הוועדה הארצית לתכנון ובנייה אישרה: כיל תוכל לבצע כרייה ניסיונית של פוספטים בשדה בריר

האישור - למרות התנגדות תושבי ערד וגורמים במשרד הבריאות g הפיילוט צפוי להתחיל בעוד כשנה וחצי ודורש אישור הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה

הוועדה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (ג') לכימיקלים לישראל (כיל) לקיים פעילות ניסיונית לכריית פוספטים בשדה בריר, הסמוך לערד. במסגרת הפיילוט, שיימשך כשנה, ייעשו פעולות לניטור איכות האוויר באזור הכרייה, בסביבת העיר ערד והפזורה הבדואית, כדי לקבוע אם יש בפעילות זו כדי לחשוף את תושבי האזור לסכנת תחלואה.

מדובר בהחלטה דרמטית, על רקע הדרישה של כיל לאפשר לחברה הבת שלה רותם אמפרט לכרות פוספט בשדה בריר ובשל ההתנגדות של תושבים בערד. כיום החברה כורה פוספט במישור רותם שבנגב, אך בתוך כ-7 שנים היא עתידה למצות את פעילותה באתר זה. כיל הזהירה בעבר שאם לא יותר לה לכרות בשדה בריר היא תיאלץ לסגור את תעשיית הפוספט שלה בישראל באופן שיעמיד בספק את עתידם התעסוקתי של כ-1,000 עובדי רותם אמפרט ועוד כמה אלפי עובדים המתפרנסים באופן עקיף מפעילות הכרייה במישור רותם. ראשי כיל הבהירו בעבר כי על רקע ההשתהות בתהליך קבלת היתרי הכרייה בשדה בריר, החברה החלה לחפש אתרים חלופיים לכריית פוספט בכמה מדינות בעולם. בחודשים האחרונים היא החלה לכרות פוספט באזור יונאן שבסין והשקיעה על פיתוח המכרה כחצי מיליארד דולר.

כשפתחה בהליכים לקבלת היתרי כרייה בשדה בריר עמדה כיל מול התנגדות נחרצת מצד תושבי ערד, שטענו כי הקמת המכרה בסמוך לעירם תסכן ותחשוף אותם לתחלואה חריגה בסרטן. תושבים בערד קיבלו במסגרת מאבקם רוח גבית גם ממשרד הבריאות שהתנגד למהלך זה.

לפי הערכות, הפיילוט לכריית הפוספט בשדה בריר יחל רק בעוד כשנה וחצי-שנתיים. התוכנית לכרייה הניסיונית כרוכה באישור של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. גורמים שמעורים בתחום העריכו את עתודות הפוספט בשדה בריר, בתוספת עם מחיר השוק שלו, בכ-60 מיליארד שקל.

בהודעה שפרסמה היום המועצה הארצית לתכנון ובנייה נאמר כי המינרלים התעשייתיים הם משאבי טבע בעלי ערך כלכלי גבוה, עם חשיבות לאומית למשק ולתעסוקת תושבי הנגב. ההחלטה מהיום מתירה את הכרייה בכל האזור המכונה "זוהר דרום", הכולל גם את שדה בריר.

מהמועצה הארצית נמסר שחבריה השתכנעו שאין בכריית פוספט הטלת סיכון בריאות בלתי קביל על האוכלוסייה, ביחס לפרויקטים אחרים של בניית תשתיות. "תוספת פעילות הכרייה, בהינתן המצב הקיים, עומדת בתקני הסביבה של חוק אוויר נקי כשערכי הסביבה הקבועים בארץ מותאמים לתקנים אירופיים ואף מחמירים מהם", נאמר בהודעה.

עוד נמסר מהמועצה כי בדיוניה הובהר לחבריה באופן חד-משמעי על ידי מומחה מטעם משרד הבריאות כי לא נשקפת מפעילות זו סכנה כתוצאה מחשיפה של הציבור לחומרים רדיואקטיביים.

בוועד העובדים של רותם אמפרט בירכו על החלטת המועצה הארצית: "מפעל רותם אמפרט ניצל מסגירה", הגיב יו"ר הוועד, משה חדד. "אלפי משפחות בנגב יוכלו להמשיל להתפרנס בכבוד. עובדי החברה עוסקים עשרות שנים בכריית פוספט ואין כל סימן לתחלואה בקרבם בעקבות הכרייה. אנחנו בטוחים שתושבי ערד, בהם רבים מעובדי המפעל ומשפחותיהם שגרים בעיר, לא יושפעו כלל מהכרייה בבריר".

חדד הוסיף ואמר: "אנחנו מצפים שממשלת ישראל תתנה את האישור לכרייה בשדה בריר בכך שכיל תתחייב לא לפטר עובדים ברותם אמפרט ואף תקלוט חדשים".

גורם ברותם אמפרט אמר: "יש פה מסר אופטימי וחשוב לנגב ולתעשיית הפוספט והממשלה נכונה לאפשר את קיום התעשייה הזאת. כעת נפתח בדיאלוג עם הציבור ועם תושבי ערד והסביבה כדי לקיים תהליך של שיתופו ומעורבותו בפעילותנו באזור. ננהיג תהליכי פיקוח, מעקב ובקרה סדורים והחברה תקיים ניטור קבוע של איכות האוויר בתוך שקיפות בתוצאותיו".

אלא שתושבים בערד לא רגועים מההחלטה: במסגרת המאבק של רבים מתושבי העיר בתוכנית הכרייה בשדה בריר, הוקמה בעיר העמותה "רוצים לחיות בלי מכרות". בעקבות ההחלטה המתירה כרייה ניסיונית בסמוך לערד נמסר מהעמותה הנאבקת בתוכנית כי "עצוב לדעת שחברי המועצה הארצית מקבלים החלטות על סמך מידע חלקי ושגוי. זאת, למרות שרופאי משרד הבריאות טוענים שהמכרה מסוכן לחייהם ולבריאותם של עשרות אלפי תושבים באזור. תמוהה יותר העובדה שהמועצה הארצית מקבלת על עצמה תפקיד הדן בחיי אדם בלי שיש בידה את המידע המלא והמדויק בנושא וזאת על בסיס ניתוח חלופות שגוי ומלאכותי. למרות הכול, הדרך לאישור המכרה עוד ארוכה ולא נוותר על בריאותנו, חיינו וחיי ילדינו".

מנכ"ל הארגון הסביבתי אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה, ביקר גם הוא את ההחלטה: "ההחלטה מתעלמת מההשלכות החמורות שייגרמו לערד ומהנזקים הבריאותיים שייגרמו לתושבי העיר והאזור וזאת רק לטובת אינטרס פרטי של רותם אמפרט". לדבריו, רותם אמפרט מייצאת ממילא כ-95% מהפוספט שהיא כורה, כך שאין מדובר בפעילות שנועדה לשמש את המשק המקומי.

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), שהתנגדה בתוקף למיזם זה בתקופת כהונתה כשרת הבריאות, מסרה כי "דוח של משרד הבריאות קבע חד-משמעית כי כריית פוספטים באזור זה מהווה סכנה בריאותית לתושבי הסביבה". ח"כ גרמן ציינה כי מדובר בדוח שנעשה בהזמנת משרד הבריאות בידי מומחה בעל שם עולמי, פרופ' ג'ורג' סאמט, ולפיו הניסיון שייצבר במהלך תקופת הכרייה הניסיונית באתר לא יוכל לספק ביטחון לכך שלכרייה בהיקף מלא לא יהיו השפעות בריאותיות שליליות.