"חשיפה משמעותית לשוק המניות הישראלי היא בהחלט מומלצת"

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב: "דווקא בתקופה כזו של תנודתיות גבוהה, לעיתים תוך-יומית ועצבנות בשווקים, חשוב להסתכל ולתכנן לטווח הארוך, כי תכנון מושכל לטווח קצר הוא כמעט בלתי אפשרי"

השווקים עברו טלטלה בשבועות האחרונים, כשהמדדים המובילים בבורסות מסביב לעולם צנחו וגילחו טריליוני דולרים משווי החברות. האם הטלטלה לקראת סופה או שגם השבועות הקרובים יעברו על המשקיעים בארץ ובעולם בחששות מפני אובדן כספים נוספים?

בראיון עם "גלובס" מנסה ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, לענות על חלק מהשאלות שמטרידות את המשקיעים לאחרונה.

- שוקי המניות העולמיים גועשים ונדמה שאיש איננו יודע לאן הולכים. אתה יכול לעשות קצת סדר בדברים?

"ראשית בואו נסתכל על המספרים. מדד המניות העולמי הפחית מערכו 7.9% מתחילת שנת 2015 ו-8.2% ב-12 החודשים האחרונים. שוק המניות האסייתי ירד 16.0% ו-18.7% בהתאמה, אירופה ירדה 7.0% ו-12.4% בהתאמה ושוק המניות האמריקאי הפחית מערכו 5.9% מתחילת 2015 ו-1.6% בלבד ב-12 החודשים האחרונים. הנתונים הפתיעו את בתי ההשקעות שצפו שנה חיובית לשוקי המניות ב-2015, בעיקר בהתבסס על הריבית האפסית בארה"ב, אירופה ומדינות נוספות. אם ניזכר בסקר הכסף הגדול של גלובס, מתוך 24 בתי השקעות, 90% צפו ששוקי המניות יעלו ורק בית השקעות אחד צפה ירידות".

- איפה טעו בתי ההשקעות?

"להערכתי הפער בין הציפיות או התחזיות לבין המציאות נשען על סיבות פסיכולוגיות ולא על סיבות כלכליות. רק בסוף השבוע פורסם בארה"ב נתון מאוד חשוב שהצביע על צמיחת הכלכלה האמריקאית בקצב שנתי של 3.9%, לעומת צפי של 3.7% ויותר חשוב מכך, האומדן מתבסס על עלייה בהוצאות משמעותית בצריכה הפרטית, מעבר לתחזיות, שהיא הבסיס לצמיחה כלכלית. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להגביר את קצב הצמיחה, הכלכלה האירופאית מתאוששת בתמיכת הריבית האפסית וההרחבה המוניטרית של הבנק המרכזי, רווחי החברות במצב טוב מאוד ובסך הכל אין סיבה לירידות החדות שחווינו בשווקים המפותחים וגם לא לתנודתיות ולעצבנות שקיימת בקרב המשקיעים".

- אז מה בכל זאת גורם לעצבנות הגדולה שבאה לידי ביטוי בירידות לאורך כל הקו מתחילת השנה?

"אני חושב שהגורם לעצבנות ולתנודתיות בשווקים, במידה רבה, הוא מנהלי ההשקעות הגדולים והפעילים המובילים. כמות המידע העצומה שקיימת כיום מביאה את צרכני המידע למצב בו הם צורכים כותרות ולא מתעמקים במידע, בנתונים ובמשמעויות האמיתיות. מנהלי ההשקעות ופעילי שוק ההון שמתראיינים לתקשורת, מבינים את העסק ומקצינים את ההערכות והתחזיות שלהם, כדי ללכוד את תשומת הלב של המשקיעים. כמות המידע העצומה והקצנת התחזיות כדי לתפוס את העין של הקורא, מעצימה את החששות, הפחדים והתנודתיות בשוק, ובסופו של דבר מביאה לירידות שאנחנו רואים בשווקים".

- אתה מתעלם מהמשבר בסין, מהמשבר היווני, מהחששות לאחר שנים של עליות בשווקים, מעליית הריבית הקרובה בארה"ב?

"לא, אני לא מתעלם מהם אבל זו בדיוק התופעה שאני מדבר עליה. יש האטה של הצמיחה בסין ויש משבר ביוון. אלמלא תופעת הקצנת התחזיות ועומס המידע שאני מדבר עליה, המשברים הללו היו נכנסים לפרופורציות ולא מנופחים מעבר לכל פרופורציה כפי שקורה עכשיו. אם הצמיחה בסין תמשיך להאט היא עלולה בסופו של דבר להביא למשבר עולמי אבל בינתיים אנחנו ממש לא שם, אם כי פסיכולוגית לפעמים נדמה שכן. אותו דבר היה עם המשבר היווני. לגבי הריבית יכול להיות שגם ילן, כמו פלוג, רוצה בסך הכל לחזור הביתה בשלום, ומפספסת את כל הפניות הנכונות בדרך".

- למה אתה מתכוון?

"הבנק הפדראלי האמריקאי רוצה להעלות את הריבית וגם צריך להעלות את הריבית. לכסף יש מחיר וזה צריך לבוא לידי ביטוי. ריבית אפסית מביאה לאי ודאות ובוודאי כאשר הפד רוצה להעלות את הריבית אבל מתמהמה, אי הודאות גדלה. את זה צריך לעצור. כלכלה צומחת היא הזדמנות להעלות את הריבית ולחזור לכלכלה נורמאלית, מוכרת וניתנת לניהול. ההתחשבות בשווקים ובמה יגידו ואיך יגיבו, היא מיותרת, בוודאי בהעלאות נמוכות מרמת ריבית אפסית. בינתיים השוק מצביע ברגליים נגד ההתמהמהות ונגד אי הודאות וחבל שהבנק המרכזי לא מגלה נחישות".

- אז לסיום, מה על המשקיעים לעשות בתקופה הזאת? לקנות? למכור? המלצות ספציפיות?

"אני אגיד משהו שיישמע כקלישאה, אבל דווקא בתקופה כזו של תנודתיות גבוהה, לעיתים תוך-יומית ועצבנות בשווקים, חשוב להסתכל ולתכנן לטווח הארוך, כי תכנון מושכל לטווח קצר הוא כמעט בלתי אפשרי. שוק המניות הישראלי מראה בתקופות סוערות בדרך כלל התנהלות יציבה ומתונה יותר ולכן חשיפה משמעותית לשוק המניות הישראלי במסגרת סך תיק ההשקעות היא בהחלט מומלצת בימים אלו. אנחנו ממליצים באופן רגיל, ובמיוחד בימים כאלו, להתמקד בהשקעה בחברות שמתנהלות בהוגנות. מחקרים רבים מראים שחברות כאלו מניבות תשואה גבוהה יותר ובסיכון נמוך יותר. בימים כאלו אלמנט הסיכון הוא משמעותי יותר וצפוי להציף את היתרון שבהשקעה בחברות שמתנהלות בהוגנות. בשווקים הגלובליים אנחנו מעדיפים את שוק המניות האמריקאי והאירופאי ואת המדינות המפותחות על פני השווקים המתעוררים, ואת סקטור הפיננסים שצפוי להרוויח מהתחלת תהליך עליית הריבית ואת סקטור הטכנולוגיה שהתממש גם הוא מעט, ומייצג פוטנציאל צמיחה משמעותי, בעיקר בקרב החברות הגדולות".