שר ההגנה האמריקאי: לפעמים הכעס הישראלי על ארה"ב מוצדק

בראיון למגזין "אטלנטיק" משבח אשטון קרטר האמריקאי את התעשיות הבטחוניות בישראל: "הישראלים יותר חכמים ויותר חדשנים" מהאירופים ■ המראיין, ג'פרי גולדברג: נראה שחיל האוויר הישראלי לא כל כך מעוניין בפצצות חודרות בונקרים במשקל 13 טון ■ "יעלון – מחוספס עד כדי כך שהוא קומי"

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

בראיון לעיתונאי ג'פרי גולדברג, שעלה אמש (ג') לאתר של המגזין "אטלנטיק", רומז שר ההגנה של ארה"ב, אשטון קרטר, כי לפעמים מוצדק הכעס שחשים ישראלים על הביקורות האמריקאיות כלפיהם. הוא אף משבח במילים חמות את התעשיות הביטחוניות בישראל ואמר כי "הישראלים חכמים וחדשנים יותר (מהאירופים)".

בהתבטאות חריגה במקצת לדמות בכירה בממשל אובמה, שאינו מרעיף אהבה על ממשלת ישראל, אמר קרטר, כי גורמים ממשלתיים בישראל חשים לפעמים שהביקורות האמריקאיות על ישראל אינן הוגנות, והוא רמז שתחושה זו אינה בלתי סבירה. קרטר ציין במיוחד, בהקשר זה, ביקורות של ממשל אובמה על התנהלות ישראל בעקבות גל הטרור הסכינאי.

"ישנה תחושה של מרירות כלפי הביקורת האמריקאית על התנהלות ישראל בנסיבות שישראל רואה כקשות מאוד", אמר קרטר. "אין פירוש הדבר שחלק מהביקורות האלה חסרות בסיס, אך לפעמים (הישראלים) חשים שהביקורות האלה מושמעות בלי להביא בחשבון, במידה מספקת, את הדילמות הממשיות שהם, הישראלים, נאלצים להתמודד עימן. אין שום ספק, שבוגי (יעלון) נפגע כאשר הוא שומע כיצד אמריקאים מדברים על התנהלותו (כשר ביטחון). אין שום ספק בכך".

שר הביטחון יעלון ביקר בוושינגטון בשבוע שעבר וניהל שיחות עם קרטר ובכירים אחרים בפנטגון על אספקת נשק אמריקאי והגדלת הסיוע הצבאי לישראל.

שר ההגנה האמריקאי שפע שבחים על החדשנת הצבאית של ישראל וציין שישראל תורמת לביטחון לאומי של ארה"ב. "היחסים בין ארה"ב לישראל הם דו-סיטריים", אמר קרטר. "ברור שלא מדובר ביחסים סימטריים, אבל בכל זאת הם דו-סיטריים. אנו באמת מקבלים דברים מהישראלים בתחום הטכנולוגיה. אני מהסס האם לעשות השוואות מעליבות, אך אם מדברים, למשל, על תעשיות הנשק המסורתיות הגדולות באירופה, אלה שיצרו טנקים, מטוסים ואוניות - הן יצאו באיטיות רבה מאוד מהעידן התעשייתי. הישראלים, לעומת זאת, חכמים וחדשניים יותר".

הוא הביא כדוגמה את התרומה הישראלית לניטרול מטעני-צד: "הישראלים היו ממש מבריקים בתחום הזה וקיבלנו מהם הרבה. אין שום ספק שחיים ניצלו כתוצאה מהסיוע הישראלי. הישראלים לא טובים בכל מה שהם עושים, אך הם טובים בדיוק כמונו בחלק מהתחומים. הם נמצאים במועדון שיש בו מעט מאוד חברים".

המראיין מציין, כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שלח את יעלון לוושינגטון כדי להחליק את היחסים עם הממשל לקראת ביקורו של נתניהו שם, בשבוע הבא. "כל מי שמתמצא בפוליטיקה הישראלית... יודע שהטלת המשימה על יעלון, איש קומנדו ועובד רפת לשעבר, אדם מחוספס עד כדי כך שהוא קומי, היתה עתירת סיכון". אך שר הביטחון הצליח לחמוק משדות המוקשים ונצר בדרך כלל את לשונו.

"את הקרדיט לטיפול ביעלון, ולייצוב יחסי ישראל - ארה"ב, צריך לתת לקרטר", כותב גולדברג. "... הבית הלבן, שמתוסכל מנתניהו, הפקיד בידי שר ההגנה נתחים גדולים מהפורטפוליו הישראלי ל-14 החודשים שנותרו לממשל אובמה". המשבר ביחסים בין נתניהו, לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, על רקע ההסכם עם איראן, וכישלון יזמת שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, להחיות את המו"מ בין ישראלים לפלסטינים, הפכו את קרטר לאיש המפתח לשמירה על יציבות היחסים עם ירושלים. "מזל שקרטר מחבב את יעלון ושיש לו מחויבות נלהבת לשמירה על היתרון האיכותי של צה"ל", מציין המראיין.

"זו ציפיה סבירה שהיחסים הצבאיים בין ישראל לארה"ב יאופיינו ביציבות וביכולת עמידות; זה לא בגללי, כך היה תמיד", אמר שר ההגנה. הוא מציין שביקורו בישראל, ביולי, וביקורו של יעלון בוושינגטון, נועדו להציב את המחלוקת בסוגיית ההסכם עם איראן בהקשר רחב יותר. הביקורים נועדו לאותת שלמרות חילוקי הדעות, יש דברים רבים שלגביהם יש תמימות דעים. ארה"ב וישראל צריכות לפעול יחדיו, בייחוד בכל מה שנוגע לאיראן, במאמץ לבלום את פעיליותיה ה"זדוניות" באזור ולנטר את יישום ההסכם עם איראן.

"יש לי הנחיות לקיים את פוליסת הביטוח" (האופציה הצבאית), הדגיש קרטר. "הישראלים שואלים על כך. הם רוצים לדעת האם אנו רציניים". לדבריו, התשובה שהם מקבלים היא "כן". הוא ציין, שכאשר כיהן כתת שר ההגנה לענייני רכש, טכנולוגיה ולוגיסטיקה, בשנים הראשונת של ממשל אובמה, הוא היה למעשה האבא של הפצצה המסיבית חודרת הבונקרים, במשקל כ-13 טון, שנועדה להשמיד את המתקנים הגרעיניים התת-קרקעיים של האיראנים. "ההוראה לייצר את הפצצה הזו באה מגבוה (הבית הלבן)", אומר קרטר. "ההוראות שלי הן עדיין לשכלל אותה, לשפר אותה וזה בדיוק מה שאנו מוסיפים לעשות".

המראיין מציין, שכמה מידידי ישראל בוושינגטון היו רוצים שישראל תוכל להצטייד בפצצה חודרת בונקרים בסדר גודל כזה, אך נראה שחיל האוויר הישראלי לא מעוניין במיוחד בפצצות האלה, ובכל מקרה אין לו מטוסים שמסוגלים לשאת אותן.

בתשובה על שאלה לגבי המחויבות האמריקאית לשמור על הייתרון האיכותי של צה"ל ועל התנגדות ישראל למכור נשק אמריקאי מתוחכם למדינות סוניות, כסעודיה, שעימן היא חולקת אינטרסים משותפים, אמר קרטר, כי מנהיגי ישראל אינם מאמינים שסעודיה, או מדינות ערביות אחרות, ישתמשו בנשק אמריקאי לתקוף את ישראל. מה שמדאיג את הישראלים היא האפשרות שקציני צבא שקושרים נגד הממשל יניחו ידיהם על נשק מתוחכם, מטוס למשל, ויעבירוהו לגורמים אחרים, או אפילו חילופי שלטון בסעודיה. "הישראלים אומרים שאנו צריכים לשים לב ליכולות, לא רק לכוונות (המשטר הנוכחי)", אמר השר.