סתיו שפיר שוב סולקה מדיון בכנסת ע"י ניסן סלומיאנסקי

הפעם מדובר בדיון בוועדת החוקה בראשות סלומיאנסקי, שעסק בחטיבה להתיישבות והמעמד החוקי שלה ■ ח"כ שפיר טענה, כי סלומיאנסקי לא יכול לנהל את הדיון מכיוון שהוא מצוי בניגוד עניינים בנושא

סתיו שפיר / צילום: אוריה תדמור
סתיו שפיר / צילום: אוריה תדמור

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) שוב גורשה מדיון בוועדה בכנסת - ושוב בגלל ח"כ ניסן סלומיאנסקי. הפעם מדובר בדיון בוועדת החוקה בראשות סלומיאנסקי, שעסק בחטיבה להתיישבות והמעמד החוקי שלה. ח"כ שפיר טענה, כי סלומיאנסקי לא יכול לנהל את הדיון מכיוון שהוא מצוי בניגוד עניינים בנושא - וסולקה מהדיון. 

לדברי שפיר, החטיבה להתיישבות מעבירה מיליוני שקלים לעמותות תורניות שבראשן עומדים בכירים במפלגת הבית היהודי, ומפלגתו של סלומיאנסקי מרוויחה הרבה מהשיטה המושחתת שבה מתנהלת החטיבה.

הדיון התקיים עקב הצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' שביקשה לקבע את מעמדה של החטיבה להתיישבות תחת ההסתדרות הציונית העולמית, מה שבעצם מאפשר לה לא להיות כפופה לחוקים של חברות רגילות או למשרד השיכון, ובעצם להעביר כספי ציבור כראות עיניה למעשה.

סלומיאנסקי מסר בתגובה: "שבענו מההצגות הפופוליסטיות של ח"כ שפיר, שהפכו מחזה שכיח במחוזותינו בעוד שהפריימריז כבר מזמן מאחורינו. צר לי לי שהוועדות המקצועיות של הכנסת משמשות לה כתפאורת רקע, במקום לעשייה עניינית ורצינית, דבר המתבקש מנבחרי ציבור".

בדיון, שבו הוגבלה זכות הדיבור של חברי הכנסת המתנגדים להצעת החוק, טענה שפיר: "בנתונים רשמיים של החשבת הכללית של האוצר שהצלחתי לשים עליהם את ידי עולה תמונה ברורה של מה עושה החטיבה להתיישבות, וזאת בניגוד למטרתה המוצהרת. החטיבה משקיעה 75% מהתקציב שהיא מקבלת מהמדינה בהתנחלויות ביהודה ושומרון, ולא שווה בשווה בין כל חלקי הפריפריה בארץ. משמע שהיא מזניחה את הנגב והגליל. לפי הנתונים, החטיבה מחלקת את כספי המסים שלנו גם לגרעינים תורניים שהבית היהודי מפעיל במרכזי הערים, שכל קשר ביניהם לבין הפריפריה הוא מקרי בהחלט", טענה שפיר.

שפיר הוסיפה, כי "אתם יודעים למה ולמי הגרעינים האלה כן קשורים? נכון, לניסן סלומיאנסקי ולבצלאל סמוטריץ', יוזם הצעת החוק. הם מרוויחים פוליטית מהכספים שמוזרמים לחטיבה ולכן הם מגינים עליה בחירוף נפש למרות עמדה ברורה של היועץ המשפטי לממשלה שמתנגד לחוק, ולכן העובדה שהם מנהלים את הדיון הזה היא פשוט קריסת מערכות כללית".

רוב חברי הכנסת שנכחו בדיון דרשו לדחות את ההצבעה על החוק עד לאישורו בוועדת שרים ולסיום עבודת הוועדה שהקים ראש הממשלה לבחינת מעמדה של החטיבה.