מפקד המתקפה בפריז: לוחם דאעש בלגי שגייס כספים

(עדכון) - צוותי החקירה הצרפתיים מסרו כי עבד אל-חמיד אבאוד, המשתמש בכינוי "אבו עומאר אל-בלז'יקי", קישר בין חוליות המחבלים והסלולרי שלו אוכן ביוון ■  המחבל השמיני ממתקפת הטרור בפריז נעצר היום בבריסל ■ בין המחבלים: צרפתי שנחקר בגין טרור

מתקפת טרור בפריז / צילום: רויטרס
מתקפת טרור בפריז / צילום: רויטרס

עבד אל-חמיד אבאוד, אזרח בלגי בן 27, הוא מפקד פעילות הטרור המשולבת בפריז בסוף השבוע האחרון - כך מסרו היום (שני) צוותי החקירה הצרפתיים לרשת RTL בצרפת. אבאוד, המשתמש בכינוי "אבו עומאר אל-בלז'יקי", הצטרף לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה, ונחשב לאחד מבכירי המוציאים להורג של הארגון.

אבאוד גדל בפרבר מולנבק של בריסל, אותו אזור שממנו הגיע אחד החשודים בסיוע למתקפה בפריז, סלאח עבד א-סלאם, ואחיו בארהים שככל הנראה היה אחד מהמחבלים המתאבדים במתקפה. ממשטרת בלגיה נמסר כי שמו של אבאוד נקשר בכמה תיקים פליליים, שבהם מעורב גם בראהים עבד א-סלאם, בשנים 2010 ו-2011.

על פי ממצאי החקירה, אבאוד פיקד על המתקפה המשולבת וריכז את פעילותם של שלוש החוליות שפעלו במקביל. כמו כן, הוא ככל הנראה גייס את הכספים למימון הפעולה.

מצוותי החקירה נמסר כי הטלפון הסלולרי שלו אוכן ביוון, אולם לא ידוע בדיוק היכן הוא נמצא כעת. בחודש ינואר האחרון שמו נקשר בתכנון כמה פיגועים בבלגיה, שסוכלו על ידי כוחות הביטחון. דווח לאחרונה כי אבאוד גייס את אחיו בן ה-13 לכוחות דאעש, אולם לא נמסר לכך אישור רשמי.

בחודש פברואר האחרון, פרסם "דאביק", כתב העת של "המדינה האיסלאמית", ריאיון עם אבאוד, שהוגדר "לוחם קודש שנרדף על ידי סוכנויות המודיעין המערביות בגלל הג'יהאד שביצע בבלגיה". בכתבה נמסר כי הוא הגיע לסוריה כחודש לפני כן, בינואר 2015.

הוא סיפר כי "אללה בחר אותו" ושני אזרחים בלגים נוספים "להגיע לאירופה ולהטיל טרור על הצלבנים שנלחמים במוסלמים. כידוע, בלגיה היא חברה בקואליציה הצלבנית שתוקפת את המוסלמים בעיראק ובסוריה". הוא סיפר על יום המעצר שלו בידי רשויות בלגיה, וסיפר כי "הם עצרו מוסלמים בכל העולם".

אבאוד הוסיף כי הצליח להגיע לסוריה "בזכות אללה, שעיוור את עיניהן של סוכנויות הביון". לדבריו, "כל זה מוכיח שהמוסלמים לא צריכים לחשוש. השם שלי ותמונתי היו בחדשות, אבל הצלחתי לחיות במדינתם, לתכנן פעולות נגדם ולצאת כשהייתי צריך".

נעצר המחבל השמיני

בתוך כך, המחבל השמיני ממתקפת הטרור בפריז נעצר היום (ב') במהלך מבצע משטרתי נרחב בבריסל - כך דווח על ידי רשת RTL בבלגיה. מצוד התנהל למעצרו של סלאח עבד א-סלאם מאז יום שבת, לאחר שהתברר כי הוא נמלט מפריז לאחר המתקפה.

אלפי בני אדם התכנסו אמש במיסה שהתקיימה בקתדרלת הנוטרה דאם בפריזלזכרם של קורבנות מתקפת הטרור. אמש דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית כי מניין ההרוגים עלה ל-132, אחרי ששלושה פצועים נוספים מתו מפצעיהם. ואולם, בהמשך חזרה בה ומסרה כי המניין עומד על 129 קורבנות. עוד עשרות נוספים מאושפזים במצב אנוש בבתי החולים בעיר.