בכיר ב-CIA מסביר למה כל-כך קשה להילחם בדאע"ש

ג'ון ברנן: "יש עלייה משמעותית ברמת האבטחה המבצעית של רשתות הטרור, כאילו שהן למדו בביה"ס מהן צריכות לעשות כדי להסתיר את פעילותן"

אבו אל חמיד עבאוד / צילום: רויטרס
אבו אל חמיד עבאוד / צילום: רויטרס

אתגר גדול אחד ניצב בפני סוכנויות הביון המערביות שנלחמות בדאעש: טכנולוגיית הקידוד וההצפנה בתקשורת המודרנית. הג'יהאדיסטים בהחלט מודעים לכך.

עדיין לא ברור כיצד בדיוק הצליחו שמונת המחבלים שרצחו 129 איש בפריז בסוף השבוע שעבר, והתכנון והלוגיסטיקה שאפשרו את המתקפות שלהם, להסוות את פעילותם ואת התקשורת שלהם. ואולם תא טרור בגודל כזה, עם תיאום בין כמה מדינות, העלה את השאלה אם היישומים המוצפנים בטלפונים החכמים או המיילים המאובטחים במחשבים טשטשו את תמונת המידע המודיעיני שהיתה לרשויות לפני ההתקפות.

"יש עלייה משמעותית ברמת האבטחה המבצעית של רשתות הטרור הללו, כאילו שהן למדו בבית ספר מהן צריכות לעשות כדי להסתיר את פעילותן מן הרשויות", אמר ג'ון ברנן, איש ה-CIA, בוושינגטון בכנס על דאעש שהתקיים ביום ב' השבוע.

הצפנה משפיעה על הפעילות נגד טרור בשתי רמות. ראשית, העלייה בזמינות של יישומים ופלטפורמות שיש בהם רמה גבוהה במיוחד של אבטחה, בייחוד אלו שמוצפנים מההתחלה לסוף, מקילה מאוד על טרוריסטים להישאר מתחת למכ"ם של הרשויות. אבל גם ההתרחבות של הצפנה קפדנית פחות במגוון רחב יותר של אינטרנט יומיומי ותוכנות טלפונים חכמים, ממיילים עד אתרי מדיה חברתית, מקשה את המעקב אחרי טרוריסטים חובבנים יותר.

לכן, הרשויות מצויות לא רק במצב של "גישוש בחושך", כפי שהן מגדירות את מחדלי הביון שלהן, במה שנוגע לפעילות של יעדים ספציפיים בעלי ערך גבוה, אלא גם לגבי הכמות הגדולה של "הפטפוטים" שמשמשים אותן לביצוע ניתוחי מגמות הטרור שלהן. ה"פטפוטים" הללו חיוניים מפני שהם מספקים את קצה החוט או הרמזים שמובילים לחקירות ממוקדות יותר. בעידן שבו דאעש מהווה איום טרור מפוזר מאוד, ומגייס לשורותיו אלפי צעירים באמצעות מדיה חברתית, הרמזים הללו קריטיים.

"אנחנו מנסים למצוא איתותים ברעש הכללי", אומר איש ביון בכיר מברית הביון המערבית המכונה "חמש עיניים". "אבל מה שההצפנה עושה זה להגדיל מאוד את הרעש". הקצב המהיר של הפיתוח הטכנולוגי הופך את הניסיונות להדביק אותו לכמעט בלתי-אפשריים. "כמעט כל יישום חדש, בין אם מדובר על שותפות בקבצים או שיגור תמונות ומשחק בדרקונים ומבוכים, יכול להכיל אלמנטים של תקשורת, ואנחנו צריכים לפקח על כל אלה", אומר איש הביון הבכיר.

לדאעש יש את מה שמקור ביטחוני בריטי מכנה "פעילות דיגיטלית מתוחכמת מאוד", שמקשה ככל שאפשר על איתור איתותים מהסוג שהביון זקוק לו. הארגון מתעדכן ללא הפוגה, אומר אותו מקור. לפני שנתיים, המוג'הידין שלו היו משתמשים תכופים בשירותי מסרונים כמו Kik ו- Vibr. הם בלטו באתרי מדיה חברתית כמו טוויטר. אבל פתיחת קמפיין ההפצצות של ארה"ב בעיראק היה נקודת מפנה, ודאעש "החשיך" את פעילותו הדיגיטלית. החליפות אסרה על פעיליה ולוחמיה להשתמש ביישומים הגלויים. היחידות הלוחמות קיבלו הוראות למחוק נתונים ותצלומים מאתרי מדיה חברתית. ניתנה הדרכה בנושא היישומים בטלפונים החכמים שלמרגלים המערביים הכי קשה לפצח.

הארגון פנה תחילה לאתרים כמו Vkontakte הרוסי, או Diaspora, או לאתרי שיתוף טקסטים אנונימיים כמו JustPaste.it ו- Pastebin. כעת, האפליקציה המועדפת של דאעש היא Telegram, שירות מסרונים שמפרסם את עצמו כ"מוצפן מאוד" עם הבונוס הנוסף של תוכנה שמשמידה את עצמה. יתרון נוסף של השירות הזה לדאעש הוא האפשרות לשלם תמורת "ערוצים" שמשדרים מסרים.

לדאעש יש כמה ערוצים כאלו שהוא הפעיל. הגדול בהם זוהה בחודש שעבר על ידי Memri, מכון מחקר מזרח תיכוני. נאשיר, ערוץ הדגל של דאעש בטלגרם, משדר בכמה שפות: יש לו יותר מ-10,000 עוקבים בערבית, 998 באנגלית, 348 בצרפתית ו-340 בגרמנית.

 

טלגרם מסר אתמול (ד') שחסם 78 ערוצים שקשורים לדאעש ב-12 שפות. הם זוהו מפני שמשתמשים דיווחו על שימוש לרעה בהם. האתר החדש יחסית הזה מגיב לפניות להסרת תכנים כמו פורנו במדינות שבהן אינו חוקי, אבל הוא גם התחייב לא לחסום משתמשים ש"מבטאים ללא אלימות את דעותיהם".

"זה משחק של תופסת", אומר קאלום ג'פרי, עמית מחקרי ביטחון לאומי במכון המחקר Rusi. "מיד כאשר סוכנויות ביון מוצאות אמצעי לחדור לפלטפורמה אחת, צצות במקומה פלטפורמות אחרות. יש לדאעש את יכולת ההסתגלות והלמידה שאומרת שהדיון הזה על הצפנה ונתונים יימשך עוד שנים רבות".