עיריית ת"א גובה היטלי השבחה של 550 א' ש' לדירה בגוש הגדול

על-פי ההערכות, במתחם יש כיום יותר מ-2,200 בעלי קרקעות ■ ההכנסות לעירייה יעמדו על 5 מיליארד שקל רק בגין דירות המגורים

הגוש הגדול תל אביב / צלם: תמר מצפי
הגוש הגדול תל אביב / צלם: תמר מצפי

עיריית תל-אביב החלה בגביית היטלי השבחה בסך כ-550 אלף שקל על כל יחידת דיור מתוכננת במסגרת תוכנית תא /3700, מצפון לגוש הגדול.

תוכנית המתאר חלה על שטח של כ-1,890 דונם, בצד הצפוני-מערבי של העיר תל-אביב, בין דרך נמיר מערבה לחוף הים, ומרחוב פרופס צפונה עד הגבול העירוני עם הרצליה. על-פי התוכנית תתאפשר בנייתן של כ-9,900 דירות ועוד עשרות אלפי מ"ר של מסחר, תעסוקה ומלונאות. ההכנסות לקופת העירייה מהיטלי ההשבחה יעמדו אפוא על למעלה מ-5 מיליארד שקל, וזאת, רק בגין דירות המגורים.

על-פי ההערכות, במתחם יש כיום יותר מ-2,200 בעלי קרקעות. מאז אישור התוכנית בפברואר האחרון נוספו עוד עשרות בעלים חדשים לאחר שמתחמים גדולים פוצלו ונמכרו כקרקע ליחידות דיור. עסקאות אחרונות שבוצעו באזור נסגרו במחירים הנעים סביב 800-900 אלף שקל.

כעת, עם השלמת התוכניות המפורטות לשטח, שהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה כבר החלה בהכנתן, ייקבעו סופית הזכויות שיקבל כל בעל קרקע - דבר שיאפשר, בכפוף לביצוע עבודות התשתית והפיתוח, את הוצאת היתרי הבנייה למתחמים. מדובר רק בתשלום בגין התוכנית הראשונה, שכן לאחר אישור התוכניות המפורטות צפוי היטל נוסף.

משרד שוב ושות' מאגד כיום קבוצה גדולה של בעלי זכויות במתחם, המבקשים לקבל את הזכויות במשותף. לדברי עורכי הדין שמואל שוב ונעמה שיף, לכל אחד מהבעלים אינטרס להתאגד לקבוצה, ולקבוע מי יהיו מייצגיו ושותפיו. לדבריהם, התאגדות בעלי הקרקעות תמנע תביעות פירוק שיתוף וסכסוכים דומים בעתיד, שעשויים לעכב את התכנון והבנייה במקום.