אוסף זיכרונות עם המון פוטנציאל: הדרך החדשה של בלקברי

בלקברי שירדה מגדולתה מנסה להמציא את עצמה מחדש, בין השאר על ידי רכישת WatchDox הישראלית ■ סמנכ"ל האבטחה של החברה, דייוויד קליידרמצ'ר, מדבר על השינוי האסטרטגי ורומז שבלקברי עשויה לשתף פעולה עם סטארט-אפים ישראליים

דייוויד קלידרמצ'ר / צילום: תמר מצפי
דייוויד קלידרמצ'ר / צילום: תמר מצפי

בלקברי היא אחת מאותן חברות שעליהן ילמדו עוד שנים ארוכות בספרי מנהל עסקים וכלכלה: חברות שהתעוררו בוקר וגילו שהן אולי ממשיכות להוביל את העולם, אבל אף אחד כבר לא הולך אחריהן, אם לא מחשיבים את הלקוח מספר אחת - נשיא ארצות הברית ברק אובמה.

בוקר אחד לקתה החברה במחלה קשה שמכונה סטיב ג'ובס, שפשוט הפשיטה ממנה כמעט כל שביב של עוצמה ומוניטין שצברה במשך העשור הקודם. ב-2009 היתה בלקברי החברה הצומחת ביותר בעולם עם מכירות של 13 מיליון סמארטפונים ברבעון. היום, יש רבעונים שבהם היא מגרדת את המיליון יחידות מלמטה. לא פלא שלוקח לה זמן רב כל כך להתאושש.

ועכשיו, אם ללמוד מהביקור של סמנכ"ל האבטחה הצעיר של החברה, דייוויד קליידרמצ'ר, בלקברי מתאוששת. אם מקשיבים לקליידרמצ'ר היטב עוד מזהים את המיית הגעגוע לעמדת ההובלה של שוק הסמארטפונים, ובכלל למעמד ההוא של חברת חומרה, אבל מנגד, הוא כבר מוכר סיפור אחר. מה שבלקברי עושה, יותר מכל דבר אחר, הוא למכור פתרונות אבטחה.

"היום אנחנו חברת אבטחה. אנשים תמיד ידעו עלינו שיש לנו את המכשירים המאובטחים ביותר ואת הרשת המאובטחת ביותר, והם ממשיכים לקנות מאיתנו את השירותים האלה", הוא אומר.

בלקברי שמנוהלת על ידי ג'ון צ'ן מתבססת על מגוון של מוצרים ופתרונות כדי לקום מהעפר. החברה מוכרת, בין היתר, פתרון ארגוני המאפשר לאבטח שימוש בסמארטפונים מכל הסוגים, פתרונות IoT ועוד. במקביל, החברה עוסקת במסחור פורטפוליו הפטנטים שלה, שכולל יותר מ-4,400 פטנטים.

קליידרמצ'ר מספר על פתרונות שמייצרים חציצה בתוך הסמארטפון - לא רק בלקברי - כשבצד אחד פועלות אפליקציות סמארטפון מקובלות כמו רשתות חברתיות, ובצד השני, הבטוח, ניתן לנהל פלטפורמות מאובטחות יותר, כולל טיפול בחשבונות פיננסיים מורכבים.

חיים יפים יותר

המשתמשים שמעניינים את בלקברי ממשיכים להיות אנשי מקצוע העוסקים במידע בעל שווי גבוה במיוחד, כמו בנקאי השקעות, עורכי דין ועוד.

אתה באמת ובתמים מאמין שבלקברי יכולה להפריד בין האדם המודרני לבין האייפון שלו, אני שואל אותו. "אנחנו מספקים פתרונות גם לאנשים עם אייפון", עונה קליידמרצ'ר, "יותר ויותר אנשים וארגונים מבינים היום את הסיכון של דליפה של מידע, גניבת זהויות והיבטים אחרים של סייבר. הפתרון שלנו יודע לעזור להם, גם אם יש להם אייפון".

למרות שאנשי בלקברי מנסים להרחיק שאלות על מכירות מכשירים, כששואלים אותם אם יש היום דרך אמיתית להשתמש בסמארטפון מצד אחד ולשמור על בטיחות המידע מצד שני, קליידמרצ'ר מדבר על ה-Priv, מכשיר הדגל של בלקברי, אשר מבוסס על מערכת ההפעלה אנדרואיד, אך אינו זמין בישראל.

ה-Priv מנסה לתפוס את החבל משני קצוותיו: גם להיות מותג לייפסטייל, וגם למכור פרטיות.

ובעצם, ה-Priv, שגם נראה נהדר וגם זוכה למעטפת השיווקית המקובלת למדי בעולם הסמארטפונים - הבטחה לחיים יפים יותר - מגלם בתוכו את בעיית הזהות של בלקברי. נדמה לא פעם, שהחברה רוצה להיות גוף שממוצב כארגון סקיוריטי, הנהנה מהפריחה חסרת התקדים של בעיות הסייבר, אבל לא באמת ויתרה על החלום להיות בכיס של עשרות מיליוני משתמשים.

עד שתיפול ההחלטה, החברה עושה בשנה האחרונה שימוש בקופת המוזמנים והנכסים לטווח קצר שלה (כשלושה מיליארד דולר) כדי לרכוש טכנולוגיות משלימות. החברה הוציאה על פי פרסומים שונים 600 ל-700 מיליון דולר כדי לרכוש את Good Technologies, WatchDox הישראלית (שנמכרה תמורת 100-150 מיליון דולר), Movirtu, Secusmart ו-AtHoc, ואפשר להניח שהיא מחפשת טכנולוגיות נוספות. קליידרמצ'ר גם מעיד שלחברה יש יכולת ליצור שיתופי פעולה זריזים עם שחקניות שפיתחו טכנולוגיות מעניינות, ולהציע את מוצריהן למכירה בטווחי זמן קצרים. "זה מתאים גם לסטארט-אפים מישראל", הוא מציין.

בלקברי אמנם איבדה 95% משוויה מאז 2008, אבל קליידרמצ'ר מעיד שמי שעדיין מעריך את החברה, עושה את זה בגלל היכולת של החברה לספק פתרונות אבטחה ופרטיות. הדרך שבה בלקברי מנסה למנף את ערך המותג הזה היא בהקמה של גוף בלתי תלוי שיעריך אם מוצרים הם מאובטחים דיים.

הפעילות הזו, המכונה CHACE (Center for High Assurance Computing Excellence) כוללת שיתוף פעולה עם אוניברסיטאות ומוסדות מחקר, ומטרתה המוצהרת היא "לשנות את עולם האבטחה מכזה שמגיב וסותם פרצות, לפרואקטיבי, שיצליח למנוע פגיעות תוך שמירה על יחס עלות-תועלת".

אוסף של זכרונות

כמו רבים, קליידרמצ'ר מוחה על התבוסתנות של עולם הסייבר, שקיבל על עצמו את הצורך לסתום פרצות בדיעבד (אם כי הוא מעיד כי אין שנייה לבלקברי ביכולת לסתום פרצות אבטחה במהירות וביעילות). הוא סבור, כי יש לעבור לגישה פרואקטיבית יותר, שסותמת את הפרצות בטרם הן מתרחשות.

כיום, מרכז CHACE מתמקד בשוק הציוד הרפואי במטרה לאפשר שימוש בסמארטפונים בשוק הזה, לא רק למדידה וניטור, אלא גם להתערבות וטיפול (כמו הזרמה של מנת אינסולין יומית לחולי סוכרת). בעתיד, CHACE רוצה להיות הגוף הבלתי תלוי שמעיד על מוצרים ושירותים אם הם בטוחים ועד כמה הם בטוחים.

דומה שהפעילות הזו מייצגת את הרוח של בלקברי 2015: אחרי שאיבדה 95% משוויה וכמעט 100% מהביטחון העצמי שלה, החברה מנסה לנסח את עצמה לעצמה ולעולם מחדש. היא עדיין שווה קרוב לארבעה מיליארד דולר ויש לה מזומנים והשקעות לטווח קצר בהיקף של קרוב לשלושה מיליארד דולר. כלומר, הפעילות שלה, על סל מוצרי האבטחה, הפטנטים, הטלפונים והמותג, מוערכת בפחות ממיליארד דולר.

עד שהיא תמצא את הזהות שלה מחדש, בלקברי היא בעיקר אוסף של זכרונות, אבל עם הרבה מאוד פוטנציאל.

המספרים של בלקברי
 המספרים של בלקברי