ניסוי מוצלח ראשון ב"חץ 3": "פגע 'בול בפוני' במטרה בחלל"

הטיל מתוצרת התעשייה האווירית, שפותח במסגרת מיזם משותף של מינהלת חומה במשרד הביטחון והסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים, הצליח להתביית על מטרה שהוגדרה לו בחלל - והשמיד אותה לחלוטין

ניסוי של החץ 3 / צילום: משרד הביטחון
ניסוי של החץ 3 / צילום: משרד הביטחון

התרגשות במערכת הביטחון: ניסוי קריטי שנערך הבוקר (ה') במערכת ההגנה מפני טילים, חץ 3 - הושלם בהצלחה מלאה. הטיל שמתוצרת התעשייה האווירית, שפותח במסגרת מיזם משותף של מינהלת חומה במשרד הביטחון והסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים (MDA) הצליח להתביית על מטרה שהוגדרה לו בחלל כבר ממרחק רב: הוא פגע בה והשמיד אותה לחלוטין.

המטרה דימתה טיל אויב המכוון לעבר שטח ישראל: "היתה פגיעה מדויקת, באופן חד משמעי", אמר הבוקר לכתבים ראש מינהלת חומה במשרד הביטחון, יאיר רמתי: "המערכות פעלנו כשורה והטיל פגע באמצע של האמצע של המטרה או כמו שאומרים, 'בול בפוני'".

הניסוי תוכנן כבר לפני זמן רב והתבצע הבוקר, קצת אחרי השעה 8: מטוס של חיל האוויר טס מערבה, ומשם שיגר מטרות שדימו טילי אויב. מערכות החץ, באמצעות המכ"ם "אורן אדיר" זיהו את המטרות היטב; טיל החץ 3, שתוכנן כך שיירט טילי אויב מחוץ לאטמוספירה כדי לתת מענה גם לטילים הנושאים ראשי קרב גרעיניים- שוגר לעבר המטרות משדה הניסויים של חיל האוויר בפלמחים: "היתה פגיעה נהדרת וזה הישג יוצא דופן- שעולה גם הציפיות שלנו", אמר מנהל מפעל מל"מ של התע"א, יואב תורג'מן.

חץ 3 הוא פרי פיתוח משותף של ישראל וארה"ב, וחברת בואינג משמש קבלנית משנה בתכנית זו. בישראל ובארה"ב ייחסו לניסוי שנערך הבוקר חשיבות עצומה- על רקע כישלון של ניסוי קודם מלפני כשנה- שבו גם תוכנן להיעשות יירוט של מטרה בחלל. היירוט לא התאפשר- בעקבות תקלה באמצעי שהיה אמור לדמות את המטרה שבה יפגע הטיל. בשל כך, לא שוגר באותו ניסוי טיל מיירט.

המנוע של הטיל החדש יוצר בתעשייה הצבאית (תעש) ומערכת השליטה והבקרה של מערכת ההגנה, נקראת "אתרוג זהב" - פרי פיתוח של אלביט מערכות. 

כחלק מהפקת הלקחים מהכישלון לפני כשנה, מערכת הביטחון כבר נערכה לניסוי מהבוקר- וגיבתה את עצמה עם שתי מטרות: זאת, למקרה שהמטרה הראשונה לא תפעל כשורה ואז, יופנה הטיל המיירט לעבר מטרה חלופית. לדברי רמתי, המטרה הראשונה פעלה כשורה, ולא היה צורך להפנות את הטיל לעבר מטרה חלופית.

המטרה שבה פגע החץ 3 היא מטרה שהוגדרה "דלת רסיסים" וזאת כדי למנוע פיזור רב של רסס מעל הים התיכון.

במערכת הביטחון העריכו היום כי ההצלחה מהבוקר צפויה להחזיר את תכנית החץ 3 ללוחות הזמנים המקוריים שלה, שהתעכבו במעט בעקבות כישלון הניסוי מלפני שנה. עם זאת, גורמים ביטחוניים סירבו להתייחס אל המועד שבו המערכת תימסר למערך ההגנה האווירית של חיל האוויר ותוכרז מבצעית. בעבר הוערך כי הטיל יימסר לחיל האוויר במהלך 2016: "זו אבן דרך משמעותית וצעד חשוב לקראת מבצעיות של אחד המיזמים החשובים ביותר של התע"א", אמר מנכ"ל תע"א.

במערכת הביטחון אמרו הבוקר כי בהמשך צפויים ניסויים נוספים במערכות ההגנה מפני טילים וזאת לקראת השלמת הפיתוח של מערכת ההגנה הרב שכבתית הכוללת את כיפת ברזל, לטווח הקצר; שרביט קסמים, לטווח הבינוני, טילי חץ 2 לטווח הארוך- ונמצאים כבר בפריסה מבצעית זה זמן רב וחץ 3, שיתנו מענה לטילים בליסטיים - עוד כשהם מחוץ לאטמוספירה