דנון באו"ם: דם ישראלי שווה לא פחות מדם צרפתי

שגריר ישראל באו"ם מציג תצלומי קרבנות הפיגועים בדיון בוועדה בעצרת הכללית ■ סגן מזכ"ל או"ם קורא לישראל לנקוט איפוק בתגובותיה על הפיגועים ■ כבכל שנה, הוועדה אישרה שורת החלטות אנטי-ישראליות, לרבות החלטה שמאשימה את הישראלים בטרור

דני דנון  שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס
דני דנון שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס

"הרצח הנתעב של ישראלים חפים מפשע, רק מפני שהם ישראלים, אינו שונה מטבח אכזרי של חפים מפשע בצרפת. טרור הוא טרור הוא טרור. צריך להילחם בו, לא להצדיק אותו. לטרור אין גבולות ויש להיאבק בו בכל מקום שבו מוצאים אותו, בין אם מדובר בטרור של חמאס בעזה, בטרור הפלסטיני ברחובות בישראל או בהתקפות של דאעש באירופה". כך הכריז אמש (ב') דני דנון, שגריר ישראל באו"ם, בנאום בוועדה של העצרת הכללית לציון מה שהארגון מכנה "יום הנכבה", או "יום הסולידריות עם העם הפלסטיני". קודם לכן קרא סגן מזכ"ל או"ם, יאן אליאסון, לישראל לנקוט איפוק בתגובותיה על הפיגועים כדי לא להגביר את הזעם הפלסטיני.

בנאום בעברית שנשא דנון אחרי מושב הוועדה, לפני קהל של ישראלים, הוא חידד את המסר שלו ואמר: "דם ישראלי שווה לא פחות מדם צרפתי". הדברים ביטאו מחאה על תשומת הלב המעטה יחסית שמעורר גל הפיגועים בישראל בתקשורת הגלובלית בהשוואה לסיקור האינטניסיבי של הפיגועים בפריס בשבוע שעבר.

או"ם מציין את "יום הנכבה" כל שנה בכ"ט בנובמבר, התאריך שבו החליטה העצרת על תכנית החלוקה: לשים קץ למנדט הבריטי ולהקים שתי מדינות - יהודית וערבית - בשטח ארץ ישראל. באופן מסורתי, מנצלים הפלסטינים ובעלי בריתם באו"ם את "יום הנכבה" להעברת החלטות נגד ישראל וכך גם בדיון היום, שהוקדם מפני ש-29 בנובמבר חל ביום א' ובסוף השבוע של חג ההודיה. הדיון התקיים ב"וועדה למימוש הזכויות הפלסטיניות שאינן ניתנות להכחשה" שליד העצרת הכללית.

בנאומו הציג דנון את תצלומיהם של קרבנות הפיגועים בישראל בשבועות שחלפו והקריא את שמותיהם וגיליהם. הוא אמר: "זה יום מביש בשביל ארגון האומות המאוחדות".

"הפלסטינים מקדשים את הטרור במקום את ערך החיים", אמר השגריר. "הגיע הזמן לשים קץ לטרור המדיני הפלסטיני שמתנהל נגד מדינת ישראל".

הוא הוסיף: "על הקהילה הבינלאומית לקורוע את מסכת השקרים הפלסטיניים. במקום לגנות את הפלסטינים על הטרור, ההסתה והשקרים, הקהיליה הבינלאומית מוסיפה לתת לפלסטינטים הנחות ופרסים".

"העצרת הכללית ביטלה את ההחלטה המבישה שמגדירה ציונות כגזענות", אמר דנון. "אבל... רבים במוסד הזה עדין מפגינים משטמה ועוינות לישראל... המאמצים שנעשים באו"ם לשלול לגיטימציה מישראל חותרים תחת הערכים והרעיונות שלצורך מימושם הוקם הארגון. ההחלטות שיתקבלו פה מראות עד כמה סטה המוסד הזה מעקרונות היסוד שלו".

"לישראלים ופלסטינים גם יחד, שבשבילם הסכסוך הוא מציאות יום-יומית, ברור לגמרי שאלה שמבזבזים את זמנם בהנפקת החלטות אין-סופית מנותקים ממה שלמעשה מתרחש בשטח", הוסיף השגריר. "מאז ספטמבר, הישראלים מתמודדים עם גל של טרור. מאות ישראלים - נשים, גברים וילדים - נדקרו באכזריות ברחובות, נפלו קרבן לפיגועי דריסה בעומדם בתחנות הסעה, או נורו בדרכם לעבודה. כל פשעם הוא היותם יהודים שחיים בישראל".

כצפוי וכמקובל בכל שנה, אישרה הוועדה ברוב גדול מאוד שורה של הצעות החלטה שיזמו מדינות הגוש הערבי והפלסטינים, ובכללן החלטת "המקומות הקדושים", שקובעת שהאתרים בירושלים קדושים רק למוסלמים ומתעלמת כליל מקדושת האתרים לעם היהודי; החלטה שמאשימה את המתנחלים בטרור בלי לציין שפלסטינים ביצעו כמעט 100 פיגועי טרור בשבועות שחלפו; החלטה שמגנה את ההתנחלויות בגדה המערבית, במזרח ירושלים וברמת הגולן; החלטה שקוראת למימוש זכות השיבה; והחלטה שמאשימה את ישראל בשינוי הסטטוס-קוו בהר הבית. רק ישראל, ארה"ב, קנדה, איי מרשל, מיקרונזיה ופאלאו הצביעו נגד ההחלטות. ארבע מדינות נמנעו.

בנאום בפתח הדיון בוועדה ציין סגן מזכ"ל או"ם, כי ישראל אכן מתמודדת עם בעיות ביטחון, אך הדגיש, כי שימוש בכוח מופרז רק מזין את הזעם והתסכול וקרא לשירותי הביטחון בישראל לנהוג באיפוק מרבי, במיוחד לגבי שימוש בנשק קטלני. "ברור לחלוטין שהפלסטינים חשים תסכול עמוק מהכיבוש שנמשך כמעט 50 שנה", הוא אמר. "בה בעת, הישראלים חוששים מאוד לביטחונם. העדר תקווה להשגת פיתרון של שתי מדינות מגביר משמעותית את הסיכון שהמצב יחרוג מכלל שליטה".

בהודעה שפרסם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, לרגל "יום הנכבה" באו"ם, הוא חוזר ומאשים את ישראל במאמץ לשנות את הסטטוס-קוו בהר הבית ו"בהוצאות להורג של פלסטינים מחוץ למערכת המשפטית". לדבריו, גל ההתקפות הפלסטיניות על אזרחי ישראל הוא "תוצאה בלתי נמנעת של תקוות שנכזבו, של המשך החנק של הפלסטינים והמצור והלחץ עליהם".