דוח: עניים מתאשפזים יותר

דוח של משרד הבריאות מצביע על הפערים החברתיים המתרחבים בשירותי הבריאות

הנה נתון שוודאי לא יפיל אתכם מהכיסא: על פי דוח שפרסם היום (ד') משרד הבריאות הנוגע לשנים 2011-2013, מספר האשפוזים בבתי חולים בקרב ישראלים שמתגוררים ביישובים חלשים מבחינה סוציו-אקונומית גבוה משמעותית לעומת מספר האשפוזים בקרב ישראלים המתגוררים ביישובים חזקים יותר. פער דומה, אפילו גבוה יותר, קיים גם בין יישובים במגזר היהודי ליישובים במגזר הערבי-ישראלי.

כך למשל, מספר האשפוזים בקרב תושבי היישוב שוהם עמד על 97 לאלף נפש בשנה, לעומת 157 בירוחם, 159 בקרית אתא, 161 בשדרות, 171 בטייבה, 180 בקלנסווה, 202 בטובא-זנגריה ו-247 בג'סר א-זרקא, שגובלת בקיסריה העשירה, שאינה מופיעה בדוח. בין הערים הגדולות, חיפה מציגה את מספר האשפוזים הגבוה ביותר עם 144.7 אשפוזים לאלף נפש בשנה, אחריה באר שבע עם 143.4, תל-אביב-יפו עם 131.4, אשדוד עם 122.8 וירושלים עם 101 אשפוזים לאלף נפש - נתון שככל הנראה מוטה כלפי מטה משום שהדוח אינו כולל נתונים מבתי החולים במזרח העיר.

גם כשבודקים את משך תקופת האשפוז, מגלים כי תושבי היישובים החלשים והפריפריאליים שוהים יותר זמן באשפוז - מה שעשוי להעיד על מקרים רפואיים חמורים יותר או כאלה שהתגלו בשלבים מאוחרים יחסית. בנפת עכו, למשל, מספר ימי האשפוז גבוה ב-28% מהממוצע הארצי. בג'סר א-זרקא מספר ימי האשפוז עמד על 1,036 לאלף נפש בשנה, לעומת 634 בקרית אתא, 599 באופקים, 486 בכפר סבא ו-349 בשוהם.

עוד עולה מהדוח, כי שיעור האשפוזים בקופות החולים לאומית וכללית גבוה בשיעור לא מבוטל מזה שנמדד במכבי ובמאוחדת. הסיבה לכך נעוצה בהרכב המבוטחים של הקופות: בלאומית ובכללית שיעור המבוגרים והחולים במחלות כרוניות גבוה באופן יחסי מהשיעורים בקופות האחרות, מה שמשפיע באופן טבעי גם על מרכיב האשפוז. מרכיב זה מהווה את ההוצאה העיקרית של קופות החולים, ובכללית טוענים בעקביות כי השיפוי שניתן לקופה בגין הרכב מבוטחיה עדיין לא מספק.

על פי הדוח, שיעור האשפוזים של גברים גבוה ב-8% מזה של נשים. רק בנפת יהודה ושומרון, המתייחסת להתיישבות יהודית בלבד, נמצא כי שיעור המאושפזות גבוה יותר במעט.

מן הדוח עולה עוד כי שיעור המתאשפזים בבתי חולים פרטיים עומד על 16.1% בנפת רחובות, 15.9% בנפת פתח תקווה, 15.3% בנפת ת"א, 12.4% בנפת באר שבע ו-4% בנפת עכו. הדוח מראה כי בנפת ירושלים עומד השיעור על 2% בלבד, אולם הדבר מטעה מאוד משום שהדוח לא מגדיר את בתי החולים הדסה ושערי צדק כבתי חולים פרטיים, אף שנעשית בהם פעילות ענפה של ניתוחים פרטיים. הדוח הופק על ידי אגף המידע של משרד הבריאות, וחיברו אותו ציונה חקלאי, ג'יל מרון, מרים אבורכה וד"ר שולמית גורדון.

מספר האשפוזים בשנה לאלף נפש
 מספר האשפוזים בשנה לאלף נפש