נעילה חיובית באירופה; "הדאקס יעלה ל-11,500 נק' עד סוף השנה"

הערכות בשווקים: הנתונים הכלכליים החלשים יגרמו לבנקים המרכזיים באירופה וביפן להגדיל את ההקלות הכמותיות, וידחקו בפד לדחות את העלאת הריבית

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום בעליות שערים זה היום השני ברציפות. זאת ברקע למסחר תנודתי בוול סטריט ועליות חדות במחירי הנפט.

 

"המשקיעים מאמינים שההאטה הכלכלית תדחק בבנקים המרכזיים באירופה וביפן להגדיל את ההקלות הכמותיות ותמנע מהפד להעלות את הריבית בארה"ב", אומר לסוכנות בלומברג אסטרטג השקעות ב-Perpetual. "זה מה שגורם למשקיעים להאמין שמחירי הנכסים יכולים לאתגר את הנתונים הכלכליים".

בנוסף לדוח התעסוקה החלש שפורסם ביום שישי בארה"ב, אתמול פורסם מדד מנהלי הרכש למגזר נותני השירותים שהצביע על ירידה בפעילות. המדד ירד ל-56.9 נקודות בספטמבר לעומת 59 נק' באוגוסט. אם בחודש שעבר תמחרו הסוחרים סיכוי של 58% שהפד יעלה את הריבית בדצמבר, הרי שכעת סבירות זו ירדה ל-35% בלבד. 

איציק נוי, מנכ"ל חברת Smart Capital, מציין כי "שווקי ההון חווים טלטלה בשבועות האחרונים כאשר תגובת מדדי המניות לפרסומים מאקרו-כלכליים התהפכה - נתון טוב גורם למדדים לעלות ונתון רע לרדת. מצב זה מאשר לנו שהעלאת הריבית כבר מגולמת במחירי הנכסים, וחשוב מכך, גם מופנמת אצל שחקני השוק. דווקא נראה כי רמות הסיכון בשוק ירדו וניתן ואף רצוי לחזור ולהיחשף למדדי מניות כאשר המחירים יחסית אטרקטיביים ונמוכים. אגדיל ואומר, הקורלציה בין שווקי המניות בעולם מאפשרים דווקא להיחשף דווקא למדדים האירופאים (מדד הדאקס הגרמני) אשר נסחרים ברמות נמוכות יותר (יחסית) ממקבילם האמריקאים, ובתמיכת ההקלה הכמותית והזרמת האשראי הזול ביבשת הישנה צפויים דווקא לעלות יותר. אנו צופים כי מדד הדאקס יחזור לרמות המחירים של אוגוסט - 11,500 עד סוף השנה (טווח בינוני)".

בורסות אסיה סגרו היום (ג') במגמה מעורבת לאחר הזינוק אמש בוול סטריט, בעוד המשקיעים מהמרים על כך שמדיניות הבנקים המרכזיים ברחבי העולם תמשיך להיות מרחיבה נוכח הנתונים האחרונים שמצביעים על האטה בכלכלה העולמית.

 

החוזים העתידיים על קרנות הפד מצביעים על סבירות של 10% בלבד שהפדרל ריזרב יעלה את הריבית בסוף החודש. 17 מתוך 36 כלכלנים כלכלנים שהשתתפו בסקר בלומברג מעריכים שהבנק המרכזי של יפן יבצע הרחבה מוניטארית נוספת בפגישתו בסוף החודש.

 

ביפן, הבנק המרכזי נפגש היום ומחר ויפרסם הודעת ריבית, אך לא צפוי בה מהלך מהותי. במקום זאת, חלק מהכלכלנים סבורים כי בפגישתו ב-30 באוקטובר יכריז הבנק המרכזי על הגדלת תוכנית ההקלה הכמותית.