ארה"ב מרחיבה הגדרת הטרור: סכינאים יהודים - טרוריסטים

עד עתה נמנע ממשל אובמה מלהגדיר דקירת שלושה פלסטינים בדימונה ע"י יהודי כמעשה טרור ■ דובר הסטייט דיפרטמנט: מגיעים אלינו דיווחים אמינים שישראל מפעילה כח מופרז נגד פלסטינים

פיגוע דקירה/צילום:רויטרס
פיגוע דקירה/צילום:רויטרס

משרד החוץ האמריקאי יצא אתמול בשתי הכרזות מעוררות מחלוקת: האחת מרחיבה הגדרת הטרור של הממשל וקובעת שגם סכינאי יהודי שדקר פלסטינים הוא טרוריסט; והאחרת מרמזת על מורת רוח של הממשל ממה שהוא תופס כהפעלת "כוח מופרז" ע"י ישראל במהלך ההתלקחות הנוכחית בישראל ובשטחים.

בתשובה על שאלה, אמר אתמול (ד') דובר הסטייט דיפרטמנט, ג'ון קרבי, כי הממשל הספיק לבחון לעומק את התקרית, שבה דקר יהודי שלושה פלסטינים בדימונה ביום ו', ו"אנו רואים בה התקפת טרור". בתקשורת הישראלית נמסר כי הדוקר סבל מבעיות פסיכיאטריות. גם רה"מ, בנימין נתניהו, הגדיר את הפיגוע בדימונה כמעשה טרור.

הדובר לא הסתפק בכך. בתשובה על שאלה האם, לדעת הממשל, גם הישראלים וגם הפלסטינים אשמים בביצוע מעשי טרור, הוא הדגיש: "הייתי אומר שיחידים משני צידי המחלוקת הראו שהם מסוגלים, לדעתנו, לבצע מעשי טרור". עד עתה סירב הממשל להגדיר את הפיגוע בדימונה כמעשה טרור בגלל "העדר מידע מדויק".

הדובר קבל גם על הפעלת "כוח מופרז" ע"י ישראל. הוא איזכר בהקשר זה גם המחסומים שהוצבו בעקבות התלקחות הטרור, אך מיהר להוסיף, כי הנחת המחסומים אינה כוח מופרז. מדוע אפוא הוא הזכיר אותם בהצהרה על כוח מופרז? אולי מפני שהוא רצה ליצור לפחות קשר אסוציאטיבי בינם לבין צעדי ענישה לא סבירים.

הנה הצהרתו המלאה של הדובר: "איננו עומדים להכתיב לישראל כיצד לנקוט צעדי ביטחון מיידיים. לממשלת ישראל יש זכות ואחריות להגן על אזרחיה. (אך) בהחלט ראינו דיווחים מסוימים על מה שרבים רואים כשימוש מופרז בכוח. לא הייתי מחיל הגדרה זו על המחסומים. ברור שאיננו מרוצים מכך והיינו רוצים שההגבלות (שמטילה ישראל) בעקבות פרץ האלימות ישאו אופי זמני ככל האפשר, אם צריך בכלל להטילן.

הדובר אמר עוד, כי הסטטוס-קוו בהר הבית הופר. הדברים מנוגדים להודעה שפרסמה לשכת רה"מ, ושלפיה שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, "הבהיר שארה"ב מודעת לעובדה שמדיניות ישראל היא לקיים את הסטטוס קוו" שם. במענה על בקשה להסביר את הניגוד, אמר הדובר: "אין זה תפקידי לאפיין את מדיניות ממשלת ישראל. אני יכול רק לדבר על המדיניות שלנו ועל מה שהיינו רוצים לראות (בשטח)".

הוא אמר עוד, כי בעוד שקרי רוצה לצאת למזה"ת בקרוב, לא ברור אם הוא יגיע לישראל. בנאום באוניברסיטת הארווארד בבוסטון אמר שלשום קרי, כי פרץ האלימות בישראל ובשטחים נובע מהגידול במספר ההתנחלויות ומהרחבתן.

"במהלך השנים שחלפו נרשם גידול מסיבי של ההתנחלויות... ויש עליה באלימות מפני שהתסכול (הפלסטיני) הולך וגובר", אמר קרי. במאמץ לאזן את ההצהרה הנפיצה הזו הוא הוסיף, כי "התסכול הולך ומתעצם גם בקרב הישראלים, שאינם רואים שיש סוף למצב הזה".