עוד עלייה בשכר בהיי-טק: מפתח מובייל מרוויח 23,430 שקל

נתונים של חברת ההשמה See.V מצביעים על עלייה של עד 10% בשכר הממוצע של עובדי היי-טק תוך רבעון ■ מנכ"לית חברת ההשמה: "מצבם של עובדי תעשיית ההיי-טק מעולם לא היה טוב יותר, והוא אפילו הולך להשתפר"

מרב לייפר / צילום: רונן קרוק
מרב לייפר / צילום: רונן קרוק

שנת 2015 עדיין לא הסתיימה, אולם כבר כעת ברור שהיא תהיה השנה הטובה ביותר של ההיי-טק הישראלי בכל הזמנים. בשבוע שעבר פורסמו נתונים של חברת המחקר IVC ופירמת רואי החשבון KPMG, שמצביעים על כך שבתשעת החודשים הראשונים של השנה גייסו חברות בתעשיית הטכנולוגיה סכום מצרפי של 3.2 מיליארד דולר, זאת ביחס לשנת 2014 כולה שבה גויס סכום כולל של 3.4 מיליארד דולר.

הסכומים המרשימים הללו מגיעים לסטארט-אפים ומשפיעים גם על המועסקים בענף ומאפשרים להם לשפר את תנאי השכר. חברת ההשמה See.V חושפת היום נתונים לגבי הגיוס בתחום ההיי-טק ברבעון השלישי של שנת 2015 והמספרים מצביעים על המשך המגמה החיובית. הנתונים של See.V מצביעים על כך ששכרו החודשי הממוצע (ברוטו) של עובד בתחום התוכנה עמד ברבעון החולף על 24,629 שקל, עלייה מרשימה של 3.5% לעומת הרבעון השני של השנה שבו היה השכר הממוצע 23,800 שקל.

האווירה החיובית בסקטור הטכנולוגיה מאפשרת גם לעובדים בעלי ותק מצומצם יחסית לבקש ולקבל תנאים טובים. ב-See.V אומרים כי מספר שנות הניסיון הממוצע של עובדים שנקלטו לעבודה ברבעון החולף עמד על כ-4.5 שנים. "חברות ההיי-טק נמצאות כרגע בשיא כל הזמנים בנוגע לגיוסים", מסבירה מרב לייפר, מנכ"לית See.V, "זה כמובן רק מעצים את הדרישה לעובדים מנוסים ואת כמות המשרות שנפתחות מדי יום. אנו עדים באחרונה ליותר ויותר משרות שמאוישות במהירות הבזק, תוך שבוע-שבועיים בלבד".

כאשר צוללים אל תוך הנתונים מגלים שהתפקיד הפופולרי ביותר ברבעון החולף, מבחינת ביקוש, היה זה של מפתח Full stack. השכר החודשי הממוצע שמקבלים מפתחים כאלה זינק ב-5% תוך רבעון אחד בלבד לרמה של 23,240 שקל. במקום השני ניתן למצוא את מפתחי המובייל ששכרם זינק בכ-10% בממוצע תוך רבעון בודד וכעת הוא עומד על 23,430 שקל. נציין כי מספר המשרות שאוישו אשר קשורות למערכת ההפעלה אנדרואיד (של גוגל) היה גבוה פי שלושה ממספר ההשמות שקשורת ל-iOS - מערכת ההפעלה אשר מותקנת בכל המכשירים של ענקית הטכנולוגיה אפל.

בצד הדרישה לאנשי פיתוח תוכנה, נרשמה ברבעון החולף ירידה של 17.3% בביקוש לאנשי Java. הצמצום בביקוש הוביל לירידה של 9.7% בשכר הממוצע שעומד כעת על 25,200 שקל בחודש. ירידה דרמטית יותר של 29.2% נרשמה בביקוש למתכנתי C , אך השכר שלהם לא נפגע ברבעון החולף ודווקא עלה בממוצע ב-7.5% ל-27,150 שקל.

"מצבם של עובדי תעשיית ההיי-טק מעולם לא היה טוב יותר, והוא אפילו הולך להשתפר ברבעון הנוכחי", מעריכה לייפר. "הצפי שלנו לחודשים אוקטובר עד דצמבר הוא לרשום שיא בכמות משרות והשמות. הסיבה פשוטה: הן חברות ההזנק והן החברות המבוססות ישקיעו את כל עודפי התקציב שלהן ל-2015 במאמצי משאבי אנוש גיוס ובגיוס עובדים עד סוף השנה. לפיכך, יהיה זה רבעון חלומי למועמדים איכותיים", היא מוסיפה.

תל אביב מובילה, נתניה מתקדמת

בחברת ההשמה See.V מצביעים על ירידה מסוימת במספר המשרות החדשות שנפתחו ברבעון השלישי, אולם מייחסים זאת לתקופת החגים הממושכת אשר קיצצה את מספר ימי העבודה בחודש ספטמבר. ב-See.V בחנו את ההתפלגות הגיאוגרפית של המשרות המוצעות וגילו - באופן לא מפתיע - ש'אומת הסטארט-אפ' ממוקמת בעיקר בין גדרה בדרום לבין חדרה בצפון, בדגש על תל אביב והרצליה פיתוח.

מספר המשרות שנפתחו בתל אביב עמד ברבעון החולף על 319, זאת ביחס ל-340 ברבעון השני של השנה. עם זאת, תל אביב היא עדיין בירת ההיי-טק הבלתי מעורערת של ישראל והיא ריכזה 43.7% מכלל המשרות החדשות. במקום השני ניתן למצוא את הרצליה (בעיקר הרצליה פיתוח) שבה נפתחו 15.2% מכלל המשרות החדשות ברבעון החולף. בצמרת הטבלה ניתן למצוא גם את רעננה (27 משרות ברבעון השלישי לעומת 37 ברבעון השני של השנה), רמת גן (40 משרות לעומת 49) ופתח תקווה שירדה מ-55 משרות ברבעון השני ל-49 תפקידים חדשים ברבעון השלישי של השנה. נציין כי העיר שבלטה לחיוב היא נתניה שבה נפתחו ברבעון החולף 26 משרות לעומת 16 ברבעון השני של השנה.

במקביל לזירה המקומית, ניתן להבחין בביקוש למתכנתים ישראליים גם בחו"ל. מרב לייפר התייחסה לתופעה הזו ואמרה כי "היות שהמשיכה של אנשי תוכנה ישראלים לרילוקיישן רק גוברת, נתמקד החל מהרבעון הקרוב בהגדלת פעילות מול*חברות מגייסות בחו"ל. היא הוסיפה כי "כדי לתת מענה לגל הביקוש הזה, נעבוד מול עוד חברות זרות וחברות ישראליות עם נציגות בחו"ל, ונדאג למועמדים שלנו לתפקידים מאתגרים באזורים אטרקטיביים".

המגמה החיובית בהיי טק נמשכת
 המגמה החיובית בהיי טק נמשכת