המניה שקרסה ב-61% בגלל אזהרת החברה

Adgorithms, שפיתחה תוכנה לאופטימיזציה של פרסום באינטרנט, הונפקה ביוני האחרון לפי שווי של 128 מיליון דולר (ההנפקה כללה הצעת מכר קטנה), פרסמה אזהרת רווח חמורה בסופ"ש האחרון ונפלה לשווי של 46 מיליון דולר ■ הנהלת החברה: "זה רק גיהוק. התוכנה של Adgorithms היא המכונית האוטונומית של תעשיית הפרסום"

זה הזמן להזכיר בדיחה ישנה נושנה שרצה בין מסדרונות בנקי השקעות בריטיים במהלך הגאות האחרונה של הנפקות ישראליות (2005-2007) בבורסת המשנה הבריטית שנקראת, למי ששכח, AIM. ראשי התיבות של AIM הם Alternative Investment Market, והריצה של חברות ישראליות אליה גרמה למספר בנקאי השקעות בריטים שנונים לטעון כי למעשה מדובר ב-Alternative Israeli Market, דהיינו השוק האלטרנטיבי לכל חברה ישראלית שרוצה להפוך מפרטית לציבורית.

הבדיחה הזו התבררה יותר מאוחר כעצובה למדי, כי חלק ניכר מההנפקות הישראליות של אותה תקופה היו לכישלון, והשאירו טעם די מר בפיו של המשקיע הבריטי הממוצע. עשור חלף, וכאילו דבר לא השתנה. בחסות הגאות בשווקים, ה-AIM חזרה להיות אלטרנטיבה לחברות ישראליות קטנות עד בינוניות - גם אם לא באותה עוצמה של שנת 2005 - והשיעור מתוכן שמאכזב די מהר לאחר ההנפקה מזכיר את זה מלפני עשור.

שימו לב לנתון הבא: השנה הונפקו לראשונה ב-AIM שתי חברות ישראליות: TechFinancials ו-Adgorithms. הראשונה גייסה במארס 5.3 מיליון דולר, פרסמה אזהרת רווח חצי שנה לאחר ההנפקה, איבדה מאז הפיכתה לציבורית 41% ונפלה לשווי של 17 מיליון דולר. השנייה גייסה ביוני האחרון 42 מיליון דולר, פרסמה אזהרת רווח ארבעה חודשים לאחר ההנפקה, איבדה 63% ונפלה לשווי של 46 מיליון דולר. 2 מתוך 2. סטטיסטיקה, בלשון המעטה, ממש לא מחמיאה.

המקרה של Adgorithms הוא האחרון. ביום שישי בבוקר פרסמה החברה אזהרת רווח די חמורה, ותוך דקות איבדה המניה 61% ונפלה למחיר של 49 פני. מהמחיר שלפיו הונפקה, 133 פני, איבדה המניה 63%. אאוץ'.

על מה ולמה? ובכן, לפני הכול נציין כי מאז שהונפקה, מניית Adgorithms בקושי ריכזה מחזורי מסחר. מחזור המסחר הממוצע במניה מאז הנפקתה עומד על 130,721 מניות, וביום שישי לבדו הוא עמד על 553,157 מניות. כפי שנסביר בהמשך, מי שנפטרו מהמניה ביום שישי הם בעיקר מי שלא השקיעו בהנפקת החברה, אך נתון זה לא מקהה את העובדה כי Adgorithms עברה על חוק בלתי כתוב של שוקי הון: היא הזהירה רגע לאחר שהנפיקה, ולראיה העונש הכבד שקיבלה.

יותר מזה. הנפקת החברה כללה הצעת מכר קטנה, בהיקף של 7.8 מיליון דולר - 5.5 מיליון דולר מתוכם זרמו לכיסו של המייסד והמנכ"ל, אור שני (34). שני נותר לאחר ההנפקה עם החזקה של 47.3% ששווה כרגע "על הנייר" 22 מיליון דולר.

פרסומת במחיר הנכון בזמן הנכון

Adgorithms, שהוקמה לפני חמש שנים, פועלת בשוק הפרסום הדיגיטלי, שוק ענק שמגלגל עשרות מיליארדי דולרים ומפרנס לא מעט חוליות בשרשרת המזון שלו. החברה פיתחה תוכנה ששמה אלברט (Albert) ומטרתה "לייצר פרסומת דיגיטלית למשתמש הנכון, במחיר הנכון ובזמן הנכון", לפי הגדרתה. אלברט היא למעשה רובוט שמוטמע In House, דהיינו בתוך מחלקות השיווק של המפרסמים (נניח נייקי או קוקה קולה), ומייעל את תהליך הפרסום באינטרנט מקצה אחד לשני, דהיינו מטפל הן באופן פריסת תקציב הפרסום בין אמצעי המדיה השונים, והן באופן שבו המפרסם רוכש שטחי מדיה.

תעשיית הפרסום הדיגיטלי, כפי שהעידה כתבה מעמיקה של "בלומברג" שפורסמה ב"גלובס" בשבוע שעבר, הגיעה לצומת דרכים די משמעותי במחזור חייה. נייקי, קוקה קולה ואחרות הבינו כי הן לא מקבלות תמורה מספיק ראויה לכל דולר שהן משקיעות בפרסום דיגיטלי, וכשחברות ענק דוגמתן מתחילות לסגור את הברז, כל החוליות שבשרשרת המזון של התעשייה נפגעות. "בשבועות האחרונים, שוק הפרסום הדיגיטלי חווה הפרעה חמורה, שבאה לידי ביטוי בירידה בביקוש לשטחי מדיה מרוכשי שטחי מדיה", טוענת Adgorithms בהודעתה.

"מגמה זו השפיעה לרעה על הכנסות החברה, ותמשיך להשפיע לרעה בטווח הקצר. לכן, החברה מצפה כי רווחיה לשנה כולה יהיו נמוכים באופן משמעותי מתחזיות השוק", מצוין בהודעה.

כשחברה שנסחרת ב-AIM מדברת על תחזיות השוק היא מתכוונת לתחזיות בנק ההשקעות שהנפיק אותה, דה-פקטו תחזיותיה שלה עצמה. במקרה של Adgorithms, מדובר על בנק ההשקעות Liberum שגרס כי הכנסות החברה בשנה זו יעמדו על 38.6 מיליון דולר, ואילו ה-EBITDA יעמוד על 10 מיליון דולר, ואילו פוסט האזהרה הוא מעריך כי ההכנסות יעמדו על 23 מיליון דולר, ואילו ה-EBITDA יעמוד על 3 מיליון דולר (ירידה של 40% ו-70% בהתאמה).

"דווקא יצאתי מחוזק מהשיחות שהיו לי בסופ"ש האחרון עם המשקיעים שלנו", אומר ל"גלובס" רון שטרן, סמנכ"ל הכספים של Adgorithms. "הם השקיעו בנו לטווח הארוך, ולא הם אלו שמכרו מניות". שטרן מתכוון בעיקר לבעלי מניות מוסדיים דוגמת שרודר, אשר לו החזקה של 10.4% מהון החברה. "זה גיהוק", אומר שטרן. "ההפרעה שנוצרה בתעשייה היא זמנית. לא חשבנו שהיא תתרחש השנה, אך היא קרתה מוקדם מהצפוי ובעוצמה גדולה יותר".

שטרן טוען כי הבעיה היא לאו דווקא ירידה בתקציבי הפרסום הדיגיטלי, אלא חלוקת תקציבים באופן שונה מבעבר. "זו הפרעה שדווקא מחזקת אותנו, כי היא מדגישה את הצורך של התעשייה בפתרון אוטומטי דוגמת אלברט, ובמיוחד על פלטפורמת SaaS (Software as a Service, שימוש בתוכנה כשירות). זו ההבטחה הגדולה שלנו". החברה טענה בהודעתה כי "ההנהלה מתמקדת בהמרה של פייפליין חזק של הזדמנויות SaaS לחוזים רווחיים במהלך החודשים הקרובים".

"רובוט, לא מתווך"

אור רוסו, סמנכ"ל התפעול של החברה, טוען כי בין היתר, מה שהפריע למפרסמים הוא השימוש הגדל והולך במתווכים בתעשייה, דהיינו חברות שגזרו קופון על תיווך בין מפרסם כמו נייקי למי שיש לו שטחי פרסום למכירה כמו אתר "גלובס", לצורך העניין. "זה לא הסיפור של אלברט, התוכנה שפיתחנו. אלברט הוא רובוט, מכונה אוטומטית. הוא לא מתווך. מבחינתנו, אלברט הוא המכונית האוטונומית של תעשיית הפרסום", הוא מצהיר ומודה: "זו חתיכת הצהרה אך יש לה בסיס. אנחנו מקבלים פידבק מדהים על אלברט מהמפרסמים. כמות הדאטה שאלברט מייצר יוצרת בינה משמעותית. זו מערכת שמלמדת את עצמה דברים שהאדם כבר לא יכול ללמוד. אני עצמי כבר לא מבין חלק מהדברים שהיא עושה".

ובכן, עכשיו צריך לחכות ולראות האם השוק הבריטי יבין מה אלברט עושה.

התוצאות הכספיות של אדגוריתמס
 התוצאות הכספיות של אדגוריתמס