עובדי כיל חוששים מאישור ששינסקי: "לא נמצא עבודה אחרת"

יום אחרי שהכנסת אישרה מיסוי רווחי היתר של כיל, העובדים חוששים שאיומי ההנהלה לסגירת מפעלים ייצאו לפועל

מפעלי ים המלח / צילום: איל יצהר
מפעלי ים המלח / צילום: איל יצהר

"אנשים עובדים כאן היום עם פנים נפולות. יש הרבה אי ודאות וחרדה. אנשים עצרו את החיים שלהם כבר יותר משנה. אלה שרצו לקנות בית או לעזור לילדים שלהם בלימודים - העדיפו לחכות. יש כאן בחור, שלא רוצה לקבוע תאריך לחתונה כי הוא לא יודע אם בקרוב עדיין תהיה לו עבודה", כך מתאר יו"ר ועד עובדי מפעל המגנזיום של כימיקלים לישראל (כיל), אבי בן שושן, את מצב-הרוח העגום בקווי הייצור יום אחרי אישור חוק ששינסקי 2 בוועדת הכספים של הכנסת.

מפעל המגנזיום של כיל הוא הראשון שעשוי לשלם את המחיר של העברת החוק למיסוי משאבי טבע ולפיו הקבוצה תשלם החל מ-2017 מס על רווחי יתר בשיעור של 42%. המפעל, שמעסיק כ-400 עובדים, נחשב הפסדי, ודירקטוריון כיל כבר דיווח בעבר כי במקרה של אישור חוק ששינסקי 2 בכנסת הוא ייסגר בתחילת 2017.

חרף סיכומים מן העבר על החרגת פעילות המגנזיום של כיל מחוק ששינסקי, דירקטוריון הקבוצה מתעקש על סירובו למסור לבורסה הודעה אחרת אודות גורלו של המפעל שנמצא בסדום. גורמים המקורבים לחברה טוענים כי היעדר היכולת לקזז את הפסדי פעילות המגנזיום עם רווחים מפעילות בתחום האשלג, עלולים להוביל לסגירת המפעל. בנוסף, המפעל צפוי לשלם מס חשמל חדש בגובה של 35-40 מיליון שקל לשנה, החל מהשנה הבאה כפועל יוצא מכך שהוא מייצר חשמל לעצמו.

"צריך לקבל החלטות מהר", אומר בן שושן, "נדחקנו לפינה. בתקופה כזאת בשנה רגילה אנחנו עומדים על הזמנות לשנת הפעילות הבאה בהיקף של 90% מהייצור שלנו. עכשיו אנחנו עומדים על 30% בלבד. אנחנו לא מוכרים לחם וחלב: הלקוחות שלנו בעולם רוצים ודאות וכל זמן שיש הודעה לבורסה ולפיה המפעל עומד לפני סגירה, הלקוחות לא רוצים להתקשר אתנו. בינתיים המתחרים מתקשרים עם הלקוחות במסגרת הסכמים ארוכי טווח. בקצב הזה המפעל ייסגר עוד לפני 2017. אנחנו גרים בדימונה, בירוחם, בבאר שבע ובערד. מי שמאבד את העבודה כאן - לא ימצא אחרת. הדרום ממילא מוכה אבטלה".

"כחלון לא יביא 6 מיליארד ש' לנגב"

גם בשאר חברות הבת של כיל הביעו היום דאגה מאישור חוק ששינסקי 2 בכנסת ומההבהרה המפורשת של יו"ר כיל, ניר גלעד, כי תגובת הקבוצה תהיה הסטת השקעות מתוכננות בהיקף של 6 מיליארד שקל בשנים הקרובות מהנגב למדינות אחרות בעולם. "מזה בדיוק חששנו", אמר היום יו"ר ועד העובדים במפעלי ים המלח, ארמונד לנקרי.

"ביום שאחרי אישור החוק נשארנו לבד, בני ערובה במלחמה שבין כיל לבין ממשלת ישראל. עכשיו אנחנו צריכים להתמודד עם המצב. עם כל הכבוד לשר האוצר, כחלון, שמצטייר בעיתונות כמי שעשה את מהלך חייו ולא התפשר מול כיל, אני לא מבין איזה פתרון הובא לבעיה של הנגב. את ים המלח כיל לא תיקח, אבל כבר למדנו שבמקום שאין בו השקעות למשך זמן, יש גם התייעלות. כיל היתה מוכנה להוציא בשנים הקרובות 6 מיליארד שקל בדרום, איפה נמצא מישהו שיבוא עם סכומים כאלה כדי לפתח כאן את הנגב. מדינת ישראל נגמרת בקו של קריית גת. שוב הפוליטיקאים לא סופרים אותנו, שוב הם מכוונים את המהלכים שלהם לכותרות של מחר. מי שנשאר כאן עם התוצאות של המהלכים שלהם הם אנחנו. היום אנחנו עובדים ותושבי הנגב מודאגים ומוטרדים. אנחנו פשוט יודעים שמתי שכיל רוצה להסיט השקעות - היא יודעת לעשות את זה".

גורמים מקורבים לכיל אמרו היום כי "החברה יצאה מגדרה כדי להסביר במשך תקופה ארוכה את המשמעויות ההרסניות של מהלכים כמו זה שאושר אתמול בוועדת הכספים של הכנסת. חברי הכנסת וחברי הממשלה שמעו את הדברים האלה בערבון מוגבל, המשיכו בדרכם, ישבו וקיבלו החלטות. כיל היא חברה אחראית - היא תנהג בהתאם לחוק, תשלם למדינה את מה שצריך לשלם לה אבל גם תתאים את האסטרטגיה שלה לסביבת העסקית החדשה".

אותם מקורבים ביקרו את שר האוצר. לטענתם, בימים האחרונים הצוות הבינמשרדי המשותף למשרדי המשפטים, ראש הממשלה, האוצר והכלכלה פעל למציאת נוסחה שתבטיח את ביצוע השקעות המיליארדים של כיל בנגב, אך כחלון בלם אותו. "אפשר לתהות כיצד כחלון יביא סכומי כסף כאלה לדרום בלי כיל", אמר אחד הגורמים.

בוועדי העובדים של כיל מתקשים להתעודד מאחד הסיכומים של ועדת הכספים, שלפיו כספי התמלוגים והמסים המוגדלים שתעביר בשנים הקרובות כיל למדינה ישמשו לקרן לפיתוח התעסוקה בדרום. "בכל מקרה מדובר בסכומים זעומים יחסית לדרום הארץ. מדובר בכ-400 מיליון שקל, שלא יפתרו את הבעיות שייווצרו כאן במקרה שכיל תעצור השקעות מתוכננות ובמקרה שתתחיל להתייעל ולפטר עובדים", אמר לנקרי. לדבריו, בימים הקרובים כל ראשי הוועדים של חברות הבת של קבוצת כיל, בהם תרכובות ברום, המגנזיום, מפעלי ים המלח, רותם אמפרט ועוד, יתכנסו לדון במהלכים הבאים שלהם בעקבות המצב החדש.