ערעור לעליון: אין לחייב נושים בשכ"ט ששילם החייב לעו"ד

בית המשפט העליון עשוי להכריע בקרוב בשאלה עקרונית ותקדימית: האם ראוי כי קופת פשיטת הרגל תממן את שכר טרחתו של עורך הדין של החייבים בהליכי פשיטת רגל?

בית המשפט העליון עשוי להכריע בקרוב בשאלה עקרונית ותקדימית: האם ראוי כי קופת פשיטת הרגל, כלומר הנושים, יממנו את שכר טרחתו של עורך הדין של החייבים בהליכי פשיטת רגל? זאת, בעקבות בקשת רשות ערעור שהגיש עו"ד איתן ארז, המנהל המיוחד שמונה בתיק פשיטת רגל של בני זוג חרדים מירושלים, לאחר שבית המשפט המחוזי קבע כי שכר עורך הדין של בני הזוג קרויז ישולם מקופת הכינוס.

מדובר בבני-זוג, חברי העדה החרדית של הפלג הקיצוני "תולדות אהרון" בשכונת מאה שערים, שניהלו עסק למכירת תכשיטים ותשמישי קדושה, ונקלעו לחובות כספיים בגובה עשרות מיליוני שקלים. באוגוסט 2014 מינה בית המשפט את עו"ד ארז למנהל מוחד. ארז, יחד עם עו"ד רז מנגל ממשרדו, מכרו חלק ניכר מהתכשיטים ואף בניין דירות שהיה שייך לבני-הזוג בשכונת מאה שערים ופועלים כיום להשלים את בנייתו במסגרת עסקת קומבינציה.

השופטת עירית כהן מבית המשפט המחוזי בירושלים, הוציאה לאחרונה החלטה תקדימית, בניגוד לדעתו של המנהל המיוחד והכנ"ר: לאפשר לבני הזוג קרויז לממן חלק מהגנתם המשפטית מתוך קופת הכינוס ועל חשבון הנושים. בנימוקיה כתבה השופטת כהן: "עניינם של החייבים מתאפיין בריבוי הליכים וריבוי נכסים. בנסיבות מיוחדות אלה אני מקבלת את טענת החייבים, לפיה יש מקום לאפשר להם לנהל את עניינם ולהביע את עמדתם באמצעות עורכי דין מטעמם. עם זאת, ובהתחשב בכך ששכר הטרחה בא על חשבון זכות הנושים, יוגבל שכר הטרחה".

בנימוקים לביטול החלטה מציין עו"ד ארז בבקשתו לעליון, כי מדובר באחד מתיקי פשיטת הרגל הסבוכים והמפותלים שנראו במדינת ישראל בשנים האחרונות. נגד בני הזוג קרויז הוגשו תביעות חוב בהיקף של למעלה מ-80 מיליון שקל, כאשר הראיות, לרבות החלטות שיפוטיות (כולל החלטות של בית המשפט העליון) מצביעות על כך שמדובר בחייבים שעסקו, ועודם עסוקים, בפעולות הונאה סבוכות בארץ ובעולם.

הכשלה מכוונת

לפי בקשת הערעור, לבני-הזוג נכסים רבים, אותם הם מסתירים מהמנהל המיוחד ומנושיהם. כך, ניתנו מספר פסקי דין בקשר למספר לא מבוטל של נכסי מקרקעין, לרבות בניינים שלמים, שקבעו כי מדובר בנכסים שבבעלותם, למרות רישומם על-שם צדדים שלישיים. לטענת המנהל המיוחד, לאחר הוצאת צו הכינוס, הבריחו בני-הזוג קרויז עשרות אלפי שקלים במזומן שקיבלו כדמי שכירות, ואף נקטו באלימות פיזית ומילולית כנגד צוות הכינוס.

עוד מצוין בבקשה, כי מדובר בחייבים שפועלים בצורה עיקשת ומתמדת להצר את צעדיו של המנהל המיוחד, "תוך נקיטת תעלולים שמקומם לא יכירם בבית המשפט". לדברי ארז, החייבים לא רק שלא משתפים פעולה עם הליך הכינוס, אלא אף פועלים במכוון על-מנת להכשילו ולפגוע בו.

עו"ד ארז טוען כי בית המשפט לא מוסמך להורות כי קופת הכינוס, כלומר הנושים, יממנו את שכר הטרחה של בא-כוח החייב, וכי מדובר בהחלטה תקדימית חסרת אח ורע במשפט הישראלי, השגויה באופן משפטי ומנוגדת להליכי חדלות פירעון. שנית, לדבריו, גם אם באופן כללי מוסמך בית משפט להורות על כך, הרי שבנסיבות העניין הספציפי, בו מדובר למעשה בזוג הפועל בחוסר תום לב, הרי שאין לאפשר לחייבים פריבילגיה כה מרחיקת לכת ותקדימית.

"בהחלטתו, קבע בית המשפט המחוזי, כי יש לערוך איזון בין זכויות הנושים לבין זכות החייבים להיות מיוצגים, ברם בית המשפט לא ערך בפועל כל איזון: לא נבחנו נסיבות המקרה והתנהגות החייבים, כמו גם יכולתם הכלכלית המוכחת, אשר הוכח בעדויות כי הם משלשלים לכיסם בכל חודש אלפי שקלים במזומן מהשכרת נכסים", טוען ארז.