למה שוק המניות הזה לא זוכה להתייחסות וכיצד להשקיע בו?

שוק המניות ההולנדי כמעט ואינו זוכה להתייחסות, אך יש לזכור שהוא מייצג את הכלכלה החמישית בגודלה בגוש האירו אפשר לעקוב אחרי שוק זה, שעשוי להציג ביצועי יתר על מדדי ההשוואה ב-2016, עם קרן סל

שדה צבעונים / צילום: רויטרס
שדה צבעונים / צילום: רויטרס

כשחושבים על שוקי המניות באירופה, חושבים בדרך כלל על ה-DAX הגרמני, FTSE 100 הבריטי או ה-CAC הצרפתי. חלק קטן יותר מציבור המשקיעים יקדיש זמן גם למדדי המניות בספרד, איטליה או במדינות הנורדיות. שוק המניות ההולנדי, המייצג את הכלכלה החמישית בגודלה בגוש האירו והשישית באירופה, בדרך כלל לא זוכה להתייחסות מרובה. למרות זאת, אנחנו מאמינים כי בתנאים הנוכחיים שוק המניות ההולנדי עשוי להציג ביצועי יתר על מדדי ההשוואה האירופיים ולבלוט לטובה בשנת 2016.

בדומה למצב בשאר המדינות המפותחות בעולם, גם כלכלת הולנד הושפעה לרעה מהמשבר הפיננסי של 2008-2009, כאשר בהולנד גם חל משבר קשה בתחום הנדל"ן. בין 2008 ל-2013 מחירי הדירות ירדו בכ-20%, וממשלת הולנד נאלצה להוציא כ-44 מיליארד אירו כדי לסייע לבנקים הגדולים במדינה להתמודד עם החשיפה הגבוהה לתחום המשכנתאות. בשנים שלאחר המשבר הלאימה הממשלה את הבנקים ABN Amro ו-SNS Reaal, והזרימה הון לענקית הביטוח והפיננסים ING Groep.

מאז 2013 חלה התאוששות מסויימת במחירי הנדל"ן בהולנד, וסוכנות הדירוג Moody's מעריכה כי בסיכום 2015 הם יעלו בכ-5%. במקביל לכך, כלכלת הולנד נמצאת בהתאוששות הדרגתית, כאשר ברבעון השלישי השנה צמח התוצר במדינה בקצב שנתי של 1.8%, ושיעור האבטלה ירד ל-6.9%, לעומת כ-8% בשיאו של המשבר הפיננסי. בהתאם לכך, הממשלה מורידה את החזקותיה בבנקים הגדולים במדינה - בנובמבר אשתקד השלימה קבוצת ING את כל התשלומים למדינה בגין הסיוע שקיבלה ב-2009, ובחודש שעבר הנפיקה ממשלת הולנד 23% מהחזקותיה ב-ABN Amro.

נקודה חשובה נוספת שיש לקחת בחשבון היא התלות הגבוהה של הכלכלה ההולנדית בייצוא. הולנד נהנית מפרודוקטיביות גבוהה מאוד בשוק העבודה, כאשר לפי ארגון ה-OECD היצרנות של העובד ההולנדי הממוצע (לפי תוצר לשעת עבודה ב-2014) גבוהה בכ-30% מהממוצע באיחוד האירופי, וגבוהה אפילו מזו של העובד הגרמני הממוצע בכ-3%. כפועל יוצא, החברות ההולנדיות יכולות לייצר לעצמן יתרון ולהתחרות ביעילות בשווקים הגלובליים.

חולשת האירו מסייעת לחברות

גם מדדי המניות המובילים בהולנד מאופיינים בנתח מכירות גבוה מחוץ למדינה, לאירופה ובכלל, כאשר ההערכות הן כי כ-50% מהמכירות של חברות במדדי המניות ההולנדיים המובילים מופנות אל מחוץ ליבשת. נקודה זו מהווה יתרון משמעותי בתקופה הנוכחית, המאופיינת בפיחות חד בשער האירו. נזכיר כי מאז אמצע 2014 איבד האירו כ-25% מול הדולר וכ-13% מול הפאונד הבריטי. החברות ההולנדיות עשויות לנצל את הפיחות באירו על מנת להגדיל הכנסות ורווחים, לשפר את יצירת המזומנים שלהן, ואף להגדיל נתח שוק על חשבון מתחרות מחוץ ליבשת.

הקרן MSCI Netherlands מבית iShares (סימול: EWN US) היא קרן הסל הסחירה והגדולה ביותר על שוק המניות ההולנדי. הקרן, שהוקמה בשנת 1996, היא בעלת נכסים של כ-170 מיליון דולר והיקף מסחר יומי ממוצע של כ-240 אלף מניות. דמי הניהול השנתיים בקרן הם 0.48%. הסקטורים הגדולים במדד ה-MSCI Netherlands הם הצריכה הבסיסית (כ-31%), הפיננסים (כ-22%) והתעשייה (כ-14%). מבחינת חברות ספציפיות, ההחזקה הגדולה של הקרן היא בחברת הצריכה Unilever (18%), בקבוצה הפיננסית ING (15%) ובחברת ציוד השבבים ASML (8%).

כגורם הסיכון המרכזי בהשקעה בשוק המניות ההולנדי, נציין שהכלכלה ההולנדית אמנם משתפרת בתקופה האחרונה, אבל עדיין נמצאת במצב שברירי ביחס למצבה ערב המשבר הפיננסי האחרון. עם זאת, אנחנו מאמינים כי השילוב בין ההשפעה החיובית של האירו הנמוך על החברות ההולנדיות, לבין ההתאוששות הכלכלית במדינה, עשוי לאפשר למדדי המניות המרכזיים להצטיין בשנת 2016.

קרן הסל (EWN US)

חברה מנהלת: iShares

שנת הקמה: 1996

מדד למעקב: MSCI Netherlands

סך נכסים: כ-170 מ' ד'

היקף מסחר ממוצע: כ-240 אלף מניות ביום

דמי ניהול: 0.48% לשנה

*** הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

הסקטורים העיקריים
 הסקטורים העיקריים