אלביט מערכות עולה על שולחן הניתוחים: זה הזמן לקנות?

אלביט מערכות, המפתחת ומייצרת מערכות אלקטרוניקה לצרכים ביטחוניים ואזרחיים, נהנית מהביקוש הגובר לכלים בלתי מאוישים ולמערכות שליטה ובקרה באוויר, אך נתונה גם להשפעת קיצוצים בתקציבי ביטחון גלובליים ולאיומי חרם

מערכות לכלי טיס של אלביט / צילום: מצגת החברה
מערכות לכלי טיס של אלביט / צילום: מצגת החברה

בתקופה האחרונה אנו עדים להמשך ואף התרחבות של אירועים בעלי משמעויות ביטחוניות במקומות שונים בעולם, החל מבעיות פנימיות ועד לעימותים חיצוניים, אשר מביאים את גורמי הביטחון במדינות השונות לבחון האם התקציב או האמצעים העומדים לרשותם מספקים להתמודדות עם אתגרים אלה.

בענף הביטחוני קיימות מספר חברות דומיננטיות דוגמת בואינג, רייטאון, לוקהיד מרטין ונוספות, אשר לצד ייצור חלקי מטוסים גם מפתחות ומייצרות מערכות ומוצרים בתחום הביטחוני. אלו הן מתחרות של אלביט מערכות הישראלית, המפתחת ומייצרת מערכות אלקטרוניקה למגוון שימושים, ומעורבת במספר פרויקטים משמעותיים ברחבי העולם.

תחומי העיסוק העיקריים של אלביט הם: מטוסים צבאיים ומערכות מסוק, מערכות תעופה מסחרית, מטוסים ללא טייס ומערכות לא מאוישות, מערכות פיקוד ושליטה, מודיעין, אלקטרו-אופטיות, מערכות אבטחה ועוד. הפעילויות מבוצעות באמצעות מספר חברות בנות, ביניהן אלישרא, אל-אופ, תדיראן קשר וסייבר ביט.

לקוחות החברה הינם ממשלות וצבאות ברחבי העולם, ולכן לתקציבי המדינות בהן אלביט פועלת, בעיקר דרך חברות בת מקומיות, יש השפעה משמעותית על מצבה בשנים הבאות.

בהקשר זה, יש לציין את רגישות החברה לקיצוץ בתקציבי ביטחון, וכמובן את איום החרם או מגבלות בינלאומיות לנוכח היותה חברה ישראלית.

בזווית הפיננסית, אלביט מערכות נהנית בשוק ההון ממעמד של חברה ייחודית, בעלת איתנות פיננסית ועמדה דפנסיבית, היות שאין הרבה חברות בתחום הביטחוני הנסחרות בבורסה המקומית. פרט לכך, החברה מצליחה לייצר תזרים מזומנים חיובי ולהיות רווחית לאורך זמן.

אחד הפרמטרים החשובים לבחינת חברות בתחום הזה, בשל אופיין הפרויקטלי, הינו צבר ההזמנות של החברה. כיום, על פי דוחות הרבעון השני של 2015, לאלביט קיים צבר הזמנות בהיקף של כ-6.3 מיליארד דולר.

הפיזור גדל, שיעורי הרווחיות נמוכים

אלביט השכילה למכור את תוצרתה במקומות שונים על פני הגלובוס ולא רק באירופה, ישראל וארה"ב, ובכך ליצור פיזור גיאוגרפי וביזור סיכונים. דוחותיה הכספיים מלמדים כי תמהיל ההכנסות של אלביט השתנה באופן מהותי בשנים האחרונות ובנוסף לישראל, ארה"ב ואירופה, ניכרת מגמה ברורה של מכירות לאזורים נוספים כגון אמריקה הלטינית ואסיה פסיפיק. המשמעות היא שאלביט הצליחה להקטין את התלות בלקוחות ובאזורים שונים (בעיקר אירופה) ולשפר את ודאות התזרים.

לא רק זאת, הפעילות במדינות דוגמת הודו, ברזיל ודרום קוריאה, מהווה חלק מפוטנציאל הצמיחה של החברה בשנים הבאות, שכן מדינות אלה צומחות בשיעורים גבוהים יותר מהעולם המערבי.

כך למשל, ברבעון השני היה אזור אסיה פסיפיק מקור ההכנסות העיקרי של אלביט מערכות, עם 28.7% מההכנסות. עיקר ההכנסות מגיעות עדיין מארה"ב וישראל אמנם, אולם נתון זה יכול להעיד על אפשרות להקטנת אלמנט הסיכון בהכנסותיה.

עוד בהיבט הפיננסי, אלביט נהנית ממאזן חזק, עם יחס חוב ל-EBITDA של 0.8 בלבד. מאזן זה מאפשר לחברה לתת אשראי ללקוחותיה ולשמר אותם אצלה. להערכתנו, סיכוני האשראי של החברה נמוכים יחסית, בין היתר בשל העובדה שעם לקוחותיה נמנים ממשלות וגופים ביטחוניים גדולים.

ואולם, לפיזור הגיאוגרפי יש מחיר, והוא מתבטא בשיעורי רווחיות נמוכים יחסית לעומת חברות מתחרות. שיעור הרווח הנקי Non-GAAP אצל אלביט עומד על כ-10%, לעומת ממוצע ענפי של כ-14%.

סייבר, מל"טים ומנועי צמיחה נוספים

בכל הנוגע למנועי הצמיחה של החברה, אלביט אינה קופאת על שמריה ופועלת תדיר למצוא מקורות הכנסה חדשים. דוגמה לכך ניתנה באחרונה, עם רכישת חטיבת הסייבר מחברת הטכנולוגיה נייס, על מנת להקים פעילות סייבר משמעותית בתוך החברה.

פוטנציאל נוסף נמצא בתחום המל"טים, אשר נהנה מביקושים גוברים בעולם למערכות שליטה ובקרה אוויריות לשוק הצבאי והאזרחי.

להערכתנו, אלביט ממוקמת טוב מבחינה אסטרטגית, ומעמדה כספק מורשה של משרדי ביטחון רבים בעולם עשוי לסייע לה להפוך לשחקנית סייבר משמעותית. מבחינה טכנולוגית, מדובר בתחום מבוסס תוכנה עם אתגרים לא פשוטים, אך בד בבד הפוטנציאל בו גדול.

נראה כי חטיבת הסייבר, בשילוב עם מנועי צמיחה נוספים (כניסה לאפליקציות אזרחיות, homeland security ועוד), עשויים להגדיל את הכנסות החברה בשנים הקרובות.

ואולם, בסקטור הביטחוני קיימות מתחרות בינלאומיות משמעותיות אשר עשויות לנצל את מעמדן בשווקים בכל הנוגע לזכייה במכרזים.

הדולר, שבעבר הוביל למרווחים נמוכים לחברה בשל חולשתו, היה יציב ב-2015 ועל כן לא ישפיע לשלילה. ובעיקר - תקציבי הלקוחות בתעשיית האלקטרוניקה הביטחונית אינם יורדים, ומספקים לאלביט סביבה עסקית טובה.

* הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס נשואה ומנהל השקעות תחום מניות בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

אלביט מערכות
 אלביט מערכות