"חוכמת ההמון"? משקיעים נעזרים בטוויטר לפני השקעה

"חוכמת ההמון" נשמעת כמעט כאוקסימורון, ובכל זאת נוסד מדד שמבוסס על המידע שעולה מהציוצים בטוויטר ■ בקרוב נראה אם למרות הכל התשואה שם תהיה טובה

 פטריק סטיוארט בהנפקת טוויטר / צילום: רויטרס
פטריק סטיוארט בהנפקת טוויטר / צילום: רויטרס

פשטני מדי לומר שטוויטר הולך לקבוע איזו תעודת סל חדשה תקנה ותמכור, אבל זה מצב די קרוב למציאות הביזארית שלנו, וכדאי להיזכר שהתרחבות המהירה של השקעות תעודות הסל יכולה לחשוף את המשקיעים לרעיונות לא רגילים, שיכולים או לא להיות סבירים מבחינה פיננסית.

כדי להבין למה, בואו נקרא בעיון את החדשה לפיה חברת Market Prophit, שמפצחת נתוני מדיה חברתית כדי לאתר מגמות חדשות, מחפשת חברת ייעוץ כדי ליצור קרן נאמנות שמתבססת על "מדד הסנטימנט במדיה חברתית". המדד הזה הושק במאי השנה, והוא מתחקה אחרי ציוצים בטוויטר שמשתמשים ב-Cashtag, כלומר סימול של מניה עם סימול דולר לפניו.

מדד הסנטימנט של המדיה החברתית מחושב על ידי מעקב אחר סנטימנט המסחר במניות ספציפיות במשך שלושה חודשים. 25 המניות המדוברות ביותר בטוויטר - שנסחרות בבורסות אמריקניות עם שווי שוק של מיליארד דולר לפחות - נכללות במדד לשלושה חודשים.

מניות בכותרות: פחות תשואות

בהתבסס על כ-250 אלף משתמשי טוויטר שמצייצים על השקעות כמעט מידי יום, המניות הנבחרות אמורות להיקנות או להימכר בחסר (שורט) בפוזיציות שמשתנות מידי יום בהתבסס על מגמות הציוצים בטוויטר.

"אנחנו מוציאים את תהליך בחירת המניות לציבור בהתבסס על סנטימנט, ומשקללים את התיק בהתבסס על שווי השוק של המניות וסיכוני הסנטימנט", אומר איגור גונטה, נשיא Market Prophit.

הסנטימנט הציבורי הראשוני לגבי הפוטנציאל של מוצר שמתבסס על "חוכמת ההמון" היה מעורב, עם כמה משקיעים סקרנים שהתלהבו מהרעיון, ומרבית המומחים שחשבו שהוא מטורף, ולא רק מפני שללכת אחרי העדר לא נחשב מעולם למנטרה של שוחרי תשואות עדיפות בשוק.

"הייתי מתאר את זה כגימיק, כנראה בלי תועלת למשקיעים רציניים", אמר מארק סלינג'ר, עורך עלון ההשקעות The Investor's ETF Report. "אחת הסיבות לכך היא שאנשים רבים חושבים שמניות שנמצאות בכותרות, רושמות ביצועים עדיפים על מניות אלמוניות יותר. אבל המחקרים שאני עשיתי והניסיון שצברתי מראים שההיפך הוא הנכון - מסיבות טובות או רעות, המניות שמתחת למכ"ם נוטות להשיג את הביצועים המשופרים יותר".

"הסיבה לכך היא שמניות שהן בחדשות, מקבלות יותר תשומת לב ממשקיעים בכלל ממה שמגיע להן בהתבסס על הערך האמיתי של החברה", הוא מוסיף. "חדשות רעות גורמות לאנשים שהולכים נגד הזרם להיכנס אל המניות, במחשבה שהם מקבלים מציאה. חדשות חיוביות גורמות למשקיעי מומנטום להיכנס למניה. שני סוגי המשקיעים הללו לא מבססים את החלטותיהם על ניתוח סולידי של הערך הבסיסי של החברה. האמוציות שלהם מכתיבות להם את ההחלטות".

קשה להכחיש שאם Market Prophit תממש את תוכנית קרן טוויטר שלה, התוצאה תהיה עניין של אמוציות יותר מאשר של מאזני החברות. מצד שני, אם זה יעבוד, והקרן הזו תוכל להפוך פטפוטי טוויטר לרווחי השקעות, המשקיעים יתחילו לספור את כספם כל יום.

"הפודינג נבחן בטעמו", אומר סטיבן מקי, עורך עלון ההשקעות ETF Selections & Timing, שמציין שכל תפיסה חדשה של קרן/תעודת סל צריכה זמן להציג את עצמה כשווה או חסרת שווי. "על פני השטח, כמו רוב רעיונות ההשקעה, זה נשמע טוב, אבל יכול להיות שזה לא יעבוד בזמן אמת. נצטרך כולנו להמתין ולראות".

גימיק לסקרנים?

אבל אפילו אם קרן טוויטר תוכל לייצר תשואות עדיפות, יש כאן שאלה אמיתית אם גימיקים יכולים להתאים לתיק השקעות שבנוי היטב. לשום משקיע בימינו אין חור בתיק שיכול להתמלא רק על ידי קרן מנוהלת בצורה פעילה שמתחזה לקרן מדדית, בהתבסס על מה שאנשים אומרים בטוויטר.

למעשה, יהיה קשה לסווג קרן כזו. החוקים שלה מאותתים שהיא תהיה כנראה בעיקר של מניות לארג' קאפ אמריקניות, כנראה מניות מומנטום. "מקדם טוויטר" אומר שהקרן הזו תחזיק מניות שכולם מדברים עליהן. גונטה מעריך שאלה יהיו מניות של הנפקות חמות חדשות, מניות שעלו או ירדו בהרבה וכמעט תמיד יהיו שם אפל ואלפאבית (גוגל לשעבר).

הקרן מבוססת טוויטר תהיה אמנם מדדית, אבל היא תאמץ את מה שידוע בתעשייה כאסטרטגיית "בטא חכמה", כלומר תהליך של ניהול פעיל שמיושם על קונספט של מדד.

"אני רואה את זה כאסטרטגיה פעילה למרות שהיא מבוססת מדד. למעשה, זו גישה מבוססת כללים שמיושמת על מדד", אומר טום ליידון, עורך ETF Trends. "אסטרטגיה מבוססת כללים שומרת על היושר של המנהל. לכל מה שנכנס או יוצא יש סיבה, מפני שהוא עמד בקריטריונים, אבל אני חושב שיהיו די והותר מהלכים בתיק כדי שהוא ירגיש יותר מנוהל בצורה פעילה מאשר קרן מדד רגילה (תעודת סל)".

בנסיבות אלה, יהיה קשה למשקיע להחליט אם משהו שמתבסס על תמהיל פשוט מתאים לתיק שלו.סנטימנט טוויטר הוא גימיק, והמשקיעים צריכים להבין שחברות, קרנות ותעודות סל מביאות לשוק מוצרים חדשים בעיקר כדי למשוך אליהם סקרנים ואוהדים חדשים. אבל למשקיעים יהיה כדאי לשקול אם לקרנות גימיק כאלה יש ערך ארוך-טווח אמיתי, ויכולת מוכחת לשפר תיק. אם לא כך, התמורה שהם יקבל לכספם תהיה רק צ'אטים בטוויטר.

כל הזכויות שמורות ל-MarktWatch.com 2015