איי.די.או: דיבידנד של 300 מ' ש' ופירעון אג"ח מוקדם ב-220 מ' ש'

חברת הנדל"ן מקבוצת שיכון ובינוי מקדמת במקביל הצעת רכש חליפין לאג"ח בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל ■ תפעל לחלוקות דיבידנד נוספות

שלמה זוהר / צילום: תמר מצפי
שלמה זוהר / צילום: תמר מצפי

כארבעה חודשים לאחר הנפקת פעילות הנדל"ן שלה בבורסת פרנקפורט שבגרמניה, חברת איי.די.או (ADO) עדכנה השבוע כי הדירקטוריון החליט לאשר חלוקת דיבידנד בהיקף של 300 מיליון שקל, ובמקביל לבצע פירעון מוקדם של אג"ח סדרה ו', שהיקפה כ-220 מיליון שקל. בנוסף, בחברה מקבוצת שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון החליטו לקדם הצעת רכש חליפין לאג"ח מסדרות ה' (כ-160 מיליון שקל) ו-ז' (כ-410 מיליון שקל) בסדרת אג"ח חדשה, שתנאיה טרם נקבעו.

החלטות הדירקטוריון מגיעות כחודשיים לאחר שהחברה דיווחה על כוונתה לחלק דיבידנד חריג בהיקף 850 מיליון שקל, באמצעות פנייה לביהמ"ש בבקשה לאשר לחברה הפחתת הון. מאחר שחלוקה בהיקף זה לא הייתה מקיימת את מבחן הרווח לפי חוק החברות, החליטו באיי.די.או, המנוהלת על ידי שלמה זוהר, לשנות את התוכניות. עם זאת, באיי.די.או מציינים כי "החברה תפעל לאישור חלוקות נוספות בהיקפים מהותיים לבעלי מניות החברה, בהתאם להיקפי עתידיים שיהיו (אם יהיו) לחברה בשנים 2015 ו-2016".

עוד הוסיפו באיי.די.או כי "דירקטוריון החברה בחן את השפעת החלוקה המתוכננת על היבטיה השונים, את המקורות העומדים לרשות החברה לצורך ביצועה, וכן את השינוי המתוכנן במבנה החוב של החברה". ברקע להחלטות אלו עומדות יתרות המזומן הגדולות של החברה, המגיעות (סולו) להיקף של כ-1.1 מיליארד שקל, בנוסף לכ-200 מיליון אירו ברוטו שיש בידי איי.די.או פרופרטיז (ADP) שהונפקה בגרמניה. עוד ציינו באיי.די.או, כי סך העודפים שנצברו לחברה בשמונת הרבעונים האחרונים מגיעים ל-302 מיליון שקל.

חלק במזומן והיתר בהענקת מניות הבת

מתוך סך הדיבידנד, כ-200 מיליון שקל יחולקו כמזומן לבעלי המניות, והיתרה (כ-100 מיליון שקל) תחולק באמצעות הענקת מניות החברה הבת איי.די.או פרופרטיז לקרן הבריטית סטנהם, בעלת כ-16% מהונה של איי.די.או. זאת, בהתאם להסכם שיש לה מול בעלת השליטה, לקבלת נתח ממניות החברה הבת לאחר הנפקתה בבורסה. פרט לסטנהם ולבעלת השליטה שיכון ובינוי, המחזיקה ב-39.5% מהונה של איי.די.או, מי שעוד צפויים ליהנות מחלוקת הדיבידנד הם קבוצת הראל, עם כ-14% מההון, ועדי קייזמן, מייסד החברה, שלו כ-6% מההון.

בחודש אוגוסט האחרון השלימה איי.די.או את הנפקת החברה הבת, המרכזת את פעילותה בהשכרת דירות בברלין שבגרמניה, ומאז קפצה מניית הבת בבורסה בפרנקפורט ביותר מ-20%, והיא משקפת לה שווי של כ-860 מיליון אירו. מניית איי.די.או הנסחרת בבורסה המקומית משקפת לחברה שווי של 1.55 מיליארד שקל, אחרי עלייה של כ-9% מתחילת השנה.

בסוף ספטמבר היו בבעלות איי.די.או 13,850 דירות למגורים בברלין, ולאחר תום הרבעון השלישי התקשרה החברה בהסכם לרכישת תאגידים המחזיקים בזכויות בפורטפוליו מבני מגורים בברלין בהיקף של 1,021 דירות נוספות.