את שוק המניות כגורם השלילי שהיווה משקולת רצינית על התיקים. מולו עמדו שני מרכיבים חיוביים. הראשון הוא בריחת המשקיעים אל חופי המבטחים של האג"ח הממשלתיות, מגמה שהתרחשה גם בארץ וגם בעולם.

הגורם השני שפעל באופן שמיתן את השפעת הנפילות במניות על התיקים, הוא התחזקות הדולר בעולם, שוב, כתוצאה מהריצה אל חוף מבטחים, בדמות הדולר האמריקאי. הפעם, בניגוד לאירועי התחזקות אחרים של הדולר, שבהם השקל נשאר בצד ושמר על חוזקו, הצטרפו ביצועי המשק החלשים - עליהם נתעכב בהמשך - וסייעו לפיחות השקל ביחס לדולר, כאמור בשיעור העולה על 4%.

כתוצאה ממנגנון הפיחות שמופעל בעתות משבר בשווקים כאשר המשקיעים בורחים אל חוף המבטחים של הדולר, תיקים שהתאימו את עצמם באמצעו שיעור גבוה של השקעות בחו"ל, זכו החודש לפירות שמיתנו את הירידה במחירי המניות, כפי שהוסבר קודם.

סימנים מדאיגים בארץ

נתעכב רגע נוסף על שוק האג"ח, גם לאור נתוני המאקרו השליליים של המשק הישראלי. שוק זה היכה קשות בתיק ההשקעות של הציבור בישראל רק לפני חודשיים, ביוני, עקב חששות כי בנק ישראל יעבור למדיניות של העלאת ריבית. במהלך החודש האחרון נוצר שינוי לרעה במספר נתונים מאקרו-כלכליים מדאיגים, כאשר היצוא של המשק התכווץ בכ-17% (שנתי) בשלושת החדשים האחרונים ואילו מדדי הפידיון ברשתות השיווק ירדו ב-2%.

בנוסף, ההשקעות במחצית הראשונה התכווצו בכ-3%. בהחלט סימני האטה בפעילות המשקית. סימנים אלו הובילו לשני כוחות שפעלו על שוק זה. הראשון היה מעבר חד וברור מצמודות המדד אל השקליות עקב ההשפעה הדפלציונית האפשרית של נתונים אלו על המשק, או במילים אחרות, החשש כי מדדי המחירים השליליים יחזרו בקרוב.

הכוח השני היה עליות חדות עוד יותר באגרות החוב הארוכות, כאשר אפילו הארוכות הצמודות למדד גברו על החששות מפני מדדים שליליים ועלו גם כן אל מול ירידות בצמודות לטווחים קצרים יותר.

הסיבה לכך היתה חזרתן של ציפיות המשקיעים שבנק ישראל ינקוט במדיניות מרחיבה למרות דבריה של נגידת בנק ישראל ביוני האחרון, אמירות שמוטטו אז את שוק האג"ח המקומי.

התערערות היציבות והביטחון המופרז של המשקיעים באפיקי המניות באוגוסט, נבעו כאמור מהתפוצצות הבועה בסין אבל ניתן בהחלט לומר כי הבעיה האמתית של השווקים אינה בסין אלא בארה"ב. מדיניות החוץ והמדיניות הכלכלית בארה"ב, מלמדות על התבדלות והן משרתות את האינטרסים של ארה"ב בלבד.

מדיניות זו מעוררת קריסת מחירים בשוקי הסחורות, התמוטטות במטבעותיהן של מדינות המפיקות סחורות ולתנודות חריפות בשווקים נשענים. נראה כי ארה"ב קרובה מתמיד להעלאת ריבית וכי גם את העלייה הזו היא תבצע מתוך צרכי המדיניות שלה עצמה, על אפו ועל חמתו של שאר העולם, המנסה להניא אותה מלעשות זאת. לאור התקוות לכך שארה"ב לא תעלה את הריבית, ההעלאה עשויה להתקבל בהפתעה, ההפתעה הצפויה ביותר בהיסטוריה. בתנאים אלו, חודש אוגוסט בתיקים יהיה חזרה כללית לחולשה בשווקים, מניות ואג"ח כאחד.

ד"ר גדעון בן נון, מנכ"ל חברת אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות בע"מ, המפקחת על נכסי ארגונים וקיבוצים. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק.

אוגוסט במדדי אגיו
 אוגוסט במדדי אגיו